1 313 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Ransonering på drivmedel
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Det talas om eventuell ransonering av drivmedel framöver.
Sålänge jag ser folk son står med bilen på tomgång utanför Maxi ser jag inget behov för ransonering.
Sålänge jag ser folk son står med bilen på tomgång utanför Maxi ser jag inget behov för ransonering.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Även om jag själv kör bränsledriven bil (kör inte så mycket) ser jag fram lite mot detta. Tänk vilken drömsommar om soppan blir så dyr/otillgänglig att inga motorcyklar, A-traktorer, mopeder, fyrhjulingar, veteranskruttbilar etc kan köra. Och sista grannarna med bensinklippare/bensintrimmer köper eldrivna grejor. Bönderna kommer behöva någon form av stöd/undantag dock.
Vad gäller bensindrivna klippare får du nog dras med dem, även om bensinpriset dubblas drar de ett fåtal liter per säsong så knappast någon orsak till att byta.Magnus E K skrev:
Även om jag själv kör bränsledriven bil (kör inte så mycket) ser jag fram lite mot detta. Tänk vilken drömsommar om soppan blir så dyr/otillgänglig att inga motorcyklar, A-traktorer, mopeder, fyrhjulingar, veteranskruttbilar etc kan köra. O, h sista grannarna med bensinklippare/bensintrimmer köper eldrivna grejor. Bönderna kommer behöva någon form av stöd/undantag dock.
Var igår ett inslag på radion där den kommande energikrisen beskrevs som allvarligare än både oljekrisen på sjuttiotalet och krisen efter invasionen av Ukraina tillsammans och att ransonering kan bli nödvändig efter några få månader. Redan nu meddelas att tiotusentals flygavgångar under sommaren ställs in och att priserna på biljetter rusar, det är tråkigt men folk får väl ha en hemmasemester i stället.
Nu har också Iran börjat konfiskera fartyg i sundet, iofs helt riktigt med tanke på USAs beteende men det ska bli intressant att se hur det slutar.
Är personligen mest oroad över elpriset den kommande vintern då de tyska gaslagren är nere på historiskt låga 23 procent. Efter Ukrainas framgångsrika bombningar är Rysslands kapacitet starkt reducerad vilket ytterligare minskar utbudet på världsmarknaden som driver upp priset ytterligare.
Störst fara verkar vara JET-A1, flygbränsle. Bensin har vi gott om i Sverige, diesel något sämre.
https://www.svd.se/a/GxPQ5Q/branschen-brist-pa-bensin-finns-inte-pa-kartan
Låst så klart men...
https://www.svd.se/a/GxPQ5Q/branschen-brist-pa-bensin-finns-inte-pa-kartan
Låst så klart men...
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
13 miljoner fat olja om dagen är nu borta från marknaden och de fyrahundra miljonerna fat olja som tas ur strategiska reserver löser inte problemen utan köper bara lite extra tid.
Vad gäller flygbränsle försöker europeiska länder nu köpa från Nigeria och Usa men det kommer ändå bli brist.
Chefen för IEA Faith Birol tror på ett kraftigt uppsving för kärnkraften men även för förnybar energi och kolkraft, det sistnämnda främst i Asien.
Vad gäller flygbränsle försöker europeiska länder nu köpa från Nigeria och Usa men det kommer ändå bli brist.
Chefen för IEA Faith Birol tror på ett kraftigt uppsving för kärnkraften men även för förnybar energi och kolkraft, det sistnämnda främst i Asien.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Finns ingen anledning till ransonering med tanke på vart vi handlar olja ifrån.
Men då förmodar jag att det gäller även privatjet, regeringsplan och alla taxibilar som skjutsar omkring höjdarna? Nej just det, bara för fotfolket ja… 😉
Men då förmodar jag att det gäller även privatjet, regeringsplan och alla taxibilar som skjutsar omkring höjdarna? Nej just det, bara för fotfolket ja… 😉
Enligt Energimyndighetens lägesrapport den 4 juni blev det betydligt bättre än befarat, varken nu eller så långt man kan förutspå finns någon risk för brist på bensin eller diesel.
Däremot ser det sämre ut för flygfotogen på lite sikt, troligen avsevärt högre priser men även där verkar det klara sig någorlunda väl.
Däremot ser det sämre ut för flygfotogen på lite sikt, troligen avsevärt högre priser men även där verkar det klara sig någorlunda väl.
Klicka här för att svara