S
D djac skrev:
Tja, ingenting är gratis men att inte använda de nät vi redan finansierat verkar ju dumt
Jättedumt - ännu dummare att effterfråga möjligheten att kunna använda nätet på ett efterblivet sätt, så att det vi byggt måste byggas om.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Här byts ingen fot.
Det är din läsförståelse alternativt mitt sätt att uttrycka mig som har brister.

Ingen har påstått att det inte går att bygga ett nät som du önskar.

Men det är inte ekonomiskt försvarbart.
Vi har det redan, nu är bara frågan om det ska användas på ett bra sätt, eller om avgiftsmodellen ska få göra elsystemet lite sämre.

S
D djac skrev:
Vi har det redan, nu är bara frågan om det ska användas på ett bra sätt, eller om avgiftsmodellen ska få göra elsystemet lite sämre.
Du kör en klassiker. ”Jag har haft ström i uttagen, märker inte av några avbrott” på bästa dagis nivå.

Samtidigt som du bevittnat hur nätavgifterna ökar som bara den…

Det är du, och dina gelikar med sitt att tänka som är det stora framtida problemet med vår elförsörjning.

Och ja - intäktsramarna är skit, men det betyder inte att vi får ett billigare nät av att bete oss som naiva småbarn.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Du kör en klassiker. ”Jag har haft ström i uttagen, märker inte av några avbrott” på bästa dagis nivå.

Samtidigt som du bevittnat hur nätavgifterna ökar som bara den…

Det är du, och dina gelikar med sitt att tänka som är det stora framtida problemet med vår elförsörjning.

Och ja - intäktsramarna är skit, men det betyder inte att vi får ett billigare nät av att bete oss som naiva småbarn.
Att avgifterna ökar ett regulatoriskt problem, enkom, det finns ingen koppling till nätanvändningen, punkt.

Ja, att något fungerar trumfar påståendet att det inte gör det, också korrekt.

S Snikholt skrev:
Varför skulle du göra det?
Pacman föreslog det.

S Snikholt skrev:
Jättedumt - ännu dummare att effterfråga möjligheten att kunna använda nätet på ett efterblivet sätt, så att det vi byggt måste byggas om.
Det hjälper inte hur många ggr du skriver det, några övergripande ombyggnader kommer inte att behövas så det är icke-fråga.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Riktiga ymnighetshorn, våra lokalnät…

• Arg
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det hjälper inte hur många ggr du skriver det, några övergripande ombyggnader kommer inte att behövas så det är icke-fråga.
Eonerna håller inte riktigt med där.

Kapaciteten i Sveriges elnät måste fördubblas till 2040. Som Sveriges största elnätsägare investerar vi på E.ON 27 miljarder kronor mellan år 2024 och 2027 för att bygga ut våra elnät, möjliggöra den gröna energiomställningen och bygga bort flaskhalsarna.

Investeringarna ska bidra till fortsatta elnätsförstärkningar på såväl regionnäts- som lokalnätsnivå. Samtidigt ska elnätet säkras för en framtid där beroendet av fossil energi minskar medan elanvändningen blir alltmer omfattande.
https://www.eon.se/om-e-on/investeringar/elnaetsinvesteringar

Och dessa 27 mdr plus räntor är det bara vi kunder som kan betala.

Det blir något i stil med 114 milj i månaden som kunderna skall betala.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och eon har ca 1.1 milj kunder. Förenklar man mycket är det 100 kr i månaden som varje kund skall betala. Och det mesta av det är nog utöver det man redan betalar. Smetar man ut höjningen på 3 år så blir det ungefär en ökning på 33 kr per år. I 3 år då.

Sedan lär det väl inte bli exakt så då. Dels beror det på vilken ränta man räknar med. Och avskrivningstid. Och så lär inte fördelningen bli lika för alla. Utan en del får betala mer än andra.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Eonerna håller inte riktigt med där.

[länk]

Och dessa 27 mdr plus räntor är det bara vi kunder som kan betala.

Ellevio o Vattenfall håller med mig. Det kan ha varit en okunnig kommunikatör som skrev det där.

K karlmb skrev:
Ellevio o Vattenfall håller inte med. Det kan ha varit en okunni kommunikatör som skrev det där.
Eller okunniga kommunikatörer på de andra två?

pacman42 pacman42 skrev:
Eller okunniga kommunikatörer på de andra två?
Knappast. Men som just räknades ut, det Eon pratar om är småpengar och hör isåfall inte hemma i denna diskussion.

S
K karlmb skrev:
Knappast. Men som just räknades ut, det Eon pratar om är småpengar och hör isåfall inte hemma i denna diskussion.
Lämnar den regulatoriska diskussionen utanför - möjligheten för ”piraterna” att råna oss är total.

Samtidigt har modellen gjort att nätbolagen
gasat på ordentligt, och utan knussel bara bygger om nätet så som ”vi” vill ha det i och med den omatällning som sker. Med avgiftshöjningar som följd.

Jag avskyr nuvarande regulatoriska system , det premierar slösaktiga beteenden. Både från kunder och bolag.

Effektavgifter är ett sätt att stävja slösaktigheten hos kunder och omfördela kostnaderna som peakar orsakar, så att kapacitet prissätts mer korrekt. Men utan ändringar i det regulatoriska systemet så ändras enbart vem som betalar, utan att stävja slösaktiga beteenden och vinstjakt från bolagen.

Det normala annars ÄR att kapacitet ska prissättas marknadsmässigt, men det går ju inte i monopolet.

Jag välkomnar effektavgifter ur systemperspektiv.
Att styra mot enbart elpris är bedrövligt ur samma perspektiv.

Men det kräver skärpt reglering för att gynna kundkollektivet.

@djac och dina haranger om att höga effektuttag inte leder mot högre kostnader i nätet är dumheter.

Varför ni går bort er är för att ni inte funderar på de trappstegseffekter som uppstår.

Man bör förändra systemet i grunden, med både träffsäkrare pris på effekt och stramare reglering.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och eon har ca 1.1 milj kunder. Förenklar man mycket är det 100 kr i månaden som varje kund skall betala. Och det mesta av det är nog utöver det man redan betalar. Smetar man ut höjningen på 3 år så blir det ungefär en ökning på 33 kr per år. I 3 år då.

Sedan lär det väl inte bli exakt så då. Dels beror det på vilken ränta man räknar med. Och avskrivningstid. Och så lär inte fördelningen bli lika för alla. Utan en del får betala mer än andra.
EON Energidistribution AB hade ca 5,4 miljarder kr i vinst 2024, vilket är det senaste räkenskapsåret som finns på allabolag. Det är ca 400 kr/månad per kund i ren vinst. Ca 38% vinstmarginal.

Och det trots ca 5,9 miljarder i investeringar, vilket är något mindre än de 6,75 miljarder de skulle behöva per år för att nå sitt mål.

Så kunderna betalar redan för de investeringarna, plus lika mycket extra pengar i vinst för EON.

• Arg
MultiMan
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
@djac och dina haranger om att höga effektuttag inte leder mot högre kostnader i nätet är dumheter.
Du är fri att tycka vad du vill men det jag säger är sant, att nätet ständigt byggs ut och om och att det kostar pengar är sant, det kostnadsmässigt bästa hade såklart varit att stanna där man är, inte ens reparera, helt enkelt anpassa sig efter de investeringar som är gjorda men så kommer vi inte att göra oavsett debiteringsmodell.

Det handlar alltså om normala kostnader för vilken infrastruktur som helst i västvärlden, att dessa kostnader, eller avsaknaden av dessa, med dagens sätt att ta fram avgifterna, inte kommer synas på utdebiteringen är en helt annan fråga men även det ett faktum.

Så nej, jag vill inte backa tillbaks till det förgångna, eller stanna i det, jag hade gärna sett att elnätskostnaderna reflekterades i räkningen men då måste det mesta från dagens nivå bort och sen börjar vi om, resultatet blir fortsatt utvecklade nät till en väsentligt lägre kostnad för abonnenterna, den tar jag alla dagar i veckan.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.