målarashton målarashton skrev:
Fick för ungefär 2veckor sedan, iom att övriga gator i området afalterades möjligheten att göra min egna uppfart. Sagt o gjort fick ja offert och tackade ja. Nu till mitt problem, ja upplever att uppfarten är väldigt ojämn i ytskiktet och att den ser lite halvtaskig ut. Hade nog förväntat något bättre finish. I kontakt med företaget som är ett av dom större företagen, så menas det på att det blir jämnare med tiden, när vi kör med bilen på uppfarten. Dom slår ifrån sig och säger att det är så det blir. Ja kan inget om asfalt egentligen, men är hantverkare själv, så har ändå sett en del nylagd afsalt.
Är ja petig eller finns det anledningar till att det ser ut som det gör? Och att ja ska finna mig i att det blir inte bättre än såhär? Man har lagt asfalten med läggare, på en av bilderna har ja tagit närbild på en knöl som dykt upp nu i dagarna. Känns som dom kört oregelbundet med välten och därför fått olika yta.

Offerten lyder;

Alt 1. Ca 55 m2. Borttagning av hela asfaltytan och bortkörning till deponi. Urgrävning av planeringsytan och breddning mot huset, uppgrusning och packning med erforderligt bergmaterial.

Grov och finjustering av ytorna. Ev spikning av kantsten efter beläggning mot gavelytan.

Förarbetslag ink ,grävmaskin, lastbil, YA, padda och bergkross ingår.

Beläggning med Asfalt 40mm ABT 8 70/100
Fusk gör om gör rätt.

B Berget46 skrev:
Fusk gör om gör rätt.
Och alltid kolla upp företaget, finns så mycket skit och oseriöst i dag, som förstör för duktiga skickliga seriösa hantverkare.

B breakman skrev:
Om jag kommer ihåg rätt från när parkeringen gjordes 2015 så grävdes det ur, las markisolering, bärlager 0-50 (nånstans mellan 20-40cm) och sen 0-8 som ett "slitlager" ovanpå. Tycker bärigheten är god och har ett par bilar <2,5t och en husvagn 1,5t (enkel axel) stående.
0/50 låter som en konstig fraktion och vet inte riktigt vart man köper det. 0/45 brukar vara standard inte för att det spelar någon större roll. 0/8 låter onödigt fint men funkar. Så har du 20-30cm 0/45 är det mycket bra för en parkering för tyngre fordon. Däremot är jag otroligt skeptiskt till endast ett lager 40mm ABT11. Speciellt om du planerar på att parkera tyngre fordon.

Vanlig garageuppfart skulle jag rekommendera minst 55mm asfalt i två lager. Så t.ex. 30mm AG16 och sedan 25mm ABT 11. Men om du planerar tyngre fordon så kanske det hade varit bättre med tjockare asfalt. Alltså, dessa 2 lager men bara tjockare.

En annan del många glömmer är motstöd i form av kantstöd eller stödremsa och avrinning så att vatten inte samlas.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.