Jag håller på och renoverar ett hus, där badrummet ligger i en del som min pappa byggde till 1983. Eftersom våtrumsmattan inte var ordentligt tätad vid dörren var golvspånskivan fuktskadad och rutten, så jag har rivit upp hela badrumsgolvet. Jag funderar nu på om jag när golvet ändå är upprivet bör låta byta avloppsrören av plast som går ner i krypgrunden? De verkar vara helt OK, förutom att golvbrunnen har en massa gammal tätningsmassa runt kanten som är svår att få bort. Men det vore dumt om rören börjar läcka i framtiden, så att man får riva upp golvet igen.

rören borde inte vara något problem ,men brunnen ska bytas om den är från 80-talet

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Krilleman
Om du bara ska ner till krypgrunden med avloppen så är det ju en oerhört blygsam kostnad att installera nya nu när golvskivorna är borta...

Dessutom beräknar branschen & även försäkringsbolag, att avlopp har en teknisk livslängd på ca 50-60 år.

• Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
H Hesta Gård skrev:
De verkar vara helt OK
Är de som nya efter 43 år lär de lätt klara 43 år till. Om man utgår från att de var som nya för 43 år sedan.

Det kan ju vara såna där "äggskalsrör" om man har otur............är täta och bra så länge ingen rör dem men så fort det blir nå ingrepp så vill de gärna spricka........Brukar ha lite blekare kulörer än det senare modernare gråa rören.

S Stefan1972 skrev:
Det kan ju vara såna där "äggskalsrör" om man har otur............är täta och bra så länge ingen rör dem men så fort det blir nå ingrepp så vill de gärna spricka........Brukar ha lite blekare kulörer än det senare modernare gråa rören.
Det kan inte vara äggskalsrör om de är 43 år gammla, det var väl runt -70 de användes.

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
F fribygg skrev:
Det kan inte vara äggskalsrör om de är 43 år gammla, det var väl runt -70 de användes.
Nej och ja. 😁
Jag började som rörläggarlärling 1976 och då var äggskalsrören redan utfasade sedan flera år.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej och ja. 😁
Jag började som rörläggarlärling 1976 och då var äggskalsrören redan utfasade sedan flera år.
Runt-70, kanske pluss minus 3 år?

F fribygg skrev:
Runt-70, kanske pluss minus 3 år?
Nåt sånt. För det var redan gammalt när jag började. Inga delar fanns kvar och de var redan då kända för sin dåliga kvalitet. Framförallt de limmade med Tangit då limmet ytterligare försämrade hållbarheten.

Vårat hus där jag växte upp lät mina föräldrar bygga om 72-73. Vi fick äggskalsrör.

Vårt hus vi har nu, byggdes om ca 1976. Det fanns både äggskalsrör och modernare bra rör ingjuta i var sin ände av köket.

H hempularen skrev:
Vårat hus där jag växte upp lät mina föräldrar bygga om 72-73. Vi fick äggskalsrör.

Vårt hus vi har nu, byggdes om ca 1976. Det fanns både äggskalsrör och modernare bra rör ingjuta i var sin ände av köket.
Farsan byggde ut vår sommarstuga. Började 1967 och eftersom han gjorde det mesta själv, drog det ut på tiden. Rörläggeri var inte hans grej, tydligen. Så han överlät det åt sin nioårige son som redan då visade fallenhet för krökandets och gängandets mysterier. Till sitt förfogande hade lintotten en låda med äggskalsdelar som han med en dåres iver knåpade ihop till ett utmärkt badrumsavlopp som står sig än idag.

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Krilleman
Alla ovan påståenden tacklar inte faktumet:

Om golvet redan är öppnat ner till krypgrunden.
Varför då inte dra nya rör ner till denna utan att ha några gamla rör kvar.
Kostnaden är oerhört blygsam.

Frågor på det?! 🫥

Gå inte över ån för vatten!

• Gilla
Nirre och 11 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Alla ovan påståenden tacklar inte faktumet:

Om golvet redan är öppnat ner till krypgrunden.
Varför då inte dra nya rör ner till denna utan att ha några gamla rör kvar.
Kostnaden är oerhört blygsam.

Frågor på det?! 🫥

Gå inte över ån för vatten!
Inga alls. Trodde det redan var klart.

Krilleman
Intet Intet skrev:
Inga alls. Trodde det redan var klart.
Nja, jag kan inte påstå att #11 meddelar att byta avloppet till fullo när ändå tillfälle ges...

😶

Krilleman Krilleman skrev:
Nja, jag kan inte påstå att #11 meddelar att byta avloppet till fullo när ändå tillfälle ges...

😶
Nej.
Det var en korrekt observation!😁
Ts känner till att möjligheten finns att byta de till synes prima rören mot kanske ännu mer prima rör.
Som advocatus diaboli kan jag ju slänga in en passus. Kanske är de nuvarande rören av en bättre kvalité än de som nu används, då miljölagstiftningen förr tillät lite fler kemikalier som kanske gjorde rören starkare än vad de är idag. Bara en tanke.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.