Var och jobbade på ett ställe i annat ärende och fick en fråga om en kabel i marken där det stått ett garage (som nu var borta). Kabeln bestod av tre faser och en jord. Men ingen nolla. Ägaren menade att det varit 220V-uttag och vanlig belysning i garaget och undrade om man kunde ha en lampa eller ett vanligt enfasuttag i den delen av trädgården nu. Jag kom inte på nåt bra svar. Vet någon hur man får till en nolla i ett sånt fall? Boningshusets elcentral är försedd med jordfelsbrytare (jag har ett vagt minne om att jordfelbrytaren löser ur om man drar en egen nolla till ett dylikt scenario).

Det går bra med både uttag och lampa. Bara lägg om kabeln att mata enfas dit dvs fas-nolla-jotd där faserna tidigare fanns och så blir det en extra jord av det du kallade nolla i original.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det har säkerligen varit tre faser och PEN-ledare i det tidigare garaget. Så får man fortfarande göra om PEN-ledaren har minst 10 mm² ledararea. Den måste för att det skall fungera matas utan jordfelsbrytare. Så det får man sätta i matad ände i så fall. I den undercentral i matad ände där man sätter jordfelsbrytaren delar man upp PEN-ledaren till neutral och jord.

Men om du inte behöver tre faser är det förstås enklare att göra som @GK100 föreslår. Det alternativet fungerar utan undercentral och även om det är mindre än 10 mm².

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar.

PEN-ledare verkar stämma ja. Jag kan inte minnas att jag sett det innan. Men det verkade vara en grövre koppar-kabel som var lindad med (i brist på bättre ord) en tunnare kopparplåt.

Intressant . Vad är det för fördel med detta upplägg tro?

Vad händer om man bara delar upp PEN-ledaren utan undercentral med jordfelsbrytare? Jorden tappar sitt syfte helt?

D Dixi71 skrev:
Intressant . Vad är det för fördel med detta upplägg tro?
Det är för det mesta PEN-ledare i någon del av husets elförsörjning. Jag vet inte om syftet var att spara på koppar eller något. Men det är viktigt att påpeka att det alltid är fråga om serviser eller huvudledningar. Gruppledningar har aldrig PEN-ledare.

D Dixi71 skrev:
Vad händer om man bara delar upp PEN-ledaren utan undercentral med jordfelsbrytare? Jorden tappar sitt syfte helt?
Kort sagt gör inte så. Du får en otillåten och potentiellt farlig lösning för dina nya uttag.

1. PEN-ledare är inte tillåtet i en gruppledning.

2. PEN-ledare måste vara minst 10 mm².

3. Med PEN-ledare kan du inte använda jordfelsbrytare som är ett krav för alla nyinstallerade uttag. I synnerhet utomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.