Hej
Vi har köpt ett fritidshus byggt 1890! Det finns en vind som är oisolerad men som nu vi skulle vilja isolera. Takpapp, läkt är bytt år 1999 med bef betongpannor.
Hur ska jag isolera vinden? Läkt, fuktspärr, isolering, plast och gips? Vi vilja gärna kunna ha ett sovrum där
Tack på förhand
Vi har köpt ett fritidshus byggt 1890! Det finns en vind som är oisolerad men som nu vi skulle vilja isolera. Takpapp, läkt är bytt år 1999 med bef betongpannor.
Hur ska jag isolera vinden? Läkt, fuktspärr, isolering, plast och gips? Vi vilja gärna kunna ha ett sovrum där
Tack på förhand
Nej men det spelar ingen roll. Vi tänkte isolera från in sidan, det spelar ingen roll om det försvinner 10-15 cm invändigt. Det bör vara lättaste sättet ? Har du tips då?F fribygg skrev:
Lättast är väl att montera en duk, spika glespanel och låta blåsa lösull, sen spikar du panel, sätter gips eller nån färdig takskiva om du gillar det utseendet.
Men i mitt tycke är 10-15 cm aldeles för lite isolering i ett tak
Men i mitt tycke är 10-15 cm aldeles för lite isolering i ett tak
Vad säger standard vad man ska ha för tjocklek på isolering ?F fribygg skrev:
Det beror ju på, använder du huset året om?Esmerk skrev:
Jag skulle isolera och vindtäta ordentligt när jag ändå gör jobbet, att ta till för lite isolering och behöva göra om jobbet om kanske 5-10 år för att huset blir för dyrt att värma upp skulle jag inte vilja riskera.
Kanske vill du eller nästa ägare bo permanent i kåken i framtiden, då är åtminstånde 300mm isolering önskvärt
Klicka här för att svara