F fallingdown skrev:
20% påslag på inköp. Vill dom köpa det själv på hornbach så gör det men har aldrig haft en kund som gjort det där jag inte fått köra och handla ändå för att dom inte köpt rätt/alla grejer.

Tar ut en bilavgift per jobb per dag så kör jag och handlar så lägger jag inte på en extra bil.
Påslag är utan tvekan rimligt eller du hade inte klagat om timpriset låg på 1000 lappen istället? En jurist tar 2000kr och en konsult 1000kr vad har dom för nödvändiga omkostnader? En dator och försäkring?

Jobbade på stor firma där priset till privatkunder var typ 680kr+moms och så fort man sa det så var det kommentarer om hur orimligt dyrt och hur man kunde ta så mycket betalt. Så tror nog att som man bäddar får man ligga. Kunderna accepterar inte ett högre timpris men pengarna måste in om det ska gå runt.

Påslaget ska täcka bla: lagret man har i bilen och kontoret, tid för returer, hantering av material rent administrativt som fakturering och betalning av fakturor (allt sånt tar banken betalt för) och viktigast av allt garantier. Om jag sätter upp en armatur och den går sönder inom garantitiden så ringer du ett samtal så kommer jag och byter den för 0kr. Köp något på hornbach och försök få betalt för arbetstiden 😂 tyvärr så betalar inte heller grossarna för vår tid vid reklamation rent generellt vilket gör att eventuella garantier är ren förlust. Ibland så kan man få igenom så grossen tar arbetstiden men det är sällan och proceduren tar längre tid än man får betalt för.
Då får man tala om för kunden vad dom ska köpa för mtrl och ta betalt för den tiden- var ligger då kundens förtjänst ?

• Gilla
fallingdown
  • Laddar…
L Liss-1 skrev:
Då får man tala om för kunden vad dom ska köpa för mtrl och ta betalt för den tiden- var ligger då kundens förtjänst ?
Det lär kunden tjäna massor på. Tidsåtgången att skicka en inköpslista till kunden är rimligtvis mycket lägre än den tiden det tar att åka och handla åt kunden. Kunden slipper även betala bilersättning för handlingsturen. Sen slipper kunden materialpåslag. Låter som en jättebra affär för kunden.

Det borde också vara bra för en seriösa hantverkare. En seriös hantverkare vill antagligen syssla med sitt hantverk istället för att springa i affärer.

G
F fallingdown skrev:
20% påslag på inköp. Vill dom köpa det själv på hornbach så gör det men har aldrig haft en kund som gjort det där jag inte fått köra och handla ändå för att dom inte köpt rätt/alla grejer.

Tar ut en bilavgift per jobb per dag så kör jag och handlar så lägger jag inte på en extra bil.
Påslag är utan tvekan rimligt eller du hade inte klagat om timpriset låg på 1000 lappen istället? En jurist tar 2000kr och en konsult 1000kr vad har dom för nödvändiga omkostnader? En dator och försäkring?

Jobbade på stor firma där priset till privatkunder var typ 680kr+moms och så fort man sa det så var det kommentarer om hur orimligt dyrt och hur man kunde ta så mycket betalt. Så tror nog att som man bäddar får man ligga. Kunderna accepterar inte ett högre timpris men pengarna måste in om det ska gå runt.

Påslaget ska täcka bla: lagret man har i bilen och kontoret, tid för returer, hantering av material rent administrativt som fakturering och betalning av fakturor (allt sånt tar banken betalt för) och viktigast av allt garantier. Om jag sätter upp en armatur och den går sönder inom garantitiden så ringer du ett samtal så kommer jag och byter den för 0kr. Köp något på hornbach och försök få betalt för arbetstiden 😂 tyvärr så betalar inte heller grossarna för vår tid vid reklamation rent generellt vilket gör att eventuella garantier är ren förlust. Ibland så kan man få igenom så grossen tar arbetstiden men det är sällan och proceduren tar längre tid än man får betalt för.
Firmabilen är inte gratis bara för man är konsult...

En elektriker som inte utför felsökning kommer ganska långt på skruvmejsel och kabeltång går också att bära på bussen 😂

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
larssad larssad skrev:
Hjärndött? Inte mer än ditt svar!

Det var ett inspel som svar på att 500:- inte kan ge lönsamhet, vilket jag ifrågasätter, eller jag skulle säga att det inte stämmer! Jag förstår att kostnadsläget är annorlunda, debiteringsgraden annorlunda, men att det inte skulle gå att göra lönsamt? Knappast.

Det är dessutom en bransch där man har förmånen (till viss del tack vare SKVs regler) att fakturera för sina bilar, hyra av verktyg etc.

Utöver att man kan tjäna pengar på försäljning av material.

I en sunt fungerande konkurrens så driver utbud och efterfrågan priset till en balanserad lönsamhet. Att det inte är balanserat tror jag alla som läst lite ekonomi kan räkna ut.

Vi har dessutom passerat en högkonjunktur med bibehållet rotavdrag (!!) (Även om nivån justerats) Som drivit upp priserna ytterligare.
Varför fortsätter du yttra dig om något du inte kan någonting om? Vad är det som säger att det inte går att driva en lönsam elektrikerfirma på 350 :- kronor i timmen då? Var går gränsen enligt din expertbedömning?

Visst att utbud och efterfrågan är avgörande men som vårat samhälle ser ut så fungerar det inte enbart så eftersom man inte kan sänka sina anställdas löner.

Jag tänker inte skriva något mer än detta, om du tror det går att driva en elektrikerfirma och fakturera kunderna 500 kronor i timmen tycker jag du ska starta en för du kommer få ofantligt mycket jobb eftersom det är vad folk fakturerar som UE.

Fairlane
empishhh empishhh skrev:
Jag tänker inte skriva något mer än detta, om du tror det går att driva en elektrikerfirma och fakturera kunderna 500 kronor i timmen tycker jag du ska starta en för du kommer få ofantligt mycket jobb eftersom det är vad folk fakturerar som UE.
Personligen kan jag nog tycka att 500 kr/h är lågt, men argumentet är jag inte med på alls.
UE (företag) fakturerar 500 kr/h, alltså går det inte att driva företag och fakturera 500 kr/h?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
En anställd elektriker kostar ca 60 000 i månaden, tar du då 500 Kr/tim så behövs det 120 timmar fakturerat per månad för att gå jämnt upp på lönen, det är 30 timmar i veckan. Dvs 10 timmar över på en 40-timmarsvecka, 2 timmar per dag. Dessa 2 timmar försvinner lätt på raster, resor, grossister mm. Och då talar vi bara om att gå jämnt upp.

Som UE går du oftast på stora jobb, stämplar in kl 7 och ut kl 16 och kan fakturera hela dagen, ofta har du också lämnat ett anbud, så du vet vad du kan ta.
Det är en helt annan sak än att åka runt till 5 privatkunder på en dag.

Du menar väl inte att man ska debitera för att täcka raster??? När "gubben" har sina raster är det ju tid utanför arbetstid. Normalt 8 timmar/dag i arbetstid och 1 timme rast totalt 9 timmar, ("gubbens" lön har ju inget att göra med debiterbara timmar.)

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det. IT-(konsult)branschen är i alla fall snövit och genomhederlig. Den kunskapen får mig att sova gott!
Det finns bara snälla jurister också. Det känns fint.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
empishhh empishhh skrev:
Varför fortsätter du yttra dig om något du inte kan någonting om? Vad är det som säger att det inte går att driva en lönsam elektrikerfirma på 350 :- kronor i timmen då? Var går gränsen enligt din expertbedömning?

Visst att utbud och efterfrågan är avgörande men som vårat samhälle ser ut så fungerar det inte enbart så eftersom man inte kan sänka sina anställdas löner.

Varför fortsätter du att yttra dig om något som du inte kan någonting om?

Mitt inspel byggde lite tillspetsat på att lägre timintäkter kan ge lönsamhet (Om du nu inte förstått det.)

Så,

Jag är 40+ och har varit anställd 1 år efter det att jag fyllde 18 år och har i övrigt försörjt mig som egen företagare. I vitt skilda branscher, i 5 olika företag.

Det som skiljer mig från dig, är att jag inte ser hantverksbranschen som en egen ras som måste tämjas med egna intäkter och stöd från staten för att överleva.

Efter att ha fött och levt hand-till-mun så förstår jag att den branschen skulle kunna leva efter samma tuffa vilkor som alla andra branscher.

Man kan inte leasa en pickup och räkna med att debitera för en månadslön på 75% av veckans timmar och räkna med att göra vinst från dag 1.

Mitt senaste företag (som också drivs idag!) Gick back i 18 månader, trots att vi delägare inte tog ut någon lön, och arbetade operativt.

Idag är vi lönsamma och både föder familj och skapar resultat.

Så till analys av ditt skrå:

Om man tor att man kan köpa firmabil, debitera 80% av sin arbetstid och ta 700:- i timmen plus moms och därför är lönsamma första året, så har vi en sjukt skev marknadsförutsättning
Men det är ju (om inte annat i form av dina inlägg) redan konstaterat.

I verkligheten är det så att ett enmansföretag ska tvingas fakturera med nattlampa, köra en caddy från -97 och göra vinst först med 3 anställda, där flera bär administrationen,

Först då är marknaden i balans.

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du menar väl inte att man ska debitera för att täcka raster??? När "gubben" har sina raster är det ju tid utanför arbetstid. Normalt 8 timmar/dag i arbetstid och 1 timme rast totalt 9 timmar, ("gubbens" lön har ju inget att göra med debiterbara timmar.)
En gubbe som har månadslön har ju lön även för tiden han sitter hos grossisten, hämtar material osv, ska röka etc. Bara morgonmötet när man går igenom dagens uppdrag drar lätt iväg 40 minuter. Sen ska dom lasta sina bilar och komma iväg.

Lasta bilen, matr.hantering mm mm är naturligtvis debiteringsbar tid. "Klockan" börjar ticka när gubben får arbetsordern i sin han och "klockan" stannar när returer är återlämnade och arbetsordern ifylld och inlämnad. Klockan stannar även när montören tar"raster" samt startar när rasten är över.

E elmont skrev:
Ja du lär väl veta bättre än mig, jag har ju bara drivit elfirma i ca 20 år.
Det finns en orsak till varför småjobb är det man helst av allt vill slippa, Ett projekt där man kan debitera 8 timmar varje dag är lycka,
Jag brukar skämtsamt säga att alla jobb börjar på 4h oavsett hur små dom är. Ska jag hem till någon o måla en dörr.
Kolla på jobbet, åka o köpa grejjer, tillbaka och grunda, nästa dag stryka en gång till, sen nästa strykning. Ska den spacklas och latexfoga något så är det någon timma till.

Vipps så har man bränt 6h med restid på en dörr.
Därför lämnar jag alltid fasta priser. Har aldrig haft disskussion om fakturor.

M Mirkan skrev:
Om jag fick en faktura på tiden kassörskan på ICA lade på mig så hade jag tyckt det var lika konstigt som påslag på material från en hanverkare.

Men ska vi blanda brancher så är ett alternativ att man bara betalar för materialet. Tiden för montering ingår i materialpriset. Då kan jag absolut acceptera påslag på materialpriset :)
Du plockar varorna själv och kassörskan tar betalt. Gå till grossen själv och plocka det du ska ha så tar parten i fråga endast betalt för materialet.

Betalar du Foodora en slant för leverans? Och restaurangen en slant för maten? Och kostrådgivare en slant för att du ska veta vad som är bra för dig? Det är tre tjänster.

Jag tycker mig se en likhet.

Vill du endast betala för materialet och jobbet ska ingå är det närmsta att fråga om fastpris väl.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hur mycket betalar du klädbutiken eller skohandlaren i timmen?
Hur mycket expertis om installationer som kan vara dödliga får du ta del av?

Fairlane Fairlane skrev:
En fantastiskt bra jämförelse du hittat. När man köper skor eller kläder så får man inte heller veta priset innan utan man får veta att man kommer få en fin rabatt, kanske 25% eller till och med 30% om man har tur. Dessutom har dessa skoförsäljare och försäljare av kläder rätt höga timpriser, minst 1000 kr plus moms.
Fairlane Fairlane skrev:
En fantastiskt bra jämförelse du hittat. När man köper skor eller kläder så får man inte heller veta priset innan utan man får veta att man kommer få en fin rabatt, kanske 25% eller till och med 30% om man har tur. Dessutom har dessa skoförsäljare och försäljare av kläder rätt höga timpriser, minst 1000 kr plus moms.

Eller
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur mycket betalar du klädbutiken eller skohandlaren i timmen?
A avh67f skrev:
Det kan vara bra att ha koll på sina rättigheter. Att bara betala det som man anser är skäligt och hålla inne med resten. När det rör sig om större pengar är det nog värt att låta Arn ge ett utslag då man inte har bevisbördan vid dessa fall och kostnaden för att ansöka är väldigt låg.
Fairlane Fairlane skrev:

Eller?
Installerar dessa skoförsäljare skorna på kunden och innehar den auktorisation och kunskap som krävs för att lagligt kunna lämna en säker installation som inte innebär livsfara för person och egendom 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.