1 716 299 läst ·
18 706 svar
1716k läst
18,7k svar
GAAAAHHHH!!!
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 052 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 052 inlägg
En anekdot är just det du berättade*. Något som hände dig. Det är inte något man fattar beslut från, mer än de helt extrema fallen, till vilket ditt inte hör.
Det jobbas väldigt mycket för att korta akutoperationsköer, på alla sjukhus jag känner till. Det som begränsar är att man inte kan ha hur mycket överkapacitet som helst. I vissa lägen stryker vi planerad kirurgi när vi har ett för högt inflöde (eller vanligare, mycket sjukdom hos personalen).
Jag jobbar med detta. Jag sitter ofta i en position där jag deltar i prioriteringsbesluten, även om det på just mitt sjukhus alltid är kirurgjouren som har sista ordet.
* minus den humoristiska poängen då, om vi ska vara petiga. Den är dock inte strikt nödvändig. Användningen av anekdot här är nog för att man ofta pratar om anekdotisk bevisföring.
Det jobbas väldigt mycket för att korta akutoperationsköer, på alla sjukhus jag känner till. Det som begränsar är att man inte kan ha hur mycket överkapacitet som helst. I vissa lägen stryker vi planerad kirurgi när vi har ett för högt inflöde (eller vanligare, mycket sjukdom hos personalen).
Jag jobbar med detta. Jag sitter ofta i en position där jag deltar i prioriteringsbesluten, även om det på just mitt sjukhus alltid är kirurgjouren som har sista ordet.
* minus den humoristiska poängen då, om vi ska vara petiga. Den är dock inte strikt nödvändig. Användningen av anekdot här är nog för att man ofta pratar om anekdotisk bevisföring.
Nej anekdoter används i roliga sammanhang inte i allvarliga sanningsenliga.tommib skrev:
En anekdot är just det du berättade. Något som hände dig. Det är inte något man fattar beslut från, mer än de helt extrema fallen, till vilket ditt inte hör.
Sedan förstår jag att många försvara den svenska sjukvården och det får ni göra men det ändrar inte våran eller för den delen andras upplevelse.
Även om du jobbar inom sjukvården så vet du ingett om det aktuella fallet eller situationen på det sjukhuset om du inte jobbar på det sjukhuset vi var på, ser jag på din profil så bor du på andra sidan av landet!
Personalen bad om ursäkt gång på gång då dom var underbemannade och bad mer eller mindre oss att göra en anmälan för att belysa problemet.
Att det då kommer in en skribent och skriver som som den skrev jag då blir jag förbannad 😡
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 052 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 052 inlägg
Anekdoter, som i anekdoter bevisföring, används i vardagligt tal på min arbetsplats. Vanligen som något negativt. Det är inget konstigt att kalla din berättelse en anekdot.Frerider skrev:
Nej anekdoter används i roliga sammanhang inte i allvarliga sanningsenliga.
Sedan förstår jag att många försvara den svenska sjukvården och det får ni göra men det ändrar inte våran eller för den delen andras upplevelse.
Även om du jobbar inom sjukvården så vet du ingett om det aktuella fallet eller situationen på det sjukhuset om du inte jobbar på det sjukhuset vi var på, ser jag på din profil så bor du på andra sidan av landet!
Jag försvarar för övrigt inte sjukvården, i betydelsen att säga att det är bra som det är eller specifikt det som hände dig. Det handlar mer om att förklara verkligheten.
Då lever vi i helt olika världar!tommib skrev:
Hade personen skrivit anekdotisk bevisföring så hade jag tagit det annorlunda. Men anekdot häromkring är mer eller mindre rolig berättelse.
Jag vet mycket väl om verkligheten men skulle gissa att det kan se annorlunda ut på sjukhuset du jobbar på så det går åt båda håll.tommib skrev:
Att bagatellisera som vissa här gjorde kommer bemötas hårdt, blev min första ignore, kanske gott så för han har ingett gett mig av den personen ifråga så.
Var inte ensam om att tycka detta om anekdot:
Anekdot (grekiska: Ἀνέκδοτα Anékdota, icke-utgiven) är en kortare, ofta humoristisk, redogörelse av en händelse,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdot
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 389 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 389 inlägg
Jättetrist att ni råkade ut för något sådant. Det måste vara oerhört frustrerande men jag är också helt säker på att ingen gjorde det för att vara elak, dum eller av pin kiv. Det var helt enkelt andra patienter som var i större behov av operation än ert barn just då. Frustrerande, och om det är en av få kontakter man har med vården förstår jag att man får en skev bild. Jobbar man inom vården ser man en annan verklighet.Frerider skrev:
Jag jobbar inom akutsjukvård. Jag har därför sett både det du beskriver men också många fall där barnet opererats så fort det är färdigfastat (dvs 6h efter senaste matintag) eller senast morgonen efter.
Om armar/ben inte pekar åt helt fel håll skickar vi ofta hem barn med smärtstillande för röntgen dagen efter hellre än att en 7-åring ska sitta i ett väntrum till 02. Det är mer humant så. Man får tänka praktiskt, ibland visar det sig att barnet trots allt behöver opereras, har aldrig hört en förälder vara upprörda över att de fick en lugn natt hemma. Ibland opererar man halvakut 2-3 dagar senare och låter barnet vara hemma med gips under tiden, även det betraktas som bra av de flesta. Man slipper sjukhuset och får sova hemma. Många gånger bättre för barnet än att vara inlagd. Det jag vill få fram är att sjukvården ser olika ut på olika ställe och man har olika riktlinjer och möjligheter.
Jag ser också hur personer som är döende (dvs just nu, inte om några timmar eller dagar) hamnar på operation/IVA eller liknande avdelning inom 15-30 minuter.
Om man får vänta på akuten är det förmodligen ett tecken på att du inte är aktivt döende just nu eller inom någon timme. Var glad för det. Vi jobbar så fort vi kan, jag lovar.
Redigerat:
Ser att många tycker att det är ok att man ska behöva vänta 28 timmar med att andra är mer behövande/akuta.
Ja då får ni ställa er frågan är sjukvården bra eller är det något som behöver ses över med bemanningen.
Mitt tycke är nog solklart.
Vad jag har förstått så jobbas det på ändring att regionerna lokalt inte ska ha ansvara med olika nivå på kunskap inom beslutsfattandet utan staten bör reglera sjukvården och säkerställa att alla får samma tillgång till bra vård i hela landet.
Ingen ska bli hemskickad med brutna ben då är något fel!
Ja då får ni ställa er frågan är sjukvården bra eller är det något som behöver ses över med bemanningen.
Vad jag har förstått så jobbas det på ändring att regionerna lokalt inte ska ha ansvara med olika nivå på kunskap inom beslutsfattandet utan staten bör reglera sjukvården och säkerställa att alla får samma tillgång till bra vård i hela landet.
Ingen ska bli hemskickad med brutna ben då är något fel!
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 389 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 389 inlägg
Du menar att man inte skall prioritera patienter för operation beroende på medicinska indikationer utan att man ska ha ett kösystem? Nr 1 opereras före nr 2? Och nr 3 får vänta kanske 8 h tills nr 1 och 2 är färdiga?Frerider skrev:
Ser att många tycker att det är ok att man ska behöva vänta 28 timmar med att andra är mer behövande/akuta.
Vad jag har förstått så jobbas det på ändring att regionerna lokalt inte ska ha ansvar med olika nivå på kunskap utan staten bör reglera sjukvården och säkerställa att alla får samma tillgång till bra vård i hela landet.
Att nr 3 kanske förlorar en arm för att nr 1 behöver få ett stift i en underarm är egalt?
Eller menar du att det ska stå operationsteam redo i tomma operationssalar i väntan på patienter som kanske kommer?
Jag ironiserar inte, försöker genuint förstå hur du tänker så jag kan bemöta och förklara i situationer där det kan behövas.
Varför skall man inte kunna gå hem med ett handledsbrott som är gipsat i väntan på operation? Om man inte opereras går man ju ändå hemma med gipset?
