Hej alla!

Ville dela med mig av något jag grejat med ett tag. Förut räknade jag lite på elpriserna varje kväll för att lista ut om det var värt att ladda bilen den natten eller vänta till nästa. Men nu så jag byggde en app som gör det bättre: Ladda i Natt?

Den ersätter ju inte laddboxens smartladdning, den hjälper dig snarare bestämma vilka nätter du överhuvudtaget kopplar in bilen, sen sköter ju smartladdningen de billigaste timmarna.

I ett backtest landade besparingen på ca 20 % på själva spotpriset.

Säg till om självreklam inte är tillåtet här, så plockar jag bort inlägget. Men skulle uppskatta att höra vad ni tycker!
Om folk gillar denna app så tar jag nog tag i en Android version.

[länk till App Store]

• ladda_3_bilder.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad självreklam är, men vanlig reklam är inte tillåtet.

Karrock
Kan den effektiviseras till en widget eller dynamisk ikon som visar grönt för ja gult för nja och rött för nej? Siffror som antingen visar ören, eller pris i kr på hela laddningen (efter inställningar om batteristorlek etc man gör i appen när man har den öppen)

• Gilla
Quest
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vet inte vad självreklam är, men vanlig reklam är inte tillåtet.
Han är ju iaf ärlig med att det är en app han har gjort, dessutom verkar den vara ganska användbar, om den funkar som beskrivet. Laddar själv inte varje natt, försöker pricka de billiga nätterna.

• Gilla
Quest
  • Laddar…
Av bilderna att döma är det helt fel pris som det räknas med. Elnät drar ju upp priset. Så en skillnad på Nordpool 10 och 20 öre (100%) är ju snarare 100 och 110 öre (<10%).

• Gilla
Quest
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Kan den effektiviseras till en widget eller dynamisk ikon som visar grönt för ja gult för nja och rött för nej? Siffror som antingen visar ören, eller pris i kr på hela laddningen (efter inställningar om batteristorlek etc man gör i appen när man har den öppen)
Bra idé! Tack! Du tänker som en widget för iPhone appen?

Det tänket har jag haft för widgeten för klockan. Kalender ikonen där på bilden betyder ”vänta tills imorgon” och om det är en blixt betyder det ladda i ikväll/natt.

Borde ju göra likande widget till iPhone appen. Jag ska fixa det. Tack för feedback! 🙏

• IMG_3610.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sjoelund skrev:
Av bilderna att döma är det helt fel pris som det räknas med. Elnät drar ju upp priset. Så en skillnad på Nordpool 10 och 20 öre (100%) är ju snarare 100 och 110 öre (<10%).
Du har rätt i att moms, elnätsavgifter, skatter, påslag från elbolaget och sådant inte räknas med. Valde att hålla det renare och bara köra på spotpriset. Är ju ändå användbart och det finns pengar att spara.

Men borde jag kanske bygga in en funktion där man kan fylla i elnätsbolag och elbolag kanske?

C Chutte skrev:
Han är ju iaf ärlig med att det är en app han har gjort, dessutom verkar den vara ganska användbar, om den funkar som beskrivet. Laddar själv inte varje natt, försöker pricka de billiga nätterna.
Tack! Hojta om det är nån funktion du skulle vilja ha i appen som inte finns med.

K
För mig, för att appen ska bli fullt användbar, så vill jag se totalpriset och jämföra det över tid. Dvs moms, påslag, nät etc.
Annars blir det lite som nu, att det ger en indikation men inte definitivt svar. Och då duger nuvarande indikation med att hålla lite koll och veta vart marknaden ligger för dagen

• Gilla
Quest
  • Laddar…
K kniv skrev:
För mig, för att appen ska bli fullt användbar, så vill jag se totalpriset och jämföra det över tid. Dvs moms, påslag, nät etc.
Annars blir det lite som nu, att det ger en indikation men inte definitivt svar. Och då duger nuvarande indikation med att hålla lite koll och veta vart marknaden ligger för dagen
Stort tack för feedback!
Förstår, skulle helt klart kunna öka på funktionerna att innefatta det du beskriver.

Man skulle ju kunna vara on a roll också dvs att man hoppar över att ladda tre eller fyra eller fem nätter. Då sparar man ju ännu mer än om man laddar varje kväll.

Jag kör ganska mycket men räknade ut att jag sparar mellan 100-200 kr i månaden på att använda rekommendationen av appens algoritm.

K kniv skrev:
Men, är nyfiken. Du pluggar inte in bilen varje natt utan du ställer dig frågan varje kväll: ”Ska jag ladda i natt eller blir det billigare imorgon?”

Och du baserar ditt beslut på typ vad priset ligger på fram till kl 23 imorgon? Och så räknar du i huvudet?

Så brukade jag göra innan appen, nyfiken på om vi är fler som gör så :)

Jag sätter istället det pris jag är beredd att betala inkl alla påslag och så sköter automationen resten. Går snabbare att koppla in sladden än att kolla priset.

• Gilla
Quest
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag sätter istället det pris jag är beredd att betala inkl alla påslag och så sköter automationen resten. Går snabbare att koppla in sladden än att kolla priset.
Ok så du går snarare efter din smärtgräns vad det gäller pris snarare än att helt optimera.

Quest Quest skrev:
Ok så du går snarare efter din smärtgräns vad det gäller pris snarare än att helt optimera.
Njae. Jag har en graf med dagarnas pris så jag uppdaterar priset efter säsong. Effektavgiften gör ju ändå att man inte kan ladda när Nordpool är billig, så det blir ofta ett utspridda timmar och ofta få timmar under veckan, mer under helgen

• Gilla
Quest
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Njae. Jag har en graf med dagarnas pris så jag uppdaterar priset efter säsong. Effektavgiften gör ju ändå att man inte kan ladda när Nordpool är billig, så det blir ofta ett utspridda timmar och ofta få timmar under veckan, mer under helgen
Bra poäng, och du har rätt, effekttopparna och effektavgiften rör min app inte alls. Det är laddboxens/Tibbers jobb och det löser de redan bra.

Det jag siktar på är en annan dimension ovanpå det: själva frågan om du ska koppla in bilen i natt eller vänta till nästa natt.

För dig som redan har egen graf och automation är den nog överflödig, den är mer för dem som vill ha ett enkelt besked utan att bygga egna grafer. Tack för feedbacken, vettiga invändningar.

Är ganska ny på Apple App Store men ska se om jag kan fixa fram en kod så du kan ladda ner appen gratis om du vill. Vore kul att veta vad du tycker om grafen/algoritmen i appen eftersom du har bra koll på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.