Har länge drömt om en carport eller garage hemma för vår husvagn.
Efter mycket funderande och räknande så kom jag fram till en konstruktion som jag tror kunde fungera.
Då vi redan har ett garage på tomten så tillåter inte Detaljplanen något mer garage och enda lösningen var då att bygga enligt Attefallsreglerna.

Första kontakten med kommunen dödade min första plan inom några få minuter då jag ville bygga närmare Parkmark (en igenvuxen bäckravin) än 4,5m.
Det var bara till att tänka om och med en ny placering så gick det extremt fort.
Besökte kommunen på onsdagen innan jul, lämnade in ansökan samma vecka och fick Startbesked i mellandagarna.

Testade mängder av placeringar hemma i datorn för att få till den bästa lösningen.
Månader av varianter ställdes mot varandra och även om detta förslag krävde en hel del markarbete så föll jag för det:

Flygfoto av fastighet med planerad carport och plats för husvagn enligt Attefallsreglerna, omgiven av markeringar och befintliga byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningarna gjorde jag själv och kompletterades med en Konstruktionsbeskrivning.

Ritning av carport eller garage med mått, sektion och fasader visade från olika perspektiv. Byggarea på 30m².
Skapa konto

Med Startbeskedet klart så började jag förbereda för några veckor sedan med att fälla lite träd.

Personer i skyddsutrustning fäller ett stort träd nära ett bostadsområde, förbereder markarbete för byggprojekt.
Skapa konto

Fällda träd på en gräsmatta framför en skogsdunge och ett rött hus i bakgrunden, förberedelse för markarbete.
Skapa konto

Samtidigt började jag förbereda med att prefabricera betongplintar, köpte 700mm färdiga Benders plintar och gjöt på en fot på 50X50X10cm.
Började borra in armering som sattes med Ankarnassa.

Betongplintar med armeringsjärn och en svetsmaskin i bakgrunden, redo för användning i byggprojektet.
Skapa konto

Sen ställdes de i formar med plastdistanser under.
Här är hälften gjutna och redo att gjuta resten.

Betongplintar för prefabricering, placerade i träformar på golvet, med armeringsjärn synliga för stabilitet i ett garage.
Skapa konto

Här är första avformade och jag blev nöjd med resultatet.

Betongplint med metallfäste, prefabricerad för bygge av carport enligt Attefallsregler. Plinten står på ett cementgolv, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto

Fortsättning följer med markarbetet...

• Gilla
  • Älska
Cjmicke och 15 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Första kontakten med kommunen dödade min första plan inom några få minuter då jag ville bygga närmare Parkmark (en igenvuxen bäckravin) än 4,5m.
Du skulle ha väntat till i höst då det blir nya regler...

Lika bra att bjuda bilder från veckans markarbete när vi redan är igång...

Vi började gräva ur från min befintliga husvagnsparkering och ner runt friggeboden.

Grävmaskin vid friggebod och markarbete i trädgård för nytt garage, med grushögar och byggmaterial runt omkring.
Skapa konto

Lutningen ser värre ut än vad den är men ändå gick det åt "några" lassa grus för att få det bra.
Här kommer andra lasset.

Lastbil med tippflak som lossar grus vid ett bostadsområde med hus i bakgrunden.
Skapa konto

Här har vi grävt oss ner i trädgården och börjar bli klara med platsen för garaget.

Grävmaskin i arbete framför friggebod, förberedelse för garageplats i trädgård. Utspridd jord och grus på marken.
Skapa konto

Här har vi byggt upp med material, stockat av med flis innan plintarna lyftes på plats.

Grävskopa på grusväg framför friggebod, omgiven av jordhögar och betongplintar, under markarbete för garage.
Skapa konto

Här börjar det bli återfyllt men samtidigt kom blötsnö och allt fylle är mycket kladdigt så vi kommer återställa runt bygget senare i vår.
Här provparkerar jag i alla fall nya garaget med bilen och släpkärran.

20250314_173433.jpg
Skapa konto

I väntan på återställa trädgården så ska det läggas plattor, byggas murar och sen måste man ju tjäna in mer pengar för att finansiera vidare bygge... 😁👍

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nyheten om detta kom lagom till jag köpt Nybygnadskarta, fått Startbesked, betalt för detta samt för lägeskontrollen som behövdes göras enligt Startbeskedet.
Så här i efterhand så tror jag denna placering blir bättre än den första tanken och kör på.
Lite surt dock med allt extrajobb och kostnader...

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Blir det grusgolv eller ska du gjuta något?

N naikon skrev:
Blir det grusgolv eller ska du gjuta något?
Det lutar åt grus eller eventuellt plattor.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Nu är det snart läge att ta hem husvagnen och se om det går att backa ner till det blivande husvagnsgaraget.

Grusväg leder till ett tomt område vid sidan av en blå byggnad, omgiven av träd och bebyggelse, med en hög av jord i hörnet.
Skapa konto

Uppfart med grus där en släpkärra lätt kunde backas ner, omgiven av vinterträd och buskar.
Skapa konto

Grusväg på en sluttning bredvid ett litet garage.
Skapa konto

Grusväg med uppfartsarbete, täckt släpvagn synlig, omgiven av jordhögar och plastskyddat material. Hus i bakgrunden i kvällsljus.
Skapa konto

Släpkärran var i alla fall lätt att backa ner... 🙄

• Gilla
NisseHult_473 och 3 till
  • Laddar…
Har varit fundersam på om det verkligen går att bygga ett garage för en fullbreddsvagn som är totalt 8,2m lång.
Efter mycket mätande och funderande så vågade jag och idag har jag testat att backa vagnen på plats.

Höll mig nära kanten på väster sida men tror även man kan gå ytterligare något närmare.

Husvagn backad på plats nära kanten av en smal uppfart, omgiven av stenblock, med grönt och ett hus i bakgrunden.
Skapa konto

På andra sidan kommer man kunna öppna dörren och gå in så det blir hur bra som helst.

Husvagn parkerad på en asfalterad uppfart bredvid ett hus, med träklossar längs kanten för att markera garageplatsen.
Skapa konto

Backade lite väl långt bak första gången.

Tail light of a white caravan parked on gravel near a house, bordered by a wooden fence and trees in the background.
Skapa konto

Fram finns det dock bra med marginal.

Släpfordonets dragstång på grusplan nära skog; steg i garageritningen för husvagn på 8,2 meter.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
B
Vad gör du när du råkat köpa en längre vagn? 😁

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Vad gör du när du råkat köpa en längre vagn? 😁
Vet inte om jag vågar det då sambon vill ha mindre (och jag större)...
Dock så finns det en liten nödlösning i bakhuvudet då man skulle kunna låta dragstången sticka ut ur garaget och vips så kan man köpa en som är ytterligare en meter lång. 😁👍

• Gilla
  • Haha
NisseHult_473 och 9 till
  • Laddar…
Snygg början. Jag är sjukt sugen på en redig carport men har ingen riktigt bra plats på tomten.

Du kanske kan spika fast en permanent "parkeringskil" i golvet för att inte backa för långt?

• Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
Stackars grannar, om dom inte var med på beslutet om placeringen.

J Jaggatagga skrev:
Snygg början. Jag är sjukt sugen på en redig carport men har ingen riktigt bra plats på tomten.

Du kanske kan spika fast en permanent "parkeringskil" i golvet för att inte backa för långt?
Håller ögon öppna efter infartskantstenar som jag tänkte är bra att backa mot så man inte backar för långt. 👍

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
C claekm skrev:
Stackars grannar, om dom inte var med på beslutet om placeringen.
Har under hela processen haft kontakt med grannarna och med tanke hur det såg ut innan så tror jag det mesta även blir en förbättring.
Har även planerat sätta lite fina växter för att ytterligare skapa trivsel.

• Gilla
Mallin5 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nya regler? Har du en länk kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.