Nej absolut ska det mest akuta gå först där är vi överens om.Satsuki skrev:
Du menar att man inte skall prioritera patienter för operation beroende på medicinska indikationer utan att man ska ha ett kösystem? Nr 1 opereras före nr 2? Och nr 3 får vänta kanske 8 h tills nr 1 och 2 är färdiga?
Att nr 3 kanske förlorar en arm för att nr 1 behöver få ett stift i en underarm är egalt?
Eller menar du att det ska stå operationsteam redo i tomma operationssalar i väntan på patienter som kanske kommer?
Jag ironiserar inte, försöker genuint förstå hur du tänker så jag kan bemöta och förklara i situationer där det kan behövas.
Varför skall man inte kunna gå hem med ett handledsbrott som är gipsat i väntan på operation? Om man inte opereras går man ju ändå hemma med gipset?
Men bemanningen är från och till katastrofal hör dagligen att folk spenderar halva dygnet på akuten då är det inte rätt bemanning hur kan du tro det?
Att behöva vänta dygn med allvarliga benbrott och till och med bli hemskickad, då är det något fundamentalt fel!
Det är sällan jag blir så upprörd som i denna tråden mot en skribent, men bagataliserar man ens familj, barn med dom orden som användes ja då får man veta.
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 389 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 389 inlägg
Jag förstår hur du menar och resonerar, men försök också förstå att det du fick var också en ögonblicksbild. Du vet inte hur situationen var 1-2 dygn före och efter er vistelse. Du har ju er upplevelse som måttstock, baserat på era känslor och önskemål. Jag har som sagt träffat flera föräldrar (och barn) som är jättenöjda med att gå hem i väntan på operation, vem vill vara på sjukhus när man kan vara hemma och sova i sin egen säng, äta den maten man vill och inte vara omgiven av främlingar.Frerider skrev:
Nej absolut ska det mest akuta gå först där är vi överens om.
Men bemanningen är från och till katastrofal hör dagligen att folk spenderar halva dygnet på akuten då är det inte rätt bemanning hur kan du tro det?
Att behöva vänta dygn med allvarliga benbrott och till och med bli hemskickad, då är det något fundamentalt fel!
Det är sällan jag blir så upprörd som i denna tråden mot en skribent, men bagataliserar man ens familj, barn med dom orden som användes ja då får man veta.
Jag träffat barn m ortopediska skador ofta, så jag har sett en hel del. Vill absolut inte förringa er upplevelse, det är tydligt att den berörde er djupt och har satt vissa spår, men försök förstå att andra föräldrar kan ha en helt annan uppfattning, inställning och andra önskemål.
Vad gäller bemanningen på akuten så är det en fråga för en egen tråd. Det jag kan säga att där jag jobbar varierar antalet inskrivna patienter normalt mellan 15-65 under ett dygn, och ingen dag är den andra lik och det går inte att förutse när det kommer vara få eller många patienter. För att lösa bemanningen får man se på besök över tid, givetvis kommer det då ibland vara för lite folk, men ibland också för mycket….
Vårt främsta önskemål i fråga om väntetider (som främst blir långs när det är mycket patienter på akuten) är att patienter skall söka sig till rätt instans och inte bara gå till akuten för att de alltid har öppet. Det hade påverkat vårt patientantal stort och gjort köerna mindre. Men det är också en fråga för en annan/egen tråd.
Hoppas det slutade väl för er och att allt har läkt som det skall.
Ja det slutade väl tack för omtanken🙏Satsuki skrev:
Ja vi kommer inte enas i denna frågan och jag ser detta varje vecka med personal som inte får sjukvård vare sig akut eller den vanliga vården inom rimlig tid och detta kostar samhället enorma pengar och lidandet behövs väl knappast nämnas.
Och vad av detta var det som inte stämde med din berättelse?Frerider skrev:
Observera att det står ”ofta humoristisk”, dvs. inte alltid, som i ditt fall alltså.
Det du skriver om er vistelse på akuten är således en anekdot.
Vill man använda den som en beskrivning om hur det fungerar på en akutmottagning (som du gör) är det typiskt anekdotisk bevisföring.
Jag har många fler när det gäller svensk sjukvård. Jag slåss nu om tre vårdslador parallellt. Tre felbehandlingar.Frerider skrev:
En har förstört min fot så pass mycket att jag troligen får ett skadestånd för 10% invaliditet. Detta efter att man bytte till en "coolare" operation och förstörde fettkudden under foten. Eftersom man bytte efter inskrivning för operation så kommer de att åka dit rejält på den.
Jag har också en felmedicinering där en överläkare trots mina protester fortsatte att öka dosen på en medicin till dess att jag skrev ut mig själv för att slippa honom. Fick byta medicin direkt jag fick en annan läkare då det var kända biverkningar jag hade. Bland annat försvann REM-sömnen så jag mådde skit pga detta. Tur jag hade en smartklocka som loggade den.
Det tredje var att man valde en operationsmetod för förmaksflimmer (som jag fick pga en misslyckad tandoperation, men den har jag inte ens anmält). Den metod man valde har kraftiga biverkningar om den misslyckas, trots det så valde man den metoden för att den är billigare. På mig misslyckades man och jag blev så dålig att jag hamnade på sjukhus (felmedicineringen). Sedan fick jag så dålig blodcirkulation av medicinerna att jag fick kroniska inflammationer i en fot (som fotoperationen skulle fixa, men jag har fortfarande efter två operationer kvar dessa). När jag fick göra rätt operation gick jag efter några timmar från sjukhuset till mitt hotell, duschade och bytte kläder och gick på restaurang. Och dessutom med kraftigt reducerad medicinering efteråt.
Nej, jag är inte imponerad av offentlig sjukvård. Hjärtoperationen som lyckades var privat. Han suckade bara över vad den offentliga sjukvården hade ställt till med.
Ja känner verkligen med dig🙏pacman42 skrev:
Jag har många fler när det gäller svensk sjukvård. Jag slåss nu om tre vårdslador parallellt. Tre felbehandlingar.
En har förstört min fot så pass mycket att jag troligen får ett skadestånd för 10% invaliditet. Detta efter att man bytte till en "coolare" operation och förstörde fettkudden under foten. Eftersom man bytte efter inskrivning för operation så kommer de att åka dit rejält på den.
Jag har också en felmedicinering där en överläkare trots mina protester fortsatte att öka dosen på en medicin till dess att jag skrev ut mig själv för att slippa honom. Fick byta medicin direkt jag fick en annan läkare då det var kända biverkningar jag hade. Bland annat försvann REM-sömnen så jag mådde skit pga detta. Tur jag hade en smartklocka som loggade den.
Det tredje var att man valde en operationsmetod för förmaksflimmer (som jag fick pga en misslyckad tandoperation, men den har jag inte ens anmält). Den metod man valde har kraftiga biverkningar om den misslyckas, trots det så valde man den metoden för att den är billigare. På mig misslyckades man och jag blev så dålig att jag hamnade på sjukhus (felmedicineringen). Sedan fick jag så dålig blodcirkulation av medicinerna att jag fick kroniska inflammationer i en fot (som fotoperationen skulle fixa, men jag har fortfarande efter två operationer kvar dessa). När jag fick göra rätt operation gick jag efter några timmar från sjukhuset till mitt hotell, duschade och bytte kläder och gick på restaurang. Och dessutom med kraftigt reducerad medicinering efteråt.
Nej, jag är inte imponerad av offentlig sjukvård. Hjärtoperationen som lyckades var privat. Han suckade bara över vad den offentliga sjukvården hade ställt till med.
Vi har några fler också så mina upplevelser är inte unika eller enskilda som vissa vill försöka poängtera i tråden.
Det som är anmärkningsvärt är att man behöver tjata/slåss för sin rätt till vård, det känns och kan inte vara så tanken med sjukvård ska vara. Jag anser att om man har jobbat och betalat en massa skatt och blir man behandlad på dessa sätt både som vi har blivit och det du berättar är skamligt, man ska inte behöva ha privata vårdförsäkringar i detta land.