När bladen skulle bytas gick ett av skruvhuvudena av…(bild) hur gör jag enklast? Skruven sitter men inte superhårt…epoxy? Eller måste jag borra ut den….

IMG_1952.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MultiMan
Hur menar du med epoxy?

Enklaste är antagligen att göra en skåra i kvarvarande skruvhuvud och ta loss med en flat mejsel. Om det är tillräckligt med gods kvar.

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur menar du med epoxy?

Enklaste är antagligen att göra en skåra i kvarvarande skruvhuvud och ta loss med en flat mejsel. Om det är tillräckligt med gods kvar.
Frågan är vilket verktyg för att göra skåran

S sepani skrev:
Frågan är vilket verktyg för att göra skåran
Vinkelslip eller Dremel. Eller klämma runt den med typ svetstång.

• Gilla
JacobBex och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vinkelslip eller Dremel. Eller klämma runt den med typ svetstång.
Dremel skulle nog funka

Batteriet (det jag senare bytte) verkar ha suttit på fel håll…(this side down) men den har fungerat i många år då verkar ej ha betydelse….

IMG_1948.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Z
S sepani skrev:
När bladen skulle bytas gick ett av skruvhuvudena av…(bild) hur gör jag enklast? Skruven sitter men inte superhårt…epoxy? Eller måste jag borra ut den….

[bild]
byt knivar lite oftare så händer inte detta, kniven har ju ”käkat” upp mer än halva skruven

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Z zwennebanan skrev:
byt knivar lite oftare så händer inte detta, kniven har ju ”käkat” upp mer än halva skruven
det är ju ett kanontips, dock inte för denna gången men framöver kan det ju fungera...🤓

Z
S sepani skrev:
det är ju ett kanontips, dock inte för denna gången men framöver kan det ju fungera...🤓
Jo även denna gången, för hade du bytt knivar i tid så hade det inte inträffat 🤓

MultiMan MultiMan skrev:
Hur menar du med epoxy?

epoxy menar jag limma huvudet på skuven för att kunna skruva ut den. Men det blir antagligen inte starkt nog. Beroende på hur hårt den sitter

• Gilla
dafto_molle
  • Laddar…
MultiMan
S sepani skrev:
epoxy menar jag limma huvudet på skuven för att kunna skruva ut den. Men det blir antagligen inte starkt nog. Beroende på hur hårt den sitter
Kommer aldrig hålla, inte enligt min erfarenhet iaf. Ibland kan kan få lossa miniskruvar (typ 0-000 genom att superlimma fast något men det är väldigt mycket mindre moment som krävs.

Är det något du provat själv eller gissar du att det kanske funkar?

Jag kan rekommendera denna tång från Knipex som ett rent allmänt tips:

https://amzn.eu/d/0eWiisFZ

1781336487755.png

Kräver dock att det finns något kvar att greppa, annars är mitt första tips bäst, slipa en skåra.

Edit: Finns med enklare handtag för bara lite över 200kr. Rena fyndet med tanke på vilka problem den kan lösa: https://amzn.eu/d/0f95H1wY

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kommer aldrig hålla, inte enligt min erfarenhet iaf. Ibland kan kan få lossa miniskruvar (typ 0-000 genom att superlimma fast något men det är väldigt mycket mindre moment som krävs.

Är det något du provat själv eller gissar du att det kanske funkar?

Jag kan rekommendera denna tång från Knipex som ett rent allmänt tips:

[länk]

[bild]

Kräver dock att det finns något kvar att greppa, annars är mitt första tips bäst, slipa en skåra.

Edit: Finns med enklare handtag för bara lite över 200kr. Rena fyndet med tanke på vilka problem den kan lösa: [länk]
Jag gissar att det INTE funkar men är nyfiken på om någon prövat….😳

Knivdisken ser hårt sliten ut. En ny kostar runt 250:- och då löser du problemet också.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Knivdisken ser hårt sliten ut. En ny kostar runt 250:- och då löser du problemet också.
Det är ett bra tips, det får nog bli så. Är den enkel att byta?

• Gilla
Carl Wiberg
  • Laddar…
S sepani skrev:
Det är ett bra tips, det får nog bli så. Är den enkel att byta?
Beror på klipparmodell, men de jag har sett är med tre försänkta M5-skruvar dragna i motoraxelflänsen. De får inte dras för hårt för då kan plasten spricka i knivdisken. Kolla åtdragningsmoment eller använd gänglåsvätska och dra försiktigt. Du behöver först lossa hasplåten med tre gängpresskruvar som är fästa i lagerbussningen. Försiktig åtdragninge här också.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.