Mitt bergvärmehål ligger i en sluttande infart till huset , och problemet märks mest vintertid när det bildas mycket is på vägen på grund av läckaget från borrhålet. Så jag undrar vart man ska vända sig för att få hjälp med det ?
 
Trycks det upp vatten ur bergvärmehålet?
Är det inte övertäckt med jord osv?
 
Krilleman
C Castor98 skrev:
Mitt bergvärmehål ligger i en sluttande infart till huset , och problemet märks mest vintertid när det bildas mycket is på vägen på grund av läckaget från borrhålet. Så jag undrar vart man ska vända sig för att få hjälp med det ?
Tappar du alltså tryck i systemet för borrhålet?

För du behöver inte tappa tryck för att uppleva is där matande ledningar ligger i mark...
 
Nej det tappar inget tryck, allt fungerar bra. Borrhålet är 20 år gammalt, och vi flyttade hit för ca 13 år sedan. För en 7-8 år sedan märktes det att det var fuktigt i marken på min nerfart och nu har det blivit ett problem vintertid framförallt med isbeläggning på marken som gör det halt som tusan i backen . Jag grävde fram så jag kunde se foderöret och vatten trycks upp ur hålet. Är det någon som haft ett liknande problem och i så fall hur löser man det ?
 
Enda enkla lösningen är att leda bort vattnet.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Jodå.. det förstår jag, men skulle behöva ha hjälp med det här.
 
Kontakta då ett par tre markfirmor och be om offert på dränering och bortledning av vattnet, kanske får du åtminstone nån offert så du kan avgöra om det är värt att leja bort eller göra själv...
 
Beroende på hur marken ser ut så kan du ju göra en liten dekorativ "bäck" och kanske damm & "vattenfall"?
 
  • Gilla
Castor98
  • Laddar…
Såg någon på YouTube som hade samma problem fast värre. Sluta med att han satte en koppling i sidan av foderröret och täta toppen så han kunde leda bort vattnet med en nedgrävd slang.
 
  • Gilla
JRox och 2 till
  • Laddar…
Vi har fått gjort det på ett antal borrhål där trycket har varit för stort så det runnit vatten ur borrhålet. Tätat toppen å svetsat in en muff på foderrör å dragit slang till ett dike
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det kallas artesisk brunn och gör det till ett väldigt bra borrhål för en värmepump.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Du får montera en sån här: [länk]
Men du måste tyvärr kapa o svetsa om slangarna.
Ett typ sånt där har sen jag borrade för 20 år men tror att det bara var lossa locket lite o stoppa ned en PEM slang i 3e hålet och sen dra åt, den slangen ligger nedgrävd och mynnar ut i ett dike och det kommer ca 7 liter/ min så det är några kubikmeter jag har levererat men det fungerar utmärkt!
 
V Vector skrev:
Vi har fått gjort det på ett antal borrhål där trycket har varit för stort så det runnit vatten ur borrhålet. Tätat toppen å svetsat in en muff på foderrör å dragit slang till ett dike
Ok, det är nog något sånt som måste göras, tyvärr så kan jag inte fixa det själv, så jag får försöka hitta någon firma som kan ordna det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.