J JB581 skrev:
Du bör använda Akrylatbensin, inte E85. Däremot går det att använda vanlig 95 bensin i Briggs, det gör jag. Däremot förorenar man miljön med vanlig bensin, jämfört med Akrylat. Fast jag kör så lite med 95, så det skadar ingen "mygga" som jag hoppats. Undvik E85 helt.
Inte alkylatbensin? Tack, fått svar tidigare i tråden så gräset är klippt för närvarande 😊
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det står e85 på tanklocket. Och finns ett antal kvarlämnade alkylatbensinflaskor.. Kanske tänkt till något annat? Jag har tidigare haft handjagare och elklippare så ingen koll.
Står det inte ett streck över E85
 
A akal skrev:
Står det inte ett streck över E85
Jodå, det upptäcktes ungefär i inlägg #4.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
A akal skrev:
Står det inte ett streck över E85
Den frågan kom väl upp redan i inlägg 7.
 
NyKarin NyKarin skrev:
Inte alkylatbensin? Tack, fått svar tidigare i tråden så gräset är klippt för närvarande 😊
Jo, det heter alkylat inte akrylat.😉
 
F fribygg skrev:
Den frågan kom väl upp redan i inlägg 7.
Du har rätt. Jag trodde det var inlägg nr 4 men vid närmare koll var det nr 7.
 
NyKarin NyKarin skrev:
Jodå, det upptäcktes ungefär i inlägg #4.
Ursäkta tittade inte så noga
Vet bara att jag kan påminna mig att
Locket har den informationen
Då får vi hoppas att frågeställare fått fullgod information.
Kanske även dom som skummar lite senarr
 
A akal skrev:
Ursäkta tittade inte så noga
Vet bara att jag kan påminna mig att
Locket har den informationen
Då får vi hoppas att frågeställare fått fullgod information.
Kanske även dom som skummar lite senarr
Frågeställaren har inte enbart fått fullgod information utan även en fördjupad diskussion i ämnet drivmedel.
 
  • Haha
stugfar
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Frågeställaren har inte enbart fått fullgod information utan även en fördjupad diskussion i ämnet drivmedel.
Toppen
Vad bra
Det är allt för många som är okunniga
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
På klippon är det framförallt eftersopm jag vill slippa göra ren förgasaren på våren alt ha problem att få igång klipparen, med alkylat i tanken är det aldrig några problem, ett par ryck och den startar.
Har kört vår Klippo (Honda) i 17 år uteslutande på vanlig 95-oktanig bensin från pumpen. Aldrig tömt den innan vintern eller gjort ren förgasaren efter vintern. Vårens första start kräver två ryck i snöret, resten av säsongen startar den på första. Så jag kan tänka mig att ur den synvinkeln spelar det inte så stor roll om man kör på alkylat eller ej.

Däremot är Honda-motorn mycket känslig för om luftfiltret inte är helt rent. Så det får man byta ibland. En B&S-motor struntar nästan helt i luftfiltrets skick (åtminstone jämfört med Honda)
 
NyKarin NyKarin skrev:
Varför i allsindar väljs att stryka över ett drivmedel? Vore det inte rimligare att skriva vad som faktiskt ska tankas? Diesel är exempelvis inte överstruket..

Men jag fick ändan ur vagnen och googlade fram bruksanvisning. Tolkar den som att alkylatbensin ska användas vilket förklarar de tio flaskorna som står i samma bod som gräsklipparen.

Tack!
Den går att köra på E85, men det kräver ombestyckning/justering av förgasaren för att motorn ska gå att starta o köra mer än hjälpligt. En bil klarar mkt mer, ibland 100% E85 pga den har en lambdasond som mäter den syrerika bränslet etanol och då beordrar styrsystemet att öka på bränslemängden för att kompensera. En småmaskin har inte de möjligheterna utan man får då konvertera för ett annat bränsle som etanol om det är en bensinmotor från början.
Därav märkningen med överstruken E85.
E85 är ett utmärkt bränsle som både brinner sotfritt och med mindre skadliga avgaser, särskilt i tvåtaktare som bara förbränner hälften så mkt av bränslet som en 4-taktare, men det finns en nackdel som gör att det inte är för alla i småmaskiner. Om motorn står långa tider utan att användas så torkar bensindelen i E85 ut i förgasare och tom en del "ytliga" bränsleledningar.
Det blir en kleggig gele som till sist kristalliseras (därav att en del tror E85 korroderar metaller i förgasare mm men det är alltså en missuppfattning).
Gele' o kristaller sätter iaf igen de trånga kanalerna i förgasaren och man måste därför tappa ur allt bränsle ur flottörhus och ev tanken på den lilla maskinen.
Eller så får man rensa bort detta på våren....
 
useless useless skrev:
Ja, det tillför nog inget. Behöver man de egenskaper ormoljan påstås tillföra är det bättre med alkylat.

Men jag har kör mina gräsklippare på "vanlig" bensin i 30 år och har aldrig haft några problem med avlagringar eller annat trots att många hävdar att förgasaren är helt ihopkorkad varje vår om man inte använder alkylat.
Både jordfräsen och 230V-generatorn har haft gelé i förgasaren av vanlig bensin efter vinterförvaring. Icke så med alkylat. De har stått kallt så det kanske är en skillnad?
 
K karlmb skrev:
Det blir en kleggig gele som till sist kristalliseras (därav att en del tror E85 korroderar metaller i förgasare mm men det är alltså en missuppfattning).
Gele' o kristaller sätter iaf igen de trånga kanalerna i förgasaren och man måste därför tappa ur allt bränsle ur flottörhus och ev tanken på den lilla maskinen.
Eller så får man rensa bort detta på våren....
Just detta jag fått göra på vårarna om jag glömt att på hösten spola genom förgasaren. Därför jag gick tillbaka till alkylat, för jag glömmer ganska ofta... Trots jag tyckte E85 hade en massa fördelar. Tyckte även det hade samma avsaknad av lukt som alkylat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.