Köp ny.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
P Per Norlin skrev:
Har köpte ett gammalt hus med en bergvärmepump vars kompressor ej fungerar. Har fått rekommendation att byta kompressorn för 46.000 kr. Är det vettigt eller skall jag köpa en helt ny pump.

Nuvarande pump:

• Modellbeteckning: Thermia Diplomat HP-1100-110
  • Tillverkad: vecka 5, 2011
Ta in flera offerter !

Vår Thermia installerades 2000 i januari. Den hade första generation scrollkompressor, enligt tekniker som bytte, och fick bytas efter 10 år inom garantitiden och en annan modell. Rullar fortfarande men nu finns tankarna om hur länge till!

P Per Norlin skrev:
Har köpte ett gammalt hus med en bergvärmepump vars kompressor ej fungerar. Har fått rekommendation att byta kompressorn för 46.000 kr. Är det vettigt eller skall jag köpa en helt ny pump.

Nuvarande pump:

Är det en Thermia Diplomat tws du har?Hur många driftimmar har den gått?

P Per Norlin skrev:

Nuvarande pump:

Värmekälla? Måste vara tillräckligt djupt om man köper nya pumpen och kanske det är ochså. Lite dyrt bara kompressor byte. Vi borrar värmekälla till och nya Thermia e16 , gamling var Thermia villa 90 och nyligen för små. Men köp nya pump, du kan klara utan borrning och då priset är inte så högt, kommande energi stöd 30% hjälper mycket. ( inte IF😂)

Köp en ny, om du inte vet dess historia och vilket underhåll/reparationer som gjorts.

Maalox
Jag hade köpt ny pump baserat på 2-4 offerter. Kolla borrdjup innan via SGU. 120-150tkr efter avdrag för kvalitetspump beroende på storlek på bostaden

S
P Per Norlin skrev:

Nuvarande pump:

Köp ny. Fick ett råd att låta bli att ersätta en komponent om det är så många år mellan. Det blir plockepinn och samma kostnader på sikt och då står du där med en relativt sett omodern utrustning. Bytte IVT från 2005 till 2025. Så mycket har hänt dessa åren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.