1 945 läst ·
68 svar
2k läst
68 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
IF Metall avbryter strejken mot Tesla
Efter snart tre år av strejk avbryter IF Metall alla stridsåtgärder mot Teslas svenska bolag, uppger de i ett pressmeddelande.
Enligt fackförbundet avbryts strejken då Tesla köpt ut alla förbundets strejkande medlemmar på företaget.
– Vi kan konstatera att Tesla är så starka motståndare till kollektivavtal att de hellre köper ut anställda som är medlemmar i facket än ge dem trygga villkor. Det saknar motstycke på den svenska arbetsmarknaden, säger IF Metalls avtalssekreterare Simon Petersson i ett uttalande.
Efter snart tre år av strejk avbryter IF Metall alla stridsåtgärder mot Teslas svenska bolag, uppger de i ett pressmeddelande.
Enligt fackförbundet avbryts strejken då Tesla köpt ut alla förbundets strejkande medlemmar på företaget.
– Vi kan konstatera att Tesla är så starka motståndare till kollektivavtal att de hellre köper ut anställda som är medlemmar i facket än ge dem trygga villkor. Det saknar motstycke på den svenska arbetsmarknaden, säger IF Metalls avtalssekreterare Simon Petersson i ett uttalande.
Passa er säger Musk mig bråkar man inte när jag gör nr:2😉D Dilato skrev:IF Metall avbryter strejken mot Tesla
Väntat. Jojostrejken gick ju mer eller mindre ut på att tvinga Tesla att köpa ut de strejkande. Cyniskt. De fick ingenting mer än 0 i SGI.D Dilato skrev:IF Metall avbryter strejken mot Tesla
Sen tycker jag att sympatiåtgärderna som riktades mot Tesla var osmakliga.
Framförallt kring monopolfunktioner i samhällskritisk infrastruktur.
Renoverare
· Stockholm
· 21 043 inlägg
Jag har inte mycket till övers för Musk, men här gör han ju helt rätt. Facken är bara skit. Synd man inte bara kan sparka de anslutna
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 437 inlägg
Bra! För det är väl trots allt fortfarande frivilligt med kollektivavtal....
Huh, facken brukar ju inte dra sig för andra stridsåtgärder, t.ex. blockad mot företag som inte har kollektivavtal oavsett om de har några medlemmar som jobbar där eller inte? Det här måste vara en jäkligt tuff klump för IF Metall att svälja. I princip på existensiell nivå.D Dilato skrev:
Hoppas att dom fick redigt med pengar, dom lär ju vara iskalla på marknaden! Jag hade definitivt inte anställt någon som suttit på lådan i 3 år och inte drar sig för att slippa arbeta.
Sen 0 i SGI är ju en fin present också.
Sen 0 i SGI är ju en fin present också.