Tänkte att det kunde var en bra tråd att diskutera dessa låsen så vi som har dessa kan dela med oss av erfarenheter/tips etc. Dörrmannen har ju rätt lång tråd redan...
Installerade mitt första Nimly lås (Touch Pro) idag. Installerade Dörrmannen L3 förra året så jag har en del erfarenhet av denna med. Mitt intryck var att låset var enklare att installera då jag gjorde det på kortare tid men kan ju också bara vara att jag kände igen många steg från förra året. Dock kändes det mindre kinkigt när man lierade innerdelen med utedelen än vad L3:an var -> sparade tid i de momenten. Nimly's handtag skruvas fast med två skruvar medan L3 trycks på plats -> här kändes Nimly:n mer ok då jag vet att L3:ans handtag lossnade vid nått tillfälle.
Tips när man sågar de kapbara skruvarna att ta av den mer än vad som rekommenderades. Jag mätte upp att djupet i mottagande gänga i distanserna var ~12mm medans distansen stack in ungefär 8mm från dörrbladet till låskistan -> ger ca 4mm extra djup för skruven.
Några noteringar som jag gjort hittills:
Installerade mitt första Nimly lås (Touch Pro) idag. Installerade Dörrmannen L3 förra året så jag har en del erfarenhet av denna med. Mitt intryck var att låset var enklare att installera då jag gjorde det på kortare tid men kan ju också bara vara att jag kände igen många steg från förra året. Dock kändes det mindre kinkigt när man lierade innerdelen med utedelen än vad L3:an var -> sparade tid i de momenten. Nimly's handtag skruvas fast med två skruvar medan L3 trycks på plats -> här kändes Nimly:n mer ok då jag vet att L3:ans handtag lossnade vid nått tillfälle.
Tips när man sågar de kapbara skruvarna att ta av den mer än vad som rekommenderades. Jag mätte upp att djupet i mottagande gänga i distanserna var ~12mm medans distansen stack in ungefär 8mm från dörrbladet till låskistan -> ger ca 4mm extra djup för skruven.
Några noteringar som jag gjort hittills:
- inget låsningsvred på insidan utan det är touch eller en knapp. Nu har vi automatisk låsning på vårt lås men om man inte har det så blir det inte riktigt samma känsla när man låser efter sig.
- Batteriluckan sitter elegant fast med magneter men det skulle kännas bättre med en liten skruv/hasp någon stans för att fixera den bättre. Visst, man slipper leta skruvmejsel vid batteribyte men det är väl bättre det än att någon "lånar" ett batteri från låset.
- går att använda vilka Mifare-taggar som helst, behöver inte köpa tillverkarens egna. Nu kan man vara kreativ hur man kan "gömma nyckel" då det finns väldigt små taggar att tillgå. Frågan är om man kan använda kattens RFID i nacken också...
- Fingeravläsaren fungerar ok men vi får ju se hur den funkar i vintern.
- Låset har ingen anslutning för nödbatteri men har istället 3st nödnycklar.
- Kodlängden är mer flexibel
Det är en separat modul som man installerar. Ligger på posten till mig. Kan skriva lite kort om den och appen när jag installerat den.
Nu har låset varit på plats i en vecka. Skulle säga att alla i familjen använder fingeravtrycksläsare för upplåsning nu även om alla har bricka.
Nu har låset varit på plats i en vecka. Skulle säga att alla i familjen använder fingeravtrycksläsare för upplåsning nu även om alla har bricka.
Upplever du öppningen med fingeravtryck som seg?A anis16 skrev:
Vissa är lite kinkiga på det då man använder fingret för att "värma upp" läsaren vilket beroende på var man bor och om man har varma eller kalla händer fungera olika bra.
Det tar väll 2-3 sekunder innan den låser upp, man fick lära upp barnen att hålla och vänta. Snabbare än slå kod men långsammare än bricka. Får se hur den blir när det blir vinter.E Erik_Bj skrev:
Försökte installera nimly touch pro idag. Allt gick bra fram till att jag skulle testa nödnyckeln. Visar sig då att nåt är galet - går ej att låsa upp utifrån! Pinnen som går genom låshuset snurrar inte. Nån som har lösning?
Var den röda markeringen på fyrkantspinnen uppåt när du installerade?R Ricard Magnusson skrev:
Testade vända pinnen upp & ner - dvs röd markering nedåt. Nu funkar det!! Så sjukt.
Vet inte. Jag ringde supporten ang BLE och de bekräftade att den fanns där men inte ännu supportade i appen vilket är lite synd. Appen går bara via gatewayen just nu.É ÉlPon skrev:
Känns som appen och uppkoppling etc. fortfarande är lite som de kan behöva jobba på men själva låset så är vi mer nöjda med än L3. Alla i familjen använder fingeravtrycksläsare dagligen och det är endast frun som inte får den fungerar riktigt men hon använder kod eller bricka istället. Gissar att låset försöker gör sitt jobb att hålla henne utestängd...
Okej men vad skulle det innebära om de supportade BLE (bluetooth?). Är inte så insatt…A anis16 skrev:Vet inte. Jag ringde supporten ang BLE och de bekräftade att den fanns där men inte ännu supportade i appen vilket är lite synd. Appen går bara via gatewayen just nu.
Känns som appen och uppkoppling etc. fortfarande är lite som de kan behöva jobba på men själva låset så är vi mer nöjda med än L3. Alla i familjen använder fingeravtrycksläsare dagligen och det är endast frun som inte får den fungerar riktigt men hon använder kod eller bricka istället. Gissar att låset försöker gör sitt jobb att hålla henne utestängd...