Senaste inläggen
RuneB2: [citat] Jag har exakt samma bekymmer. Fick ett nytt lås efter reklamation.
Mikael_L: [citat] Ja absolut, min installation är inte normenlig, rätt få som fått ihop det hela till samma låga pris som jag lyckades sno ihop det. Och ändå var jag aningens tveksam, för jag trodde att denna sommar (och alla framöver) skulle bjuda på nollpriser och minuspriser hela tiden då jag själv hade produktion. Så därför dimensionerade jag snålt för att bara täcka egen förbrukning
kniv: [citat] Ungefär så. I kombination med hur mycket ström det finns i batteriet och förväntad körsträcka kommande dag/dagarna. Men vi pluggar in den varje kväll dock för att kunna få grid rewards via Tibber. Men ingen aktiv laddning alltid. Så beslutet vi tar är inte om man ska lata sig och koppla in sladden eller ej, utan om vi ska ställa in i apparna om det ska vara aktiv laddning.
useless: Jag har ett kulturminnesmärkt hus som är försäkrat i Folksam till ett värde av 5 000 000:-. Marknadsvärdet ligger på drygt 2 000 000:-. Dessutom har jag en "normal" villa på samma tomt som är fullvärdesförsäkrat. Totalt för båda husen betalar jag 1300:- i månaden.
Bo.Siltberg: [citat] En elinstallatör har en dokumenterad utbildning och praktik och ges ett stort ansvar t.ex att helt på egen hand bestämma hur en elinstallation ska utföras. Jag ser inget behov att tvinga på dem en regelbunden vidareutbildning utan är övertygad om att de har självbevarelsedriften att sköta detta själva efter behov. Det skulle annars synas tydligt i media. Det är inget yrke där
BirgitS: Det ser ut att vara en bärande yttervägg, vilket antagligen innebär att det ovanför och på sidorna av fönstren är gjorda en avväxling. En sån görs genom att det ovanför ett fönster finns en liggande balk som ligger på två stående pelare (kraftiga reglar), syftet är att föra över lasten från taket åt sidorna så att inte fönstren belastas. När du breddar fönstret behöver
Saelen: PostNord funkar rätt OK förutom deras bluff med att de alltid säger att de har varit förbi och så kommer det en uthämningsavi 1-2 dagar senare...
Kvackatore: [citat] [citat] I samband med att vi fick nya tunnor (och nya hämtbilar) så gjorde även kommunen en inventering av anvisad plats för hämtning. Alltså där tunnorna skall stå på hämtdagen. Vi bor på en återvändsväg utan allmän vändplats. Några av oss har stor privat vändplan och Kommunen sa att vändning kunde ske på privat tomt om fri yta garanterades på hämtdagen. Då alla
pacman42: [citat] Jag ville bara betona att det inte blir för hög spänning.
P-plats: [citat] Det stämmer och nu har jag kapat upp lite mer som ska börja målas i morgon.
triada: [citat] Både jordfräsen och 230V-generatorn har haft gelé i förgasaren av vanlig bensin efter vinterförvaring. Icke så med alkylat. De har stått kallt så det kanske är en skillnad?
A-Man_08: [citat] Jag borrade med en mindre maskin 1.2 joule i taket väldigt smidigt faktisk.
Incinerator: Varför lyser en LED lampa svag när den är släckt med en strömbrytare? Jag har en led i trappan som aldrig slocknar, det är visserligen kopplat över 3 trappströmbrytare.
empishhh: [citat] Varför fortsätter du yttra dig om något du inte kan någonting om? Vad är det som säger att det inte går att driva en lönsam elektrikerfirma på 350 :- kronor i timmen då? Var går gränsen enligt din expertbedömning? Visst att utbud och efterfrågan är avgörande men som vårat samhälle ser ut så fungerar det inte enbart så eftersom man inte kan sänka sina anställdas
Harmagedon: Jag är lite osäker på vad den typ jag använder heter. Svettslang kanske? Billig grej på rulle från Biltema. Det droppar sakta ur den oavsett hur hårt jag drar på vattnet. Jag har med hjälp av noggranna empiriska studier ( fingrar i jorden) kommit fram till att ungefär en timme av den bevattningen är lämpligt i min trädgård.
Alltgår: Ska såga ett gäng 70x220 stolpar framöver. Lösningen stavades tydligen GKS 190, med 70 mm sågdjup. Nästan kaffepengar på Amazon med Primedeal och en extra hunka rabattkupong. 1089 kr. [bild]
mexitegel: Livet är för kort för att inte använda maskiner. Hyr en 1,5 tons grävmaskin med planeringsskopa och en rotationslaser (eller om du har en linjelaser med mottagare) Schakta bort översta lagret jord, lägg markduk, sen bärlager 0-32 ca 20 cm och padda hårt och i våg, sen toppar du med 5 cm 0-18 som du också paddar. Du är klar på en långhelg utan problem.
fribygg: [citat] Än så länge..
VikingS: Har byggt två 30 m2 hus attefallshus för under 500 ksek tidigare. Ett för ca 3 år sedan och ett för 12 år sedan. Lösvirkeshus på plint. Inkluderat två st snickare som jobbat drygt 4 veckor för att göra huvuddelen av jobbet + elektriker. Det stod för typ halva budgeten. Resten var material och bygglov. Ritat husen själv och även gjort beräkningar för varenda skruv, planka, fönster
Matti_75: Det är vad tillverkaren av kantelementet säger men byggreglerna säger 200mm minst mellan mark och träpanel. Många tillverkare utav panel rekommenderar 300mm.
SvedishChef: Det finns bra beskrivningar kring hur MMN skall räknas ut. Jag hittade ett par stycken som kan vara bra. https://www.lansstyrelsen.se/download/18.e1a064b184b9169c1e3fe9/1669710532629/Riktlinjer%20byggnadsh%C3%B6jd%20och%20v%C3%A5ning_TA.pdf https://www.osteraker.se/download/18.77c924619b9d91e3e22d61/1770196368909/T%20-%20Medelmarkniv%C3%A5n%20%E2%80%93%20s%C3%A5%20r%C3%A4knar%20du%20ut%20den.pdf
tommib: Jag hade gjutit en betongplatta. Exakt hur det ska göras beror på var i landet du finns och hur stor tjälrisken är.
RobbanMar: [citat] Ingen orsak och tack själv, hänger på YT ofta:-) Skulle gladeligen bet för att slippa reklam på YT men inte 150kr/mån (ingen nytta av det andra som ingår), finns en YT Prem Light men inte i Svedala. Ska prova
Emanuel01: [citat] Du får ordna ett utlopp och sälja vatten till grannarna!
Farstatjej90: [citat] Har du läst tillräckligt mycket på forumet så vet du att allt kan vara "Feltemas" fel.
karlmb: [citat] Knappast. Men som just räknades ut, det Eon pratar om är småpengar och hör isåfall inte hemma i denna diskussion.