Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just, jag glömde att använde den utmärkta funktioen "ignorera tråd"-
Finns under kugghjulet högst uppe, klart rekommendabelt för rena trolltrådar.

Nu klart!
@Mikael_L
Det låter klokt. Om fler hade använt den funktionen lite tidigare hade tråden kanske handlat mer om auktorisationer än om mig 😌

Ovdimus Ovdimus skrev:
Måste det först inträffa fler olyckor innan man får diskutera förbättringar?
Ja, det finns inget problem här.

Det finns kurser kring nyheter i reglerna för dem som känner behov av dem. De flesta kan läsa reglerna själva.

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Då blir “jag tycker” en del av diskussionen. Men noterat. Nästa gång blir det ”Moi, je pense…” istället för “Jag tycker” 😇
Nej, det var inte det "jag tycker" utan: "Tycker bara att kvalitetssäkring, kompetensutveckling och ett aktivt auktorisationssystem har ett värde i sig." (min kursivering).

Och det behöver som sagt argumenteras betydligt bättre än "jag tycker".

Vi andra ser nämligen inget egenvärde i dessa system som sådana. De har nämligen en kostnad förknippad med sig. Så de måste fylla ett syfte.

Att du "tycker" spelar änna ingen roll.

Men som Mikael_L fastslår, du bara måste vara ett troll. Så jag slutar här också.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Ovdimus
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det finns inget problem här.

Det finns kurser kring nyheter i reglerna för dem som känner behov av dem. De flesta kan läsa reglerna själva.
Det bygger ju på antagandet att alla både läser in sig på nyheterna och tolkar dem korrekt. Det är just den delen funderat över hela tråden

Ovdimus
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det var inte det "jag tycker" utan: "Tycker bara att kvalitetssäkring, kompetensutveckling och ett aktivt auktorisationssystem har ett värde i sig." (min kursivering).

Och det behöver som sagt argumenteras betydligt bättre än "jag tycker".

Vi andra ser nämligen inget egenvärde i dessa system som sådana. De har nämligen en kostnad förknippad med sig. Så de måste fylla ett syfte.

Att du "tycker" spelar änna ingen roll.

Men som Mikael_L fastslår, du bara måste vara ett troll. Så jag slutar här också.
Vi verkar landa olika där.
Du ser inget egenvärde i kvalitetssäkring och kompetensunderhåll. Jag gör det.

Att vi värderar det olika gör inte automatiskt någon av oss till troll.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Det bygger ju på antagandet att alla både läser in sig på nyheterna och tolkar dem korrekt. Det är just den delen funderat över hela tråden
En elinstallatör har en dokumenterad utbildning och praktik och ges ett stort ansvar t.ex att helt på egen hand bestämma hur en elinstallation ska utföras.

Jag ser inget behov att tvinga på dem en regelbunden vidareutbildning utan är övertygad om att de har självbevarelsedriften att sköta detta själva efter behov. Det skulle annars synas tydligt i media. Det är inget yrke där man regelbundet behöver bevisa sina kunskaper och färdigheter.

Om du ser ett behov så får du försöka peka på undersökningar som stöder din tes.

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ovdimus Ovdimus skrev:
Du ser inget egenvärde i kvalitetssäkring och kompetensunderhåll. Jag gör det.
Men problemet är att föreslagen lösning kanske inte alls påverkar vare sig kvalitetssäkring eller kompetensunderhåll, utan bara kostar en massa pengar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Sedan är det väl tveksamt om det är den auktoriserade som är i mest behov av fortbildningen och vad det i realiteten skulle ge. Det är väl dom längre ner i kedjan som har det största behovet av "nyheter", det är ju där som det mesta av arbetet sker.
Det verkar som om det finns en tro på att den "behörige" deltar i det dagliga "skruvandet", visst händer det men det är i sådana fall i mycket små företag. Det den "behörige" ska göra är att se till att den som ska utföra ett jobb har den kompetensen som krävs för just det jobbet.

• Gilla
hjalmar17 och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.