Det har gått lite trögt på bygget ett tag men nu i helgen har det hänt lite i alla fall.
Panel har kapats, grundats och målats två gånger.

Blåmålad panel ligger på bockar i en trädgård. En burk träfärg står på en pall bredvid panelen. Duk och tegelstenar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster har också monterats.

Träbyggnad under konstruktion med nyligen monterat fönster, täckt träpanel, och en stege mot en klar blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Fick det avsaknade tätningsbandet från Plannja i fredags så nu är den sista nockplåten med ändbeslag på plats.
Har skruvat upp rännkrokar och börjat montera lite panel.

Blåmålad byggnad med nyligen monterad panel och fönster, omgiven av grönska, med en släpkärra i bakgrunden.
Skapa konto

Kul när det går framåt lite... 😁👍

Redigerat:
  • Gilla
Peter_Bromma och 8 till
  • Laddar…
Var ska du ha husvagnen sen då när du fyllt upp det där med allt möjligt? 😄

Jag byggde en carport för 5-10år sen, gjorde den så hög och bred så husvagnen skulle gå in, den har inte än stått under där....

• Haha
  • Gilla
whyman och 11 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var ska du ha husvagnen sen då när du fyllt upp det där med allt möjligt? 😄

Jag byggde en carport för 5-10år sen, gjorde den så hög och bred så husvagnen skulle gå in, den har inte än stått under där....
Det är frågan... 🤔
Har redan ett garage som är fullt med saker så man inte får in bilen där. Hade varit en dröm att ersätta det med ett större samt då även tak över bilarna, tror dock kommunens bygglovshandläggare skulle såga den idén direkt tyvärr.
Lätt att man fyller de utrymmena man har och hoppas jag klara mig från samma sak som du råkat ut för i alla fall.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Se där ja, då var panelen uppe på ena långsidan och man får fira med en Ramlösa på altanen.

Blåmålad träpanel på långsida av byggnad. Flagga på taket, trädgård i bakgrunden, delvis ofärdig andra långsida synlig.
Skapa konto

I morgon blir det att kapa lite panel igen för att sätta igen den andra långsidan.
Att man alltid ska överarbeta men tror man har igen i längden att måla alla kläddelbrädor innan de monteras.

• Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 7 till
  • Laddar…
K
P-plats P-plats skrev:
Se där ja, då var panelen uppe på ena långsidan och man får fira med en Ramlösa på altanen.

[bild]

I morgon blir det att kapa lite panel igen för att sätta igen den andra långsidan.
Att man alltid ska överarbeta men tror man har igen i längden att måla alla kläddelbrädor innan de monteras.
Snyggt! Men det ut att vara tjuvstartat med panel på andra långsidan redan…

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
K kniv skrev:
Snyggt! Men det ut att vara tjuvstartat med panel på andra långsidan redan…
Det stämmer och nu har jag kapat upp lite mer som ska börja målas i morgon.

Så, då är kortsidan klar och lite mer panel är uppe på långsidan med fönstren.
Nu har jag börjat med knutarna och sen ska det bli foder runt fönstren innan jag kan sätta locken som saknas.
Kommer vänta med att göra klart vid det bortre fönstret så att jag kommer in i garaget när portarna ska tillverkas/monteras.

Blått garage med färdig kortsida och delvis panelbeklädd långsida, två fönster synliga, omgärdat av grön gräsmatta och omgivande skog.
Skapa konto

Blåmålad kortsida av byggnad med ny panel, omgiven av gräsmatta och träd.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Bra jobbat 👊

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Riktigt fint blir det. Ser fram emot en snygg film när du backar in vagnen sen. 😊

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
P pbh.e skrev:
Riktigt fint blir det. Ser fram emot en snygg film när du backar in vagnen sen. 😊
Ska fixa en film när det är klart och har ni andra tur kanske det blir massa extramaterial där jag misslyckas flera gånger... 😁👍

• Haha
  • Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
Nu år det massa småpill som tar enormt mycket tid...

Har fixat fönsterbleck och foder.

Vitt fönsterbleck på en grå yta, del av ett byggprojekt, beskriven som nyinstallerat i ett inlägg om renovering och belysning.
Skapa konto

Grå träfasad med vitt fönsterbleck och foder, gavelspetsen färdig med ventiler; träd i bakgrunden.
Skapa konto

Gavelspetsen på södersidan är helt klar med ventiler m.m.

Gavelspets på byggnad med blå panel och ventiler. Synliga trästommar inuti, byggställningar och stegar utanför.
Skapa konto

Till slut så har jag insett att det blir mörkt fort där inne trotts fönster när all panel är på plats.
Tror det är dags att montera belysning också...

En gavelspets på en byggnad med ventiler, omgivna av byggmaterial och stegar inuti en halvfärdig konstruktion.
Skapa konto

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Bygget får dela min tid med camping, besök av vänner, bilträffar och lite jobb så här på semestern...

I veckan fick jag upp regelverket för portarna.

Regelverk för garageport under konstruktion, med träpaneler och stöd, stegar och verktyg synliga inuti byggnaden, omgivande grönska.
Skapa konto

Reglarna sitter tillfälligt på byggvinklar i stommen.

Träregelverk för portar, provisoriskt uppsatt med byggvinklar och stagad insida för att underlätta spikning av panel. Trädetaljer och naturscen i bakgrund.
Skapa konto

På insidan stagade jag upp lite så det skulle gå lätt att spika panelen.

Byggkonstruktion med träreglar uppsatta på byggvinklar och stöttade inifrån, omgivna av grus och grönska utanför.
Skapa konto

Nu sitter panelen på plats och jag håller på att montera gångjärnen men jag har köpt för korta vagnsbult så de får bytas mot längre.

Vit port med ny panel och gångjärn i metall, del av ett byggprojekt. Sveriges flagga i bakgrunden och ett hus till vänster i bild.
Skapa konto

Nu ska de ner så jag kan renkappa och sen ska de målas ordentligt.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 12 till
  • Laddar…
Det går sakta men säkert framåt...
Sista långsidan är nu klar så när som hålet under ena fönstret som jag har för att kunna ta mig in när jag jobbar med portarna.
Alla foder m.m. är monterade och färdigmålade.

Blått mindre hus med svart tak, två fönster och en öppen dörröppning, omgiven av grönska och en gräsmatta, byggnation pågår.
Skapa konto

Håller på att bygga en låsbom för ärliga tjuvar och detta så jag kan måla klart portarna innan montering.
Lite delar i rejäl plåt kapades och förbereddes för att svetsas ihop.

Metallstycken i plåt på betonggolv, kapade för att svetsas ihop i bygget av en låsbom. Ett stycke har ett utskuret hål, troligen för hänglås.
Skapa konto

Här testar jag så hänglåset får plats efter svetsning.

Låsbom i metall med ett hänglås inuti, placerad på en träyta. Förbereds för svetsning såsom byggprojektbeskrivningen antyder.
Skapa konto

Tagit upp hål och fräst ur i porten så att jag senare kan montera kåpan.

Metallkåpa och hål för låsbom monterad på vitmålad trävägg, förbereds för svetsning och upphängning av hänglås.
Skapa konto

Nu har jag även målat portarna så de ska få ligga och torka ett tag innan montering.

Nymålade portar ligger på tork i en träbyggnad. På marken finns målarverktyg och plåtverktyg vid sidan av portarna.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
hålet under ena fönstret som jag har för att kunna ta mig in när jag jobbar med portarna.
En gångdörr där var aldrig aktuellt, eller? Kanske är onödigt pynt när det väl är klart iofs.

Fint blir det!

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En gångdörr där var aldrig aktuellt, eller? Kanske är onödigt pynt när det väl är klart iofs.

Fint blir det!
Det hade inte varit dumt med en gångdörr men då den skulle behöva placeras på långsidan som vetter bort från huset/trädgården så vill jag helst slippa den.
Konstruktionen är förberedd för en gångdörr ifall jag behöver komplettera med en i framtiden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.