Det talas om eventuell ransonering av drivmedel framöver.
Sålänge jag ser folk son står med bilen på tomgång utanför Maxi ser jag inget behov för ransonering.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
vcx och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Även om jag själv kör bränsledriven bil (kör inte så mycket) ser jag fram lite mot detta. Tänk vilken drömsommar om soppan blir så dyr/otillgänglig att inga motorcyklar, A-traktorer, mopeder, fyrhjulingar, veteranskruttbilar etc kan köra. Och sista grannarna med bensinklippare/bensintrimmer köper eldrivna grejor. Bönderna kommer behöva någon form av stöd/undantag dock.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Även om jag själv kör bränsledriven bil (kör inte så mycket) ser jag fram lite mot detta. Tänk vilken drömsommar om soppan blir så dyr/otillgänglig att inga motorcyklar, A-traktorer, mopeder, fyrhjulingar, veteranskruttbilar etc kan köra. O, h sista grannarna med bensinklippare/bensintrimmer köper eldrivna grejor. Bönderna kommer behöva någon form av stöd/undantag dock.
Vad gäller bensindrivna klippare får du nog dras med dem, även om bensinpriset dubblas drar de ett fåtal liter per säsong så knappast någon orsak till att byta.
Var igår ett inslag på radion där den kommande energikrisen beskrevs som allvarligare än både oljekrisen på sjuttiotalet och krisen efter invasionen av Ukraina tillsammans och att ransonering kan bli nödvändig efter några få månader. Redan nu meddelas att tiotusentals flygavgångar under sommaren ställs in och att priserna på biljetter rusar, det är tråkigt men folk får väl ha en hemmasemester i stället.
Nu har också Iran börjat konfiskera fartyg i sundet, iofs helt riktigt med tanke på USAs beteende men det ska bli intressant att se hur det slutar.
Är personligen mest oroad över elpriset den kommande vintern då de tyska gaslagren är nere på historiskt låga 23 procent. Efter Ukrainas framgångsrika bombningar är Rysslands kapacitet starkt reducerad vilket ytterligare minskar utbudet på världsmarknaden som driver upp priset ytterligare.

RoTe RoTe skrev:
Störst fara verkar vara JET-A1, flygbränsle. Bensin har vi gott om i Sverige, diesel något sämre.

[länk]

Låst så klart men...
Synd att den fossilfria flygbränsle fabriken i Skellefteå inte är klar ännu då, den hade ju kunnat tälja guld...

om soppan blir så dyr/otillgänglig att inga
mattransporter kommer fram...

Inflation på 20% nästa.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Inflation på 20% nästa.
Och då ingår nya däck och fulltankad speedboat till ICS-handlaren.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tänk vilken drömsommar om soppan blir så dyr/otillgänglig att inga motorcyklar,
Det är ju i detta läget man oftare väljer hojen framför bilen så jag tror din drömsommar kan få en törn.

• Gilla
  • Älska
galento och 3 till
  • Laddar…
13 miljoner fat olja om dagen är nu borta från marknaden och de fyrahundra miljonerna fat olja som tas ur strategiska reserver löser inte problemen utan köper bara lite extra tid.
Vad gäller flygbränsle försöker europeiska länder nu köpa från Nigeria och Usa men det kommer ändå bli brist.
Chefen för IEA Faith Birol tror på ett kraftigt uppsving för kärnkraften men även för förnybar energi och kolkraft, det sistnämnda främst i Asien.

Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ju i detta läget man oftare väljer hojen framför bilen så jag tror din drömsommar kan få en törn.
Aha, nyttotransport med motorcykel, inte tänkt på att det existerar. Det är nog okej om man rullar ut lite försiktigt från bostadsområdet.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
galento
Alfredo Alfredo skrev:
Har pendlat med mc till jobbet i många år när man jobbade och tar ofta hojen istället för bilen nu också när det passar.

Finns ingen anledning till ransonering med tanke på vart vi handlar olja ifrån.

Men då förmodar jag att det gäller även privatjet, regeringsplan och alla taxibilar som skjutsar omkring höjdarna? Nej just det, bara för fotfolket ja… 😉

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Enligt Energimyndighetens lägesrapport den 4 juni blev det betydligt bättre än befarat, varken nu eller så långt man kan förutspå finns någon risk för brist på bensin eller diesel.
Däremot ser det sämre ut för flygfotogen på lite sikt, troligen avsevärt högre priser men även där verkar det klara sig någorlunda väl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.