2 325 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Problem med Klippotrimmer 2.5
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Dett står ju till och med active på tanken så det är nog lättare att kolla hos tillverkaren efter reservdelar denna tex: bara byta genomföringen till en med tre hål eller göra ett bytt
Tank Komplett für Motorsense Active 2.5/2.9 – 252531 : Amazon.de: Garten https://share.google/2acGUqRRawmtEzSzi
Tank Komplett für Motorsense Active 2.5/2.9 – 252531 : Amazon.de: Garten https://share.google/2acGUqRRawmtEzSzi
Redigerat:
Det var inget ifrågasättande utan ett konstaterande. Ska man leta svårhittade reservdelar är det alltid bäst att ta reda på vem som egentligen har tillverkat prylen, inte bara vem som satt sitt klistermärke på den.Hedton1 skrev:
Tack! Hittade en med 3 slangar och med backventil. https://www.amazon.de/A35000220-Tri...cessories/dp/B0FGQJ16M9?ref_=v_sp_product_dpxAndreas_kalmar skrev:
Hittade även ett slangkit med backventil https://www.temu.com/se/ywbl-wh-3-h...&refer_page_id=10009_1752741352884_r0pmnhy7k6
Hittade ett billigare kit...... https://www.temu.com/goods.html?_bg...14&sku_id=17592564567896&_oak_page_source=501
Hej, jag har exakt samma problem, helt plötsligt droppade det soppa och returslangen lossnar hela tiden samt att det är ett tredje hål som bara är där. Saker måste ha lossnat, vilket junk egentligen.Hedton1 skrev:
Jag har en Klippo 2.5 Trimmer som saknar slangen med backventilen från tanken. Jag har pluggat hålet med en skruv tillfälligt. Enligt en HQ återförsäljare finns inte denna längre som reservdel. Finns det någon som vet? Det är dessutom läckage i en skarv/fog på tanken. Passar andra tankar denna modell. Hittar ingen med 3 slangar. Ett alternativ är att skippa slangen till flödaren. Men då blir det väl lite besvärligare att starta den. Bifogar en bild. Tacksam för svar.
Köp den här.Grovsnus73 skrev:
https://www.temu.com/goods.html?_bg...14&sku_id=17592564567896&_oak_page_source=501
Har inte provat min ännu, men det är en backventil på den som man kan använda
Kanske bra att fästa slangen/slangarna i gummipluggen med lämplig fästmassa.
Hittade en tank här som är samma som på klippon, dock bara 2 slangar https://www.nardonirag.it/shop/rica...s8jdg40zJEYNXjXiHn9xwJ91Fe2Fw7glSqSe3MBoFzO3PGrovsnus73 skrev:
Tror Du Grovsnus, eller ngn annan, att det är nödvändigt att ha den tredje slangen med backventilen på utsidan? Antar att det är till för att få ordentligt bränsleflöde till flödaren! Tänker att det räcker med ett hål i locket till bränsletanken, eller tänker jag fel? Tacksam för svar.Grovsnus73 skrev:
Den tredje slangen är som du skriver för att flödet från tanken ska fungera, ventilation. Har ett ”filter” utanför tanken, att bara ha ett hål är nog inte att rekommendera, skit kommer in eller bensin skvätter ut.Hedton1 skrev:
Har inte koll på om det räcker om det är ventilation i tanklocket, men utan ventilation kommer det inte komma soppar efter ett tag, undertryck bildas i tanken
Backventil är det.R RobbanMar skrev:Den tredje slangen är som du skriver för att flödet från tanken ska fungera, ventilation. Har ett ”filter” utanför tanken, att bara ha ett hål är nog inte att rekommendera, skit kommer in eller bensin skvätter ut.
Har inte koll på om det räcker om det är ventilation i tanklocket, men utan ventilation kommer det inte komma soppar efter ett tag, undertryck bildas i tanken
Hittade en begagnad tank på ebay https://www.ebay.de/itm/187482811324R RobbanMar skrev:Den tredje slangen är som du skriver för att flödet från tanken ska fungera, ventilation. Har ett ”filter” utanför tanken, att bara ha ett hål är nog inte att rekommendera, skit kommer in eller bensin skvätter ut.
Har inte koll på om det räcker om det är ventilation i tanklocket, men utan ventilation kommer det inte komma soppar efter ett tag, undertryck bildas i tanken
Den har bara 2 slangar dock har den luftning i locket istället för backventilen. Tycker detta är en bättre lösning. Skall försöka laga den gamla också med lödkolv då den spruckit i en gjutskarv, Hittade detta på google. "En bit plast från en gammal dunk (t.ex. spolarvätskedunk eller gräsklippardunk) fungerar perfekt" "
- "Rengör området: Skrapa rent runt sprickan med en kniv och torka noggrant med isopropanol. [1]
- Skapa ett spår: Dra lödkolvens spets försiktigt längs med hela sprickan så att det bildas ett litet "V-format" dike. Detta gör att materialet smälter ihop på djupet och inte bara på ytan. [1]
- Tillsätt extra plast: Håll plastbiten (från dunken) mot sprickan och smält ner den i det V-formade spåret med lödkolven. Rör lödkolven i små cirklar så att tankens plast och den nya plasten blandas helt och blir till en homogen massa. [1, 2, 3]
- Armera (Valfritt men rekommenderas): För att göra lagningen extra stark kan du ta ett litet metallnät (eller smälta in några vanliga häftstift tvärs över sprickan) med lödkolven, och sedan smälta ett nytt lager plast ovanpå. Det fungerar som armeringsjärn i betong. [1]"
Finns många filmer kring plastlagning på YT.Hedton1 skrev:
Hittade en begagnad tank på ebay [länk]
Den har bara 2 slangar dock har den luftning i locket istället för backventilen. Tycker detta är en bättre lösning. Skall försöka laga den gamla också med lödkolv då den spruckit i en gjutskarv, Hittade detta på google. "En bit plast från en gammal dunk (t.ex. spolarvätskedunk eller gräsklippardunk) fungerar perfekt" "
- "Rengör området: Skrapa rent runt sprickan med en kniv och torka noggrant med isopropanol. [1]
- Skapa ett spår: Dra lödkolvens spets försiktigt längs med hela sprickan så att det bildas ett litet "V-format" dike. Detta gör att materialet smälter ihop på djupet och inte bara på ytan. [1]
- Tillsätt extra plast: Håll plastbiten (från dunken) mot sprickan och smält ner den i det V-formade spåret med lödkolven. Rör lödkolven i små cirklar så att tankens plast och den nya plasten blandas helt och blir till en homogen massa. [1, 2, 3]
- Armera (Valfritt men rekommenderas): För att göra lagningen extra stark kan du ta ett litet metallnät (eller smälta in några vanliga häftstift tvärs över sprickan) med lödkolven, och sedan smälta ett nytt lager plast ovanpå. Det fungerar som armeringsjärn i betong. [1]"
Tex denna på en mina favoritkanaler för 2-taktare, grymt kunnig
Jag mekar mest gräsklippare, ngn tank som läcker i skarv, sprickor i plasthuv osv. Där det finns lite rörelse armerar jag med stiftpistol o nät. Nybörjare på detta men tycker det är rätt kul.
Tack. Använd webbläsaren www.brave.com så slipper Du reklamen bla på tuben.R RobbanMar skrev:Finns många filmer kring plastlagning på YT.
Tex denna på en mina favoritkanaler för 2-taktare, grymt kunnig
[media]
Jag mekar mest gräsklippare, ngn tank som läcker i skarv, sprickor i plasthuv osv. Där det finns lite rörelse armerar jag med stiftpistol o nät. Nybörjare på detta men tycker det är rätt kul.
Klicka här för att svara