P Peter321 skrev:
Kan det vara så att det är en avlastning för bjälklaget? Golvbjälkarna kan ju inte gå enