39 862 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Medellönen spelar inte alltid så jättestor roll. I glesbygden där bil är ett måste för att leva är lönerna inte i paritet med storstäderna. Och vi snackar inte bara Abisko, det räcker att komma några mil ut från städerna i Mellansverige.O [old rusty] skrev:Tar denna stenen och sular rakt in i glashuset.
Kompenserar man för ökad medellön och för att snittförbrukningen har minskat så borde bensinen kosta nästan 30kr/l för att vara i samma nivå som 1995.
Bensinen är mao snorbillig nu..
Eller längtar man tillbaka till åttiotalet ska priset upp till 35kr/ liter.
Och billig bensin, hmm. Ta gärna med vad en bil kostar att köpa och äga också. En bil kostar väl en halv miljon och uppåt idag. Och drift-, service- och reparationskostnader är ju groteska.
(Jag har bil men cyklar och åker pendeltåg rätt mycket så någon bilkramare är jag inte.)
En Dacia Sandero får man sprillans ny för 200k. Och den är ändå en bättre bil än man köpte på 80-talet.S Sir Duke skrev:Medellönen spelar inte alltid så jättestor roll. I glesbygden där bil är ett måste för att leva är lönerna inte i paritet med storstäderna. Och vi snackar inte bara Abisko, det räcker att komma några mil ut från städerna i Mellansverige.
Och billig bensin, hmm. Ta gärna med vad en bil kostar att köpa och äga också. En bil kostar väl en halv miljon och uppåt idag. Och drift-, service- och reparationskostnader är ju groteska.
Men där lär boendutgifterna vara små. Så då har man råd med bensinen.
Lite kuriosa här. Så var det redan på 80-talet. Jag kände en jeppe som bosatte sig flera mil utanför staden, med argumentet att man kunde köra mycket bil för prisskillnaden mellan bostad i stan och ute på landet
Så för mig också. (Och jag är ingen miljöpartist. Utan är mer inne på att jag behöver lite vardags motion. Kollektivtrafiken undviker jag. Det är bara ett sätt att dra på sig smitta).S Sir Duke skrev:
Hela Sydeuropa, mycket som samverkar. Det är nästan vindstilla och franska kärnkraftverk klarar inte kylningen utan får stänga eller gå på reducerad effekt samtidigt som det är nästan vindstilla och värmeböljan får all luftkonditionering att gå att för fullt.😟S Snikholt skrev:
Ska bli intressant att se om elnätet tål belastningen eller det blir ett liknande avbrott som det i Spanien som spred sig till grannländerna.
Tyvärr har jag lite för litet batteri, så jag fick inte sälja så mycket av egenproducerad el till det facila priset av 2,73.
Men några ören tickade in, och sen slapp jag helt kostnaden för egenförbrukning, som uppgick till hela 4,13 kr/kWh under värsta kvarten.
Jag kan inte annat säga än att jag hade tur, att jag satsade på de här solpanelerna förra sommaren, jag hade förstås ingen aning om att det skulle bli såhär mycket värt.
En liten tröst i skenet av all skit som trumpen och USA´s regim ställer till med.
Men några ören tickade in, och sen slapp jag helt kostnaden för egenförbrukning, som uppgick till hela 4,13 kr/kWh under värsta kvarten.
Jag kan inte annat säga än att jag hade tur, att jag satsade på de här solpanelerna förra sommaren, jag hade förstås ingen aning om att det skulle bli såhär mycket värt.
En liten tröst i skenet av all skit som trumpen och USA´s regim ställer till med.
Och där är huspriserna lägre.S Sir Duke skrev:Medellönen spelar inte alltid så jättestor roll. I glesbygden där bil är ett måste för att leva är lönerna inte i paritet med storstäderna. Och vi snackar inte bara Abisko, det räcker att komma några mil ut från städerna i Mellansverige.
(Jag har bil men cyklar och åker pendeltåg rätt mycket så någon bilkramare är jag inte.)
En ny 940 låg väl nära 200 000.
Medianlön 1995, 14-15000.
En ny v60, typ 540 000 år 2026.
Medianlön 38 000.
Så båda fallen kräver strax över ett års arbete för att köpa.
Tänk så mycket häftigare prylar vi får för pengarna nu!
Säger inte att du har fel.O [old rusty] skrev:
Men en 940 kunde du meka med.
Nu är jag den enda på vår gata som byter däck själv. Och tvättar bilen hemma. Alla andra har däckhotell och tvättabonnemang.
Så ja jo, det är häftigare/roligare nu, ingen får någonsin ha det tråkigt eller jobbigt.
Men folk är därmed också skörare och klenare.
Grattis 🙂Mikael_L skrev:
Tyvärr har jag lite för litet batteri, så jag fick inte sälja så mycket av egenproducerad el till det facila priset av 2,73.
Du är ju påläst och har gjort investeringen väl medveten om ups and downs, plus att jag vill minnas att du betalade relativt lite för panelerna och installerade dom själv.
Men jag tycker mig höra ”bääää…bäää…bääääää” i horisonten….
Dags för rond två med galenskaper.
Ingen pun åt ditt håll, bara en hint till konsekvenserna av sådant inlägg du skrev.
Vad jag vet är det inte så svårt att byta däck på en ny v60. Eller bromsar, styrstag, olja osv om man vill. Så skyll inte på bilarna, folk har väl bättre saker för sig.S Sir Duke skrev:Säger inte att du har fel.
Men en 940 kunde du meka med.
Nu är jag den enda på vår gata som byter däck själv. Och tvättar bilen hemma. Alla andra har däckhotell och tvättabonnemang.
Så ja jo, det är häftigare/roligare nu, ingen får någonsin ha det tråkigt eller jobbigt.
Men folk är därmed också skörare och klenare.
Som att göra sitt eget jobb och leja bort tråkgöra.
Låter mer som du känner att världen har ändrats men inte du och kanske är lite bitter över det.
Mer bitterhet än att du har så mycket på fötterna när du påstår att bilägande är dyrare nu än förr iaf.
Jag klagar inte på bilarna, jag klagar på folk 😀O [old rusty] skrev:Vad jag vet är det inte så svårt att byta däck på en ny v60. Eller bromsar, styrstag, olja osv om man vill. Så skyll inte på bilarna, folk har väl bättre saker för sig.
Som att göra sitt eget jobb och leja bort tråkgöra.
Låter mer som du känner att världen har ändrats men inte du och kanske är lite bitter över det.
Mer bitterhet än att du har så mycket på fötterna när du påstår att bilägande är dyrare nu än förr iaf.![]()
Nej inte bitter men gillar att greja själv. Är väl lite scout och prepper.
Har bekanta som blir sittandes vid vägkanten i några timmar och väntar på assistans när de glömt tanka. En tjejkompis visste inte ens hur man tankade.
Tvättar ett par gånger per år bara. Absolut ingen avfettning. Och inget når dagvattnet, har inte hårdgjord yta där bilen står så det filtreras på platsen.O [old rusty] skrev:
Ja absolut, min installation är inte normenlig, rätt få som fått ihop det hela till samma låga pris som jag lyckades sno ihop det.S Snikholt skrev:
Och ändå var jag aningens tveksam, för jag trodde att denna sommar (och alla framöver) skulle bjuda på nollpriser och minuspriser hela tiden då jag själv hade produktion.
Så därför dimensionerade jag snålt för att bara täcka egen förbrukning (eller jo, lite mer än egen förbrukning, de bästa månaderna, men typ så).
För jag tänkte att vinsten mest ligger i att snuva staten på energiskatt, nätägaren på överföringsavgift, och moms på detta.
Men denna sommar har det ju faktiskt blivit ett hyfsat värde i att även sälja, men det har jag då inte kunnat göra i någon större grad då jag har för lite solpaneler och för litet batteri, men dagar med 60kWh produktion kan jag ändå sälja iväg 20-40 kWh mest beroende på hur mycket som jag laddar bilen med,.
Jag tror ändå att min tanke är den rätta, och det är vad jag råder folk till, dimensionera i huvudsak för eget behov, för marknaden för försäljning är helt klart skakig, nästa sommar är det kanske minuspriser igen.
Då lönar sig solcellerna helt klart, även om det tar några år innan de är betalda och sen bara genererar vinst hela tiden.
Jag hyser nämligen inte det minsta hopp om att energiskatten ska börja sjunka, eller att nätägarnas girighet minska - utan tvärtom kommer oket bara bli allt tyngre att bära.
Så därför är detta även en del i min långsiktiga plan, att inom 10 år gå offgrid, och nu kan jag börja kolla hur det funkar och experimentera i pilotskala.