41 904 läst ·
350 svar
42k läst
350 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Har precis haft elektriker hemma, och även om jobbet verkade utföras fackmannamässigt känner jag mig lite tveksam på materialkostnadens rimlighet. Har full förståelse för att elektrikerna vill ha en viss avans på materialkostnaden, men över 100% påslag på flera standardprodukter som ex.vis uttag känns lite magstarkt. Kan tillägga att det är en större firma i en större stad som har utfört arbetet.
Totalt landar materialkostnaden för mig på 8900 inklusive moms, när det hos återförsäljare hade gått att köpa för 5400 (+ ev. Några kronor för dyrare NKT-kablar). Det blir ett påslag på 65% vilket i mitt tycke känns lite orimligt, men jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?
Hur har ni gjort i liknande situationer? I det här fallet antar jag att det bara är att betala och se glad ut, men hur bör man göra för att undvika saltade materialkostnader?
#elektriker #materialkostnad
Totalt landar materialkostnaden för mig på 8900 inklusive moms, när det hos återförsäljare hade gått att köpa för 5400 (+ ev. Några kronor för dyrare NKT-kablar). Det blir ett påslag på 65% vilket i mitt tycke känns lite orimligt, men jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?
Hur har ni gjort i liknande situationer? I det här fallet antar jag att det bara är att betala och se glad ut, men hur bör man göra för att undvika saltade materialkostnader?
#elektriker #materialkostnad
Här ger en entreprenadjurist sin syn på detta. Kanske det är till hjälp: https://www.elinstallatoren.se/rimligt-materialpaslag-vad-sjutton-ar-det/
Här är en annan lång tråd om samma sak från några år sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/orimliga-paslag-elektriker.453444/
Här är en annan lång tråd om samma sak från några år sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/orimliga-paslag-elektriker.453444/
Om man kommer överens om ett påslåg är det väldigt viktigt att fastställa vilket belopp påslaget ska baseras på. 20% på inköpspris efter avdrag för värde av a-points eller liknande kickback är väl ungefär den formulering man får använda idag.
Redigerat:
Du kan ju även hitta dyrare och billigare elektriker än 699 kr/tim?
Vad spelar det för roll vad materialet kostar?
Hade din 699 kr elektriker tagit dina nätbutikspriser på materialet hade han istället kostar 1095:- tim.
Material försäljningen är ju ca 50% av omsättningen för en elfirma. Så den vill man ju inte ge bort.
Du får kolla på totalsumman och tänka efter "är jag beredd att betala x summa för att få el till min nyrenoverade kök/badrum/hönshus".
Specad faktura är ibland inte alltid av godo.
Hade din 699 kr elektriker tagit dina nätbutikspriser på materialet hade han istället kostar 1095:- tim.
Material försäljningen är ju ca 50% av omsättningen för en elfirma. Så den vill man ju inte ge bort.
Du får kolla på totalsumman och tänka efter "är jag beredd att betala x summa för att få el till min nyrenoverade kök/badrum/hönshus".
Moderator
· Stockholm
· 57 840 inlägg
Det har framgått av andra trådar här att det finns faktiskt elfirmor som både tar "normal" timdebitering i stil med 500 kr + moms och materialpriser som ligger någorlunda i paritet med vad samma prylar kostar i vanlig handel (+10 - 20% hanteringspåslag).
Det går uppenbarligen att få lönsamhet på firman även med vettiga priser.
Det går uppenbarligen att få lönsamhet på firman även med vettiga priser.
Som konsument om man utnyttjar ROT så är det bättre med en högre timtaxa än högt påslag på materialet.E EyEr0n skrev:Du kan ju även hitta dyrare och billigare elektriker än 699 kr/tim?
Fast det nog många konsumenter som stirrar sig blint på timtaxan, sen kommer materialpåslaget som en kalldusch.
Här får jag väl erkänna att jag gjorde bort mig. Har aldrig haft några problem med att hantverkare/elektriker tagit ut ett så stort prispåslag som i detta fall, och eftersom jag valde en större firma räknade jag med att materialpriserna skulle ligga på en mer ”normal” nivå. Dvs, det var inget vi diskuterade innan. Men läxan är iallafall lärd, och nästa gång är jag troligtvis tydligare i min kommunikation.P Pligg85 skrev:
Större firma = ofta dyrare på både material och timpris. Det är min erfarenhet i branschen där jag jobbat på både stora och små företag.S Snusmumrik1 skrev:Här får jag väl erkänna att jag gjorde bort mig. Har aldrig haft några problem med att hantverkare/elektriker tagit ut ett så stort prispåslag som i detta fall, och eftersom jag valde en större firma räknade jag med att materialpriserna skulle ligga på en mer ”normal” nivå. Dvs, det var inget vi diskuterade innan. Men läxan är iallafall lärd, och nästa gång är jag troligtvis tydligare i min kommunikation.
På ett företag som åkt dit för att ha saltat fakturor till regionen (behöver ju inte nämna namn) så ville dom inte ha privatkunder men tacka inte nej utan dom fick listpris -10-15% "rabatt" så om vi omvandlar det till påslag är det 100-200% påslag. Otroligt mycket fusk och saltning av fakturor (värst till statliga kunder).
Jobbar nu med mindre och vi kör ärligt timpris och 20% påslag om man inte är storkund med ramavtal. Betydligt billigare än dom stora firmorna och man kan vara transparent med kunden.
Så jag tycker det är på snudd till ocker på din faktura MEN du får tänka på att ibland så är det faktiskt billigare att köpa det över nätet mot vad vi ger hos grossisterna.
Ställ frågan till dem och se vad de svarar. Deras svar lär ju påverka om du anlitar dem igen och hur du pratar om dem med vänner och bekanta.S Snusmumrik1 skrev:Här får jag väl erkänna att jag gjorde bort mig. Har aldrig haft några problem med att hantverkare/elektriker tagit ut ett så stort prispåslag som i detta fall, och eftersom jag valde en större firma räknade jag med att materialpriserna skulle ligga på en mer ”normal” nivå. Dvs, det var inget vi diskuterade innan. Men läxan är iallafall lärd, och nästa gång är jag troligtvis tydligare i min kommunikation.
Moderator
· Stockholm
· 57 840 inlägg
Jag har också uppfattat att stora elfirmor genereltt är dyrare än små på mindre projekt. Hela deras organisation är byggd runt att jobba på stora byggen, där har de stora overheadkostnader för att säkerställa att kanske 15000 olika artiklar kommer fram till bygget på rätt tid och i rätt takt. När samma organisation skall fixa fram 3 dosor och 10m kabel till en villa blir det dyrt.