Walle85 Walle85 skrev:
Måste man inte använda den yttre panelen för att göra dessa inställningar ?
Ja, det stämmer ju att i programmeringsvideon som Nimly lagt upp så står de på utsidan. Förstår inte logiken i det (varför ska jag gå ut utomhus för att ändra inställningar?) men det kan ju vara en förklaring. Men vad är då insidans panel till för?

Walle85
Jag har bara använt den inre för att slå på/av autolås, men numera gör jag allt via Homey.

Walle85 Walle85 skrev:
Jag har bara använt den inre för att slå på/av autolås, men numera gör jag allt via Homey.
Tack, det verkar som att du hade rätt. Nimly svarade att man endast kan programmera låset från utsidan. Det framgår ju inte av manualen och jag tycker det är genomkorkat säkerhetsmässigt, men nu är det så det är.

Stefan Lundmark Stefan Lundmark skrev:
Tack, det verkar som att du hade rätt. Nimly svarade att man endast kan programmera låset från utsidan. Det framgår ju inte av manualen och jag tycker det är genomkorkat säkerhetsmässigt, men nu är det så det är.
Det är väl av enkelhet? Tagg och fingeravtrycksläsare sitter ju ändå bara på utsidan, så det kanske var enklast att bara programmera från den sidan istället för att kunna programmera från båda.

Men rent allmänt känns det lite yxigt med programmeringen.

• Gilla
Stefan Lundmark
  • Laddar…
Nu har vårt ena lås börjat sluka batterier. Bara några dagar efter byte börjar det pipa och blinka rött på nytt vid upplåsning. Ingenting är ändrat utan det kom helt plötsligt.
Några tips?

L Ludde_476 skrev:
Nu har vårt ena lås börjat sluka batterier. Bara några dagar efter byte börjar det pipa och blinka rött på nytt vid upplåsning. Ingenting är ändrat utan det kom helt plötsligt.
Några tips?
Jag plockade ut batterierna och satte in dem igen när vårt lås gjorde så kort efter ett byte. Sedan dess har det uppfört sig och då pratar vi nog om minst ett halvår. Så börja med det, en norsk reset. ;)

Någon som vet varför kolvarna inte går in hela vägen när vi öppnar handtaget fullt inifrån, men fungerar felfritt med handtaget utifrån?

Och någon som vet hur man åtgärdar det här? Ca 2,5 år gammalt lås

Se bifogad film.

• Gilla
BoC011
  • Laddar…
F Flygmaskin skrev:
Någon som vet varför kolvarna inte går in hela vägen när vi öppnar handtaget fullt inifrån, men fungerar felfritt med handtaget utifrån?

Och någon som vet hur man åtgärdar det här? Ca 2,5 år gammalt lås

Se bifogad film.
Hört av dig till Nimly support? Vad jag kan se verkar det vara glapp på inre handtaget - den borde börja dra in kolven tidigare när du trycker ned handtaget. Kan vara glapp, slitage eller något annat.
Har du provat att montera bort inre enheten och kikat om något uppenbart är fel?

stareez stareez skrev:
Hört av dig till Nimly support? Vad jag kan se verkar det vara glapp på inre handtaget - den borde börja dra in kolven tidigare när du trycker ned handtaget. Kan vara glapp, slitage eller något annat.
Har du provat att montera bort inre enheten och kikat om något uppenbart är fel?
Ringde deras Support och beskrev felet samt skickade filmen.
Slutade med att dom kommer skicka ut en ny innerdel till mig så får jag byta ut den som är trasig.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
G Grief skrev:
Jag har gjort samma sak. Nimly säger att det kanske kommer en lösning på det. Skicka till både Nimly och LF och fråga när det kommer.

Rent tekniskt sett så tror jag inte det är några bekymmer, Nimly behöver tillhandahålla ett serienummer som matchar ALFs system bara.

Skulle kunna vara så att numret som ALF vill ha är baserat på serienumret från Nimly med någon justering.
Hej någon som vet om det finns någon lösning på detta. Känns väldigt onödigt att behöva köpa nya lås för att det ska funka.

L Ludde_476 skrev:
Några tips?
Jag har exakt samma bekymmer. Fick ett nytt lås efter reklamation.

Min innerdel gick sönder härom veckan. Antar att det var någon fjäder som gått sönder och gjorde att handtaget inte fjädrade tillbaka. Mejlade supporten och fick direkt svar och de skickade omgående ut en ny innerdel trots att garantin löpt ut. Bra service. Nu fungerar det som tänkt. Känns dessutom som om handtagen på båda sidor sitter bättre nu också.

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Idag har vårt lås börjat strula. Det går inte att låsa upp med kod, touch eller bricka. Nyckeln funkar tack och lov. Har bytt batteri, låtit låset vara utan batteri i 20 min, men det hjälper inte! Det surrar i låset när man försöker låsa upp det men sen händer ingenting mer. Det är som att den inte orkar låsa upp.
Ska ringa supporten i morgon.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.