1 750 129 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 inlägg
Ja, så är det - och maskinskriven text är lättare att tolka än handstil. Men detta för mina tankar till 00-talets flatbäddsscannrar och tillhörande bundlade programvaror som var mer eller mindre bra.
Corel draw är ett annat minne som synapserna just hittade, men ser att det fortfarande finns tydligen 😊.
Corel draw är ett annat minne som synapserna just hittade, men ser att det fortfarande finns tydligen 😊.
Han var tydligen bortglömd redan för fyrtio år sedan, inte ens en rad i Bra Böckers stora filmlexikon. Sen verkade han ju mest under den tidiga stumfilmseran och många av filmerna finns väl inte ens bevarade då de spelades in på nitratfilm. Vid den beryktade branden i Vinterviken 1941 brann nästan alla originalnegativ från svenska stumfilmer upp.trähandtag skrev:
En tragedi för den svenska kulturen.
Filmen bestod till största delen av bomullskrut och var så riskabel att hantera att SF hyrde en förvaringslokal i Vinterviken av Svenska Nitroglycerinaktiebolaget där tanken var att de skulle förvaras säkrare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 inlägg
Ett system från mitten av 90-talet som fungerade bra var Adobe Acrobat Capture. Oftast helt felfritt, ingen aning vilken underliggande system som användes men det kan ha varit tesseract. Man kopplade till dokumentskanner och fick ut en PDF med sökbar text. Löjligt dyrt, tror det var 1:-/skanning. Hårdvarunyckel som förbrukades och enbart Windows (3.1, 95). Sedan fanns ju ABBYY och Caere Omnipage, men det var rätt slaskiga.mexitegel skrev:
ca 2005 tolkade jag ett antal hundra kundenkäter med handskrivna svar som Länstrafiken i västerbotten låtit sina resenärer fylla i. Blanketterna scannades till pdf i en skrivare med arkmatning varefter pdf'erna processades med Imagemagick och GOCR och svaren lagrades i en SQL-databas. De flesta frågorna hade relativt enkla svar som Ja/Nej/kön/ålder/antal resor per månad/etc som tolkades och lagrades i sin rätta form i databasen medans fritextfält lagrades som strängvärden.
Det tog väl en 8-10 timmar eller nåt att få in allt data inklusive en enkel webapp där svaren kunde summeras, filtreras och sorteras på olika sätt.
Det tog väl en 8-10 timmar eller nåt att få in allt data inklusive en enkel webapp där svaren kunde summeras, filtreras och sorteras på olika sätt.
Gigantisk hjärnfjärt jag menar givetvis EMI och inte SEM. Folk från Åmåls-trakten garvade förmodligen läppen av sig när de läste det. (EMI = skivpressning och kassett-kopiering, SEM = tändsystem och motorstyrning)Kapsyl skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 inlägg
”Den lille kemisten”. Gåva från gammal kemilärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eller så hade du inte överlevt 13-årsdagen....😃X xxargs skrev:
Fattar inte hur jag överlevde tonåren. Visserligen fanns inte vare sig internet eller internethandel då men jag visste hur man använde biblioteket och hur man beställde böcker ur magasin eller gjorde distanslån. Dessutom var färg/kemikalie- och järnhandlarna betydligt mindre restriktiva på den tiden. Då kunde jag köpa tjärstubin över disk, nu tittar de på en som om man tänkte bygga en bomb...
Sen kom man ju att läsa risk-analys och hantering så nu vet man att man inte vet allt och ska man göra några dumheter så ska man göra dem på behörigt avstånd 😀
Det är väl ett problem idag för dagens unga - man får inte längre experimentera vilt och lite farligt och lära sig av misstagen som 60 och 70-talisterna hade utrymme att göra (det som kallas generation X numera, lite för och lite efter) och dåligt med resurser och informationskällor - också att ha tråkigt och i tristessen att hitta något att pyssla med och tänka efter och lirka ut.Kapsyl skrev:
Eller så hade du inte överlevt 13-årsdagen....😃
Fattar inte hur jag överlevde tonåren. Visserligen fanns inte vare sig internet eller internethandel då men jag visste hur man använde biblioteket och hur man beställde böcker ur magasin eller gjorde distanslån. Dessutom var färg/kemikalie- och järnhandlarna betydligt mindre restriktiva på den tiden. Då kunde jag köpa tjärstubin över disk, nu tittar de på en som om man tänkte bygga en bomb...
Sen kom man ju att läsa risk-analys och hantering så nu vet man att man inte vet allt och ska man göra några dumheter så ska man göra dem på behörigt avstånd 😀
- finns nästan inget alls sådan idag då allt finns en YT-video eller googelsökning bort och du kan alltid fylla dagen med olika stimuli i 24/7 via mobiltelefonen - men är det långsiktigt som ger någon nytta?, när du inte längre tvingas att hela tiden hitta på lösningar med det skrala resurserna man har och ha envishet för att hålla på med länge och tåla många misslyckande och ändå fortsätta trots att det är motigt för att hålla tristessen på avstånd.
Det börja nu synas på IQ-tester att senaste generations kohorter att IQ-nivån går ned utom i ett avseende som tom. blivit lite bättre - informationssökning och spatial färdigheter, sistnämnda för att många spelat mycket FPS-dataspel och andra grafiska spel, medans allt annat är på väg ned. Det växer generationer som inte längre bygger något, bara konsumerar och oftast saker som ger snabb belöning, otålighet och ger upp fort för något som inte ger resultat direkt eller är motigt att nå till det och inget långsiktigt byggande.
- vi skämtar lite på jobbet att på 70-80 talet hörde till ungdomens 'grund'-utbildning att kunna klyva en sach-motor, sätta ihop den och få den fungerar efteråt, utan för många skruvar kvar - och gärna lite förbättringar på det (läs trim) ;-) - och det var väldigt mycket trial and error och det sved när det gick fel och man måste köpa reservdelar för de få kronorna man hade tillgängligt och gjorde att man tänkte efter före - flera gånger...
Nu blev jag nostalgisk och man fick lära sig att alltid stoppa en trasa runt vevstaken och täta mot motor när man plockade bort kolven för en "förbättrande åtgärd", t.ex. låsring till kolvbult kunde annars...😉X xxargs skrev:
Jag fick en elektroniklåda när jag var 12-13 år och på den vägen blev det ett helt arbetsliv.
För att man lärt sig av sina polare misstag (omskrivning av att själv gjort misstaget men inte riktigt vill erkänna det) att det blev en pungspark mot plånboken när man struntade i att fiska upp den och körde på ändå med ny låsring och motorn rasade eller en massa jobb som att klyva motorn efter 1000 misslyckade försök att fiska upp den...