Hej!

Vi är precis i startgroparna med att bygga ett attefallshus och försöker reda ut hur reglerna kring medelmarknivå fungerar på en sluttande tomt.
På den övre delen av tomten finns en stödmur/stenmur med cirka 1,5 meters höjd. Tanken är att placera attefallshuset bakom muren.
Vi funderar på två alternativ:

1. Gräva ur cirka 1,5 meter för att komma ner till samma nivå som marken framför stödmuren och sedan gjuta platta där.
2. Behålla marknivån bakom muren och använda den befintliga marknivån som utgångspunkt för byggnadens höjd.

Vår fråga är:
Räknas marknivån bakom stödmuren som medelmarknivå när man beräknar byggnadshöjden, eller måste man ta hänsyn till nivåskillnaden som muren skapar?
Kan man tillgodoräkna sig de cirka 1,5 meter som stödmuren utgör när man beräknar byggnadens höjd, eller behöver man gräva ner byggnaden för att hålla sig inom reglerna?
Har någon erfarenhet av liknande situationer eller vet hur kommunerna brukar bedöma detta?

Tack på förhand!

• IMG_4152.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4151.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!
Vet du att det är nya byggregler nu och att man får bygga större och högre än förut om man bor utanför detaljplanerat område?

Hej!

Vi bor tyvärr inom detaljplanerat område 😏
Har läst om de nya byggreglerna men just nu är vi ute efter att helst kunna bygga två våningar så att vi maxar utrymmet.

MÖD har slagit fast att nockhöjden ska mätas från "markens medelnivå invid byggnaden". Det är säkert en definitionsfråga vad "invid" betyder, men om det är ett mellanrum mellan muren och byggnaden ska inte muren tas med i höjdberäkningen enligt min lekmannatolkning. Ni får använda muren som en del av byggnadens grund för att vara helt säkra...

useless useless skrev:
MÖD har slagit fast att nockhöjden ska mätas från "markens medelnivå invid byggnaden".
Nu har jag inte koll på den domen. Men vad som är rätt medelnivå är en komplicerad vetenskap iallafall för vanliga bygglov. Möjligt att det bedöms på annat sätt för bygglovsfria byggnader. Har för mig att det finns någon skrift på typ 300 sidor som beskriver hur man skall bedöma marknivån i olika situationer. Styrs av saker som höjd på allmän plats i närheten osv. Jag har ingen detaljkunskap, vet bara att det finns en oändlig mängd med regler som påverkar. Även om det säkert är simpelt i 90% av fallen.

H hempularen skrev:
Nu har jag inte koll på den domen. Men vad som är rätt medelnivå är en komplicerad vetenskap iallafall för vanliga bygglov. Möjligt att det bedöms på annat sätt för bygglovsfria byggnader. Har för mig att det finns någon skrift på typ 300 sidor som beskriver hur man skall bedöma marknivån i olika situationer. Styrs av saker som höjd på allmän plats i närheten osv. Jag har ingen detaljkunskap, vet bara att det finns en oändlig mängd med regler som påverkar. Även om det säkert är simpelt i 90% av fallen.

Varken i reglerna för bygglovsbefriade komplementbyggnade eller förarbetet till dom framgår det hur nockhöjden ska mätas. Det MÖD slår fast är att nockhöjden för bygglovsbefriade komplementbyggnade ska mätas utifrån samma princip som byggnadshöjd för bygglovspliktiga byggnader. Dvs från medelmarknivån invid byggnaden (när byggnaden är klar) eller medelmarknivån vid den berörda tomtgränsen om byggnaden står närmare allmän plats än 6 meter om inte särskilda skäl föranleder annat.

https://www.domstol.se/globalassets...olen/avgoranden/2020/p-8344-20-2020-06-22.pdf
https://www.domstol.se/globalassets...avgoranden/2020/p-11123-19-dom-2020-06-22.pdf

Någon skrift på 300 sidor för att bedöma marknivån har jag aldrig hört talas om... Dock håller jag med om att det inte är helt solklart i alla fall. Men det svåraste brukar vara begreppet "byggnadshöjd" då den påverkas av taklutning, eventuella takkupor, flera huskroppar i suterräng, etc. I det avseendet är "nockhöjd" avsevärt mycket enklare att fastställa.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom man kan höja marken inom detaljplan utan marklov med 0,5 m så föreslår jag att man inte försöker bygga bygglovsfria komplementbyggnader som ligger och dansar på gränsen till den tillåtna nockhöjden. Bygg med marginal och höj marken efter behov. Den behöver ju ändå bara höjas vid fasaden.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom man kan höja marken inom detaljplan utan marklov med 0,5 m så föreslår jag att man inte försöker bygga bygglovsfria komplementbyggnader som ligger och dansar på gränsen till den tillåtna nockhöjden. Bygg med marginal och höj marken efter behov. Den behöver ju ändå bara höjas vid fasaden.
Men frågan var väl om marknivån bakom stödmuren räknas in i medelhöjden?

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Men frågan var väl om marknivån bakom stödmuren räknas in i medelhöjden?
Jag delar din tolkning i inlägg #4.

Enligt de beskrivningar jag delat ovan så ser jag inte att muren kan vara del av beräkningen.

Det enda undantaget är om ni införlivar muren i konstruktionen av huset, men då kommer den ju antingen att utgöra del av en källarvåning eller en yttervägg och ger därmed ändå inga fördelar.

Hej allihopa,

Tack för era svar, det är mycket uppskattat 🙏🏻Måste förtydliga, husstommen är 4,25m bred och 7m långt.

Ytan mellan betong stödmuren och naturstenmuren är ca 6,4 meter. Antingen måste betongmuren bort eller så måste vi förlänga ytan efter betong stödmuren för att huset ska få plats.

En av anledningarna till varför vi funderar på att gräva neråt är för att entrén ska va på övervåningen från naturstenmuren.

Då skulle jag rita upp hur ni har tänkt er och mäta upp MMN enligt beskrivning i dokumenten jag länkade till.

Innan ni gör det så vet ni ju inte exakt vad ni har att spela med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.