Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Beror på klipparmodell, men de jag har sett är med tre försänkta M5-skruvar dragna i motoraxelflänsen. De får inte dras för hårt för då kan plasten spricka i knivdisken. Kolla åtdragningsmoment eller använd gänglåsvätska och dra försiktigt. Du behöver först lossa hasplåten med tre gängpresskruvar som är fästa i lagerbussningen. Försiktig åtdragninge här också.
Ny knivdisk beställd 😳

• Gilla
YuGi och 5 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
När bladen skulle bytas gick ett av skruvhuvudena av…(bild) hur gör jag enklast? Skruven sitter men inte superhårt…epoxy? Eller måste jag borra ut den….

[bild]
Borra ett litet hål i mitten sen knacka i ett passande torxbits sen gänga ur den.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Sitter den löst peta ut den .
Sitter den fast svetsa på en mutter och skruva bort .

De sticker ju ut lite på baksidan av knivdisken också, där kommer du kanske åt med tång..

S sepani skrev:
Ny knivdisk beställd 😳
Nu får jag inte loss knivdisken..😳 kollar instruktioner YouTube men annan infästning. Här är någon sorts lager…? Nya disken ser ut passa dock…på videon ser det ut att bara ”lyfta” ur lagret, skruva loss tre skruvar under och byta…men den sitter som f-n har provat försiktigt med liten mejsel men vill inte förstöra något….tips om 5-56, varmt vatten, knacka etc ?

IMG_2064.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2065.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
Lagret ser ut att ha rostat och pressar då mot aluminiumaxeln på motorn. Borde funka med lite hårdare tag. 5-56 är inte fel. Du kan skruva in centrumbulten eller använda en hylsa av något slag som är mindre än lagret innerdiameter och knacka mot den lite grand.

IMG_2062.jpeg
Skapa konto

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lagret ser ut att ha rostat och pressar då mot aluminiumaxeln på motorn. Borde funka med lite hårdare tag. 5-56 är inte fel. Du kan skruva in centrumbulten eller använda en hylsa av något slag som är mindre än lagret innerdiameter och knacka mot den lite grand.

[bild]
5-56 verkningslöst. Knackat sitter som berget….😳

MultiMan
Behövs nog en avdragare. Du har ju 3 gängade hål du kan använda. Värma brukar vara bra så länge du inte förstör sakerna du ska behålla.

MultiMan MultiMan skrev:
Behövs nog en avdragare. Du har ju 3 gängade hål du kan använda. Värma brukar vara bra så länge du inte förstör sakerna du ska behålla.
Ja avdragare får det nog bli

IMG_2070.jpeg
Skapa konto

Vilken typ av avdragare?

Går inte med avdragare, alldeles för stor….kollat HORNBACH fanns ej biltema har men för stora…värma kommer förstöra delar jag inte tänkte byta….

MultiMan
Finns avdragare i alla storlekar, men du kanske måste bygga en egen som passar.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Finns avdragare i alla storlekar, men du kanske måste bygga en egen som passar.
det får bli Bepps....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.