Hej
Vi har köpt ett fritidshus byggt 1890! Det finns en vind som är oisolerad men som nu vi skulle vilja isolera. Takpapp, läkt är bytt år 1999 med bef betongpannor.
Hur ska jag isolera vinden? Läkt, fuktspärr, isolering, plast och gips? Vi vilja gärna kunna ha ett sovrum där

Tack på förhand

• IMG_8985.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8641.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det vara uppvärmt under vintern?

• Gilla
Esmerk
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Om målet är att få till det som på bilderna är det nog lättast att isolera utvändigt, dessutom får du ju då en ersättning för ditt snart 30 åriga underlagstak.

• Gilla
Esmerk
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kommer det vara uppvärmt under vintern?
Ja stöd värme tänkte jag

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Om målet är att få till det som på bilderna är det nog lättast att isolera utvändigt, dessutom får du ju då en ersättning för ditt snart 30 åriga underlagstak.
Vad menar du isolera utvändigt ? Bilderna är från huset.

Esmerk Esmerk skrev:
Ja stöd värme tänkte jag
Hade du tips ?

Ni
Esmerk Esmerk skrev:
Vad menar du isolera utvändigt ? Bilderna är från huset.
För att behålla invändigt takhöjd och interiören föreslår jag att du isolerar utanpå råsponten/ brädorna/underlagstaket

F fribygg skrev:
Ni

För att behålla invändigt takhöjd och interiören föreslår jag att du isolerar utanpå råsponten/ brädorna/underlagstaket
Nej men det spelar ingen roll. Vi tänkte isolera från in sidan, det spelar ingen roll om det försvinner 10-15 cm invändigt. Det bör vara lättaste sättet ? Har du tips då?

Lättast är väl att montera en duk, spika glespanel och låta blåsa lösull, sen spikar du panel, sätter gips eller nån färdig takskiva om du gillar det utseendet.

Men i mitt tycke är 10-15 cm aldeles för lite isolering i ett tak

• Gilla
Esmerk
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lättast är väl att montera en duk, spika glespanel och låta blåsa lösull, sen spikar du panel, sätter gips eller nån färdig takskiva om du gillar det utseendet.

Men i mitt tycke är 10-15 cm aldeles för lite isolering i ett tak
Vad säger standard vad man ska ha för tjocklek på isolering ?

Esmerk Esmerk skrev:
Vad säger standard vad man ska ha för tjocklek på isolering ?
Det beror ju på, använder du huset året om?

Jag skulle isolera och vindtäta ordentligt när jag ändå gör jobbet, att ta till för lite isolering och behöva göra om jobbet om kanske 5-10 år för att huset blir för dyrt att värma upp skulle jag inte vilja riskera.

Kanske vill du eller nästa ägare bo permanent i kåken i framtiden, då är åtminstånde 300mm isolering önskvärt

• Gilla
Esmerk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.