F fribygg skrev:
Tål den den svenska vintern?
Menar inte Maria travertin?

Det är en sten i kalk så går alldeles utmärkt att ha utomhus. Men kräver också att man behandlar den regelbundet. Och några 500kr/m2 lär du få mycket svårt att hitta den i. Om inte annat så kommer behandlingen att spräcka budgeten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tål den den svenska vintern?
ja kalk sten

Verkar finnas en del olika på tex Bauhaus under 500kr kvm?

A atomlab skrev:
Menar inte Maria travertin?

Det är en sten i kalk så går alldeles utmärkt att ha utomhus. Men kräver också att man behandlar den regelbundet. Och några 500kr/m2 lär du få mycket svårt att hitta den i. Om inte annat så kommer behandlingen att spräcka budgeten.
inte för utomhusbruk inne kan det vara bra men jag har inte gjort det en av dom biligaste natursten du kan hitta turkiska staten subventionerar bryttningen som nåt form av landsbygds bidrag fick jag veta för ett tag sen

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Traverin går bra att ha ute som inne.

travatin Hittar jag inte ens vad det kan vara. Har du någon länk?
R Robbban77 skrev:
Verkar finnas en del olika på tex Bauhaus under 500kr kvm?
har du en länk?

R Robbban77 skrev:
Har idag haft möte med den som tog in jobbet (och som förmedlare vidare)
Det vart inga orimliga punkter jag hade och han skulle själv inte godkänna detta.
Det största han såg är att det är fall mot hus eller obefintligt. Sen höll han med om de stora gropar och dalar inte vart bra alls.

Han skall prata med firman för se hur de vill göra men han sa att jag får nog förbereda mig på hitta en firma som kan lösa detta med flytspackla båda altanerna och få det bra då denna firman endast jobbar med betong..

Han pratade om ”kraftig kompensation” men inte fått någon summa, då jag sa att vi får avvakta då jag behöver få löst fallen på altanen och få det snyggt så innan vi kommer överens om en kompensation så måste vi se hur mycket det skulle kosta för få altanerna rätt och riktiga
R Robbban77 skrev:
Från början så vart planen ha en fin betongplatta bara.

Efter mötet igår fick jag känslan att det kommer bli svårt att få denna firman att lösa detta smidigt.

Bila bort plattan är såklart ett alternativ men inget jag vill ta för gräsmattan som precis är nylagd och i ordning kommer förstöras och lyssna på det där knackandet, grävmaskiner och få forslat bort 50 ton betong kommer inte vara smidigt..

Därav försöker jag hitta en lösning som inte kommer förstöra allt runt om altanerna och inte ta flera veckor eller få ett tveksamt resultat.

Så därav så frågar jag för ha lite mer kunskap när firman återkommer med förslag. Så inte jag godtar första bästa förslag från dom som kanske med lite kunskap från någon annan skulle säga "det där blir aldrig snyggt eller bra".
Såga upp i block 1x2 m vikt ca 590kg . Lyft ut med kranbil

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Förvånad att ingen kommenterat det ännu men du är säker på att altanen är sned och att det inte är vattenpasset från "Feltema" som är det?🤔

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
K
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förvånad att ingen kommenterat det ännu men du är säker på att altanen är sned och att det inte är vattenpasset från "Feltema" som är det?🤔
Borde bli tydligt om man vänder på passet 180gr - om libellan är felmonterad.

Och vattnet som ställer sig i pölar eller rinner mot huset, är det med från Feltema? Och utemöblerna som inte står vettigt...

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
P Perplexus skrev:
Och vattnet som ställer sig i pölar eller rinner mot huset, är det med från Feltema? Och utemöblerna som inte står vettigt...
Har du läst tillräckligt mycket på forumet så vet du att allt kan vara "Feltemas" fel.

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag använde den bara som en rätskiva/gungbräda 😊 har två andra äldre skitiga med samma resultat

R Robbban77 skrev:
Pumpbilen pumpade ut 21 kubik betong :)

Den stora plattan är 12 - 28cm och dubbelarmerad

Den lilla ca 12 - 16cm.

Att knacka upp den och så är en grej men sen behöver jag forsla bort allt material, tror inte de vill göra de för hand så en stor maskin kommer de garanterat vilja ha och container på utsidan tomten så blir mycket åkande fram och tillbaka
varför 28 cm tjock?

12 cm räcker för en altan.

M mattoys skrev:
varför 28 cm tjock?

12 cm räcker för en altan.
De orkade väll inte fylla på med makadam..

Bara nyfiken fråga. Vad för betong var den man använde sig utav?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.