Hej. Jag är i gång med att bygga ett attefallsgarage på 30kvm med låglutatande pulpettak med lutning 2,5 - 3 grader i snözon 2. Tak ska beläggas med tjärpapp och byggnaden blir 6 2m lång och 4 83m bred utvändigt fasad. Den ena långsidan kommer vara 4m hög och den vänstra ca 378 cm.
Plattan mäter 475 x 612cm Stommen I 45x145 c24 med cc60.
Mitt på långsidorna är det dubbla stående reglar I och med att långsidorna är byggda som 2 sektioner som sedan är förbundna med varandra med genomgående skruvförband.
Nu till min fråga, har tänkt använda 45x220 c24 som takstolar med cc 380mm dem emellan.
Är det måhända någon här som kan beräkna om det funkar med denna lösning
Tack på förhand
Mitt på långsidorna är det dubbla stående reglar I och med att långsidorna är byggda som 2 sektioner som sedan är förbundna med varandra med genomgående skruvförband.
Nu till min fråga, har tänkt använda 45x220 c24 som takstolar med cc 380mm dem emellan.
Tack på förhand
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 985 inlägg
Har du provat träguiden?
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/
Även om du bygger huset bygglovsfritt behöver du dokumentation, skulle köpa garaget av någon som kan lämna papper på dimensioneringen. 45x220 så brett är i klenaste laget kan jag tycka
Köpte från Valbo trä genom Beijer och fick papper på stommen även jag byggde i lösvirke.
Köpte från Valbo trä genom Beijer och fick papper på stommen även jag byggde i lösvirke.
Det var inte svar på min fråga 😀L Liljeros skrev:
Önskar inte svar om tyckande, önskar svar från personer med erfarenhet av beräkning om dimensionering
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 480 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 480 inlägg
Då kanske du ska ta och kontakta någon som jobbar med detta och inte ett konsumentforum där folk faktiskt tycker och kanske har en känsla pga egna tidigare byggen. Men i det finns det mycket kunskap.H Hpstrongman skrev:
Eller så får du acceptera att du behöver betala för tjänsten.
Jag tror det är ganska få konstruktörer som sitter och hjälper folk på byggahus med dimensionering, 13th Marine har gett ett förslag från träguiden. Den ger en indikation om hur det ligger till och om det är görbart.H Hpstrongman skrev:
Jag hade aldrig själv byggt ett tak med så brett spann och så klena dimensioner. Det kommer att hålla men du kommer få en viss nedböjning även vid ganska måttliga laster, snöskottning kan kompensera för detta. Kommer ett rejält blötsnöoväder och du inte hinner skotta så finns en viss risk att taket ger vika som inte är obetydlig.
Jag hade gått upp på limträ åtminstone typ 245 men om jag ville förvara saker med ett värde hade jag sett till att köpa grejerna genom en takstolsfirma eller dylikt så man får dimensioneringsdokumentationen. Inte så kul att stå utan försäkringspengar om olyckan skulle vara framme...
Du fick svaret redan i #2.H Hpstrongman skrev:
Tack @13th Marine - jag står inför samma funderingar, det där hjälpte mycket!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 985 inlägg
Vassego!Hannuse skrev:
Tänk på att dedär gäller fristående.
Har du ett vidbyggt där snö från huset kan rasa ner på så tror jag att man bör nyttja denna istället:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/vidbyggd-carport/
Man kan inte göra en konstruktion med förbehåll att taket måste skottas om det blir tex mer än 15cm snö, tror att det finns ett sådant rättsfall.
Inte svar på din fråga, men den tänker jag redan är besvarad.H Hpstrongman skrev:Hej. Jag är i gång med att bygga ett attefallsgarage på 30kvm med låglutatande pulpettak med lutning 2,5 - 3 grader i snözon 2. Tak ska beläggas med tjärpapp och byggnaden blir 6 2m lång och 4 83m bred utvändigt fasad. Den ena långsidan kommer vara 4m hög och den vänstra ca 378 cm.
Tack på förhand
Dock skulle jag ta en funderare kring taklutningen.
Personligen skulle jag öka den, och lägga ett plåttak.
2,5-3 grader är ju nästan helt platt, och snötryck med vårens smältning kommer att göra att det ligger vatten där i perioder.
Nu bor jag längre norrut, men mitt papptak började läcka på grund av detta, så här uppe har jag ingen förståelse för att det fortfarande är tillåtet att bygga så.
Har lagt plåt på mitt garagetak, som ursprungligen som sagt var har papp, och var lite nervös över att taklutningen bara var 5 grader, men det har fungerat bra.
Idag hade jag valt större taklutning, åtminstone 8 grader, och plåt från början.
Källa på att den dokumentation krävs?L Liljeros skrev:
Här är källa på motsatsen:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ande-bestammelser/konstruktionsdokumentation/
Redigerat:
Jag tror det är ganska få konstruktörer som sitter och hjälper folk på byggahus med dimensionering, 13th Marine har gett ett förslag från träguiden. Den ger en indikation om hur det ligger till och om det är görbart.
Jag hade aldrig själv byggt ett tak med så brett spann och så klena dimensioner. Det kommer att hålla men du kommer få en viss nedböjning även vid ganska måttliga laster, snöskottning kan kompensera för detta. Kommer ett rejält blötsnöoväder och du inte hinner skotta så finns en viss risk att taket ger vika som inte är obetyd
Jag hade gått upp på limträ åtminstone typ 245 men om jag ville förvara saker med ett värde hade jag sett till att köpa grejerna genom en takstolsfirma eller dylikt så man får dimensioneringsdokumentationen. Inte så kul att stå utan försäkringspengar om olyckan skulle vara framm
Inte svar på din fråga, men den tänker jag redan är besva
Dock skulle jag ta en funderare kring taklutninge
Personligen skulle jag öka den, och lägga ett plåtta
2,5-3 grader är ju nästan helt platt, och snötryck med vårens smältning kommer att göra att det ligger vatten där i periode
Nu bor jag längre norrut, men mitt papptak började läcka på grund av detta, så här uppe har jag ingen förståelse för att det fortfarande är tillåtet att bygga s
Har lagt plåt på mitt garagetak, som ursprungligen som sagt var har papp, och var lite nervös över att taklutningen bara var 5 grader, men det har fungerat br
Idag hade jag valt större taklutning, åtminstone 8 grader, och plåt från börja
Har kollat på en byggritning från Svenskt trä mef pulpet, förvisso med större lutning. 4300 Brett snözon 3.5. De har 45 x 220 som stolar med cc

30n.a.å.r.k.n.rad.e...lig.
Jag hade aldrig själv byggt ett tak med så brett spann och så klena dimensioner. Det kommer att hålla men du kommer få en viss nedböjning även vid ganska måttliga laster, snöskottning kan kompensera för detta. Kommer ett rejält blötsnöoväder och du inte hinner skotta så finns en viss risk att taket ger vika som inte är obetyd
Jag hade gått upp på limträ åtminstone typ 245 men om jag ville förvara saker med ett värde hade jag sett till att köpa grejerna genom en takstolsfirma eller dylikt så man får dimensioneringsdokumentationen. Inte så kul att stå utan försäkringspengar om olyckan skulle vara framm
Inte svar på din fråga, men den tänker jag redan är besva
Dock skulle jag ta en funderare kring taklutninge
Personligen skulle jag öka den, och lägga ett plåtta
2,5-3 grader är ju nästan helt platt, och snötryck med vårens smältning kommer att göra att det ligger vatten där i periode
Nu bor jag längre norrut, men mitt papptak började läcka på grund av detta, så här uppe har jag ingen förståelse för att det fortfarande är tillåtet att bygga s
Har lagt plåt på mitt garagetak, som ursprungligen som sagt var har papp, och var lite nervös över att taklutningen bara var 5 grader, men det har fungerat br
Idag hade jag valt större taklutning, åtminstone 8 grader, och plåt från börja
Har kollat på en byggritning från Svenskt trä mef pulpet, förvisso med större lutning. 4300 Brett snözon 3.5. De har 45 x 220 som stolar med cc

Myndigheterna är inte intresserade av att du har dokumentation på ditt Attefallsgarage och taket rasar in, det har du ju själv klargjort med länken till boverket. Men tänker du att försäkringsbolaget kommer ersätta dig om ett underdimensionerat tak rasar in och du hänvisar till att du fick ett svar i en tråd på Byggahus. Visst kan man ha tur om man rör sig i gränslandet och dom väljer att inte kontrollräkna på det men inget man kan lita på.E Et1975 skrev:
Om jag investerade i att bygga en byggnad för ett lite större belopp där jag också kanske vill förvara lite grejer av värde så hade jag alla fall velat ha papper på att det här är korrekt dimensionerat.
För lite värdefullare byggnader så säkerställer kommunen att detta blir utfört genom bygglov men om du gör byggnader utan detta krav så behöver du ju fortfarande säkerställa att det blir gjort. Är ju inte särskilt dyrt, i princip alla takstolsfirmor kan upprätta dokumentationen och leverera materialet för en ganska rimlig peng.
Ja, jag tänker att mitt försäkringsbolag ersätter mig utan att jag har dokumentation på mitt tak. Jag förstår inte vad dokumentation har för koppling till dimensionering.L Liljeros skrev:Myndigheterna är inte intresserade av att du har dokumentation på ditt Attefallsgarage och taket rasar in, det har du ju själv klargjort med länken till boverket. Men tänker du att försäkringsbolaget kommer ersätta dig om ett underdimensionerat tak rasar in och du hänvisar till att du fick ett svar i en tråd på Byggahus. Visst kan man ha tur om man rör sig i gränslandet och dom väljer att inte kontrollräkna på det men inget man kan lita på.
Om jag investerade i att bygga en byggnad för ett lite större belopp där jag också kanske vill förvara lite grejer av värde så hade jag alla fall velat ha papper på att det här är korrekt dimensionerat.
För lite värdefullare byggnader så säkerställer kommunen att detta blir utfört genom bygglov men om du gör byggnader utan detta krav så behöver du ju fortfarande säkerställa att det blir gjort. Är ju inte särskilt dyrt, i princip alla takstolsfirmor kan upprätta dokumentationen och leverera materialet för en ganska rimlig peng.