Bygger ett isolerat förråd på ca 25 kvm. Pulpettak och isolerad platta på mark.
Plattan är gjuten i 300mm kantelement som återfyllts utvändigt med drygt 200mm.
Undersidan av syllen är som minst ca 6-7cm från marken som syns på bilden. Då jag drar förbi kanten påplattan med ca 2 cm tänkte jag, är panelen som minst bara 4 cm från mark.
Utsidan av panelen kommer vara ca 5 cm utanför platan. Taksprånget är ca 50 cm på långsidorna och ca 35 cm på gavlarna.
Behöver jag skydda syllen från stänk? Panelen går ju att byta. Tänkte om jag skulle sätta en plåt på syllen, typ vanligt överbleck, innan jag monterar panel.
Finns det någon vits?
Plattan är gjuten i 300mm kantelement som återfyllts utvändigt med drygt 200mm.
Undersidan av syllen är som minst ca 6-7cm från marken som syns på bilden. Då jag drar förbi kanten påplattan med ca 2 cm tänkte jag, är panelen som minst bara 4 cm från mark.
Utsidan av panelen kommer vara ca 5 cm utanför platan. Taksprånget är ca 50 cm på långsidorna och ca 35 cm på gavlarna.
Behöver jag skydda syllen från stänk? Panelen går ju att byta. Tänkte om jag skulle sätta en plåt på syllen, typ vanligt överbleck, innan jag monterar panel.
Finns det någon vits?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 643 inlägg
Du kan ju nubba fast en remsa takpapp på syllen med någon cm överlapp ned på plattan, den kommer ju inte synas under panelen.
Det går nog att sänka lite. Samtidigt säger monteringsanvisningen för finjas kantelement att återfyllning ska ske med minst 200 millimeter över elementets underkant. Då blir det bara 10 cm kvar på ett 300-element 😊Matti_75 skrev:
Ja för att det skall hålla under gjutningen. När betongen stelnat ska du sänka marknivån.N nightzero skrev:
Under gjutningen ska 2/3 av elementets höjd motfyllas enligt instruktionerna.Matti_75 skrev:
Men efter gjutningen står följande i instruktionerna:
"Färdigställande
... Återfyllnadshöjden över elementets
underkant bör vara minst 200 mm."
Klicka här för att svara