887 läst ·
5 svar
887 läst
5 svar
Har någon erfarenhet av hemförsäkring för q-märkt hus?
Jag ska flytta till nytt hus som är q-märkt och ligger i kulturminnesmärkt område. Jag har varit i kontakt med Länsförsäkringar om hemförsäkring, och när jag nämnde q-märkningen blev säljaren lite orolig och eskalerade ärendet. Det ledde till 20% dyrare premie och de ville inte längre fullvärdesförsäkra huset utan lade sig på ett "första risk-värde" som är ca 90% av fastighetens värde.
Jag kontrollringde till Folksam som inte heller vill fullvärdesförsäkra q eller k-märkta hus.
Är det någon här som har erfarenhet av detta och vet hur man ska tänka? Bara acceptera och skriva på? Försäkringen är för mig främst en garanti att man ska klara av katastrofer som att huset brinner ner till grunden. Det skapar en oro att försäkringen inte skulle täcka hela beloppet.
Jag kontrollringde till Folksam som inte heller vill fullvärdesförsäkra q eller k-märkta hus.
Är det någon här som har erfarenhet av detta och vet hur man ska tänka? Bara acceptera och skriva på? Försäkringen är för mig främst en garanti att man ska klara av katastrofer som att huset brinner ner till grunden. Det skapar en oro att försäkringen inte skulle täcka hela beloppet.
Nu är ju inte q-märkt något enhetligt som är lika överallt, men vi har en av alla varianter. Gården är från 1700-talet och har en hel del restriktioner vad gäller utformning, material och liknande och det är rivningsförbud på flera av husen. TryggHansa hade inga problem med det, men rekommenderad att vi tog deras dyraste variant med fullt skydd och maxbelopp på åldersavdraget. Om det blev mycket dyrare än om det varit ett vanligt hus vet jag inte, då de visste förutsättningarna från början. Kolla med dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Bor i ett hus märkt som "särskilt högt kulturhistoriskt värde" och har inga problem med försäkring hos TH. Men då fanns det inte heller någon anledning att ange detta i ansökan. Vi har haft försäkringsärenden och fått ersättning utan problem
Jag har ett kulturminnesmärkt hus som är försäkrat i Folksam till ett värde av 5 000 000:-. Marknadsvärdet ligger på drygt 2 000 000:-.
Dessutom har jag en "normal" villa på samma tomt som är fullvärdesförsäkrat. Totalt för båda husen betalar jag 1300:- i månaden.
Dessutom har jag en "normal" villa på samma tomt som är fullvärdesförsäkrat. Totalt för båda husen betalar jag 1300:- i månaden.
Klicka här för att svara