Hej!
Vi är precis i startgroparna med att bygga ett attefallshus och försöker reda ut hur reglerna kring medelmarknivå fungerar på en sluttande tomt.
På den övre delen av tomten finns en stödmur/stenmur med cirka 1,5 meters höjd. Tanken är att placera attefallshuset bakom muren.
Vi funderar på två alternativ:
1. Gräva ur cirka 1,5 meter för att komma ner till samma nivå som marken framför stödmuren och sedan gjuta platta där.
2. Behålla marknivån bakom muren och använda den befintliga marknivån som utgångspunkt för byggnadens höjd.
Vår fråga är:
Räknas marknivån bakom stödmuren som medelmarknivå när man beräknar byggnadshöjden, eller måste man ta hänsyn till nivåskillnaden som muren skapar?
Kan man tillgodoräkna sig de cirka 1,5 meter som stödmuren utgör när man beräknar byggnadens höjd, eller behöver man gräva ner byggnaden för att hålla sig inom reglerna?
Har någon erfarenhet av liknande situationer eller vet hur kommunerna brukar bedöma detta?
Tack på förhand!