Senaste inläggen
RoTe: Man måste vara fruktansvärt utsatt som besiktningsman, jag vet ju bara hur anställda på t.ex. skatteverket blir hotade och ibland ännu värre. Inte sällan tvingas dom ha skyddade personuppgifter.
Mikael_L: Jag har bara haft 2 elbilar, men båda var rätt OK linjära på batterimätaren. Med 25% så var det 25% kvar, med 50% stämde det med 50% osv. Helt enkelt stämde det rätt bra, jag räknar alltid kallt med den jag kör nu 5% = 1 mil (förutom när jag vet att det inte riktigt stämmer, dvs på vintern, med värme på, kanske snöslask på vägen som ger lite mer rullmotstånd) på sommaren är
avh67f: Är det länge sedan denna installation gjordes? Är det du själv som gjort installationen? Har det fungerat felfritt tills idag? Fönster och tak ska alltså manövreras via separata dimmers?
AndersS: [citat] Det du skriver utan att gå in på detaljer är att skillnad på sommar kontra vinterkörning med minusgrader kan skilja upp till 33% utifrån uppgiven körsträcka från tillverkare på fullt laddat bil. Laddhastighet ska vara jämförbar som att välja rätt pumphandtag vid mack. Ta inte illa upp, men merparten av de som skriver i tråden är redan elbilsägare och har gjort valet,
Haros: [citat] Med en kastlängd på upp till 6 meter så slipper jag lyfta tung snö med risiga knän.
Per Eskilsson: Appen behöver uppdateras. Dels så att inloggning funkar, idag funkar till exempel inte nya Face ID eller Logga in med Apple i iOS appen. Men även annat som behöver fixas och vi upplever ibland problem i appen som vi inte riktigt lyckas pin-pointa vad de beror på. Om det är appen eller sajten (eller både och). I ”värsta” fall (mest jobb) behöver vi bygga om appen från scratch i react
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, men det är kilometerskatt också... Och den lär vi få iom införandet av elbilen... Betyder inte att jag håller med. (Kommer inte ihåg vem det var som införde den nyss, eller sade man skulle, men det var i nyheterna inom området.)
elmont: Dom nöjer sig knappast med endast demontering av mätaren dom vill nog även göra servisledningen spänningslös så att du inte kan stjäla ström. Om du senare ångrar dig och vill ansluta dig till nätet så är risken stor att du får betala för nyanslutning.
Robin95: Hej! Jag renoverar ett gammalt hus och ska bygga gemensam grund till skorsten och eldstad på ca 0,8 m x 2 m. Längst ner har jag 20cm grundsula i armerad betong. På den har jag murat en 60cm hög låda av lecablock och ska fylla den med något som tål skorstenens och eldstadens vikt. Tegelskorstenen blir ca 5 ton + en rejäl kakelugn (dia. 80 cm). Vanlig betong skulle vara självklart men är
Hybro: Och hur har man tänkt med takfotsplåt? Plåt som s a s leder ned regnvatten i rännorna. Finns det inte sprutar det över hängrännorna och förbi hängrännorna. Är väl liksom inte tanken. Takfotsplåtens veck bör väl vara några cm nedanför nedersta takpannan. Allt ovan kommer experter på tegeltak att kommentera. Jag är bara en glad amatör med fungerande tak.
Roga1337: Gårdagens Taco blev annorlunda då vi ej hade Tacobröd hemma. Väl ihopslaget smakade det lika bra ändå (trots lite krispigt Panebröd) [bild] Dagens lunch blev Tacorester på fluffigt Pinsabröd, vilket blev ännu bättre👌(fotade halvvägs in i måltiden). [bild]
Oldboy: [citat] Såvitt jag vet är det samma sak. det beror på vad man använder det till. Normalt är väl annars att man använder fogmassa till fogar. Fogmassa och byggskum är inte samma sak. De fungerar på olika sätt och har därmed olika användningsområden.
snickeboll: Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 183 andra personer (45%) som har gjort quizet "Kan du lägga grund?"
Fairlane: [citat] 2020 verkar det vara. Det kan vara intressant faktiskt. Effektavgiften kommer nog inte påverka något som den är ut att utformas. En fördel är ju att man kan ladda ned samma hastighet men med fler faser också om man är orolig för det.
krambriw: Vår tomt är en äldre trädgårdstomt där det ursprungligen stod ett sommarhus. I samband med att vi byggde huset 1989 var vi måna om att skydda och behålla tre äldre äppelträd som låg i linje med tomtgränsen. Vi hade då ingen aning om hur gamla dom kunde vara. När jag långt senare grävde i marken mellan två av träden för att lägga marksten/plattor till en uteplats, såg jag en
AndersS: [citat] Tidigt 80-tal körde jag ofta från kontoret i Kista till Stockholm innerstad på morgon vid 8-9 snåret. Då undvek man E4an med Haga Norra och istället tog vägen via Solvalla, in mot Duvbo, vidare mot Karolinska och över E4an, sedan St. Eriksgatan och vidare till Luntmakargatan 80 där man kunde parkera i ett källargarage. Tillbaka till kontoret blev det E4an och med lite tur fanns
Upp: Ha, ha Jag får inte fram hur mycket el som producerades igår. Men… I oktober förbrukades totalt 10476 GWh Det är 31 dagar viket i snitt ger ca 338 GWh per dygn TS förbrukning på 1 104 609 kWh = 1,1 GWh TS står alltså för knappt 0,3 % av hela landets energiförbrukning igår om mätaren skulle stämma. Det är imponerande.
Dan_Johansson: Vet inte om du sett det, men 8-bit guy har gjort en del rätt informativa videos om powerstations och solceller, visserligen i Texas men men.. [MEDIA=youtube]RhTDneoDUdc[/MEDIA]
PG Lund: [citat] Uppdatering: i natt, efter drygt 8 veckor efter installation, sprang en liten mus förbi kameran i köket på torpet. Återstår att se om det var en engångshändelse…
NyKarin: Vedboden påfylld. Tror jag klarar mig med 2m³. Min rygg tycker att det är mer än nog för idag i alla fall.
Claes Sörmland: Den magiska söktermen är WC Flachspüler. Hade detta på jobbtoan när jag bodde i Tyskland. Säger nej tack. Luktade och exkrementerna var var farligt nära handen vid torkning. Och att grunda med papper är ett krav om man inte ska få ett större rengöringsprojekt på halsen. Ingen bra idé helt enkelt.
Zodde: [citat] Men god man hjälper INGET..? Det har redan konstaterats i tråden. På vilket sätt menar DU att en god man kan förhindra att den godtrogne fadern skänker bort sin lägenhet till ”undulaternas vänner” eller nån annan obskyr förening..?
elpaco: [citat] L är borttappade och hopplöst inaktuella. Det är dessutom ständigt motsägelser mellan deras politik och namn.
KaptenRiggbult: Idag har vi en uppfart som är grusad. Vi ska asfaltera den och längs ena sidan ska det stå pollare med ljus. Dessa ska ankras med betong. Säljaren av pollarna menade att många lägger en bit tryckt virke och skruvar fast pollaren i men ett betongfundament är att föredra. Ska betongfundamentet ligga i nivå med asfalten då? Eller under? Eller sticka upp en bit ovanför? Finns det färdiga
Centano: Kondensorn behöver kanske rengöras eller så behöver fuktsensorn rengöring.
M_Sc: Hej, Första inlägget på forumet. Har hittat liknande trådar men inte riktigt de svar jag letar efter :) I samband med vår köksrenovering tänkte vi öppna upp en öppning (900mm) mellan kök och v-rum. På planritningen till radhuset är det markerat med en öppning och jag vet att några av grannarna har denna öppning redan installerad. Ingen av dem har gjort det själva dock och vet