804 382 läst ·
22 070 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Knappast tvärtom hörrudu, även om du har en poäng att drivet för de som vill undvika effekttopp kommer av snålhet/girighet.D djac skrev:
Medan ditt är renodlat att andra ska vara med och betala vissas frosseri.
Tja, så kan man se på det, jag har också fast avgift på min mobil oh betalar därmed för andras frosseri, går en lite kortare runda på museet och betalar för de som stannar lite längre. Jag är så samhällsvan att detta inte är några problem för mig.S Snikholt skrev:
Näten är för mig inget självändamål, precis som de andra sakerna, näten finns bara till för att koppla ihop produktion med konsumtion, så för mig är det en mycket märklig diskussion, att den ens kan uppstå är knepigt. Det saknas i sammanhanget dessutom helt ekonomiskt värde, vi vet ju alla nu att om man vill ha lägre avgifter så ska man se till att de sänks, detta kommer inte ens ha marginell påverkan.
Så intresset är helt musealt, man vill, ungefär som man gör i Brösarp, behålla något gammalt och lajva 1900-tal, knepigt och görs bättre i en vikingaby.
Problemet vi har i diskussioner är att du har filosofiskt och ideologist angrepssätt i dessa frågor.D djac skrev:Tja, så kan man se på det, jag har också fast avgift på min mobil oh betalar därmed för andras frosseri, går en lite kortare runda på museet och betalar för de som stannar lite längre. Jag är så samhällsvan att detta inte är några problem för mig.
Näten är för mig inget självändamål, precis som de andra sakerna, näten finns bara till för att koppla ihop produktion med konsumtion, så för mig är det en mycket märklig diskussion, att den ens kan uppstå är knepigt. Det saknas i sammanhanget dessutom helt ekonomiskt värde, vi vet ju alla nu att om man vill ha lägre avgifter så ska man se till att de sänks, detta kommer inte ens ha marginell påverkan.
Så intresset är helt musealt, man vill, ungefär som man gör i Brösarp, behålla något gammalt och lajva 1900-tal, knepigt och görs bättre i en vikingaby.
Så jobbar inte jag.
Eller så är det tvärtom, några vill till varje pris kunna använda orörda 1900-talsnät till framtida elproduktion och konsumtion, jag inser att det inte riktigt passar, jag vet att det blir bättre om de är från samma era.S Snikholt skrev:
Låter som gubbar som ska försöka skruva in sin favoritförgasare i insprutningsbilen, -den var ju så bra!
+1D djac skrev:
Och när alla får vara med "& betala" för nätets "s-k skenande ökade kostnader", trots att endast "dem rikaste" 8 % köpt subventionerade elbilar & ynka 80.000 hushåll ( 0,035 % av Sveriges 2,2 milj småhus) har satt upp subventionerade solceller, då hamnar inte "dem ökade nätkostnaderna" särskilt "rätt" eller "rättvist"
238.000 "företagsdrivna" solcellsanläggningar, kan också "själva dra sitt lass"
Vindsnurra-parker likaså.
23 % vinstmarginal i en helt riskfri bransch säger "rätt mycket".
var du ironisk nu?J jawen skrev:+1
Och när alla får vara med "& betala" för nätets "s-k skenande ökade kostnader", trots att endast "dem rikaste" 8 % köpt subventionerade elbilar & ynka 80.000 hushåll ( 0,035 % av Sveriges 2,2 milj småhus) har satt upp subventionerade solceller, då hamnar inte "dem ökade nätkostnaderna" särskilt "rätt" eller "rättvist"
238.000 "företagsdrivna" solcellsanläggningar, kan också "själva dra sitt lass"
Vindsnurra-parker likaså.
23 % vinstmarginal i en helt riskfri bransch säger "rätt mycket".
jag tycker också att nätägarna överdebiterar - men det är en annan diskussion.
För mig underlättar det om den man pratar med har en förankring i verkligheten, och inte utifrån ett fluffigt rosa molns.D djac skrev:Eller så är det tvärtom, några vill till varje pris kunna använda orörda 1900-talsnät till framtida elproduktion och konsumtion, jag inser att det inte riktigt passar, jag vet att det blir bättre om de är från samma era.
Låter som gubbar som ska försöka skruva in sin favoritförgasare i insprutningsbilen, -den var ju så bra!
Det ska vi - men man får vara ekonomisk.D djac skrev:
Dina ideer blir svindyra till liten nytta.
Eller du kanske tror att elektrifieringen avstannar om man inte gör så, om takten för utbyggnad minskar något och mer rationella beslut tas?
Varför i herrans namn då undrar jag?
Elpris-knarkandet vet inga gränser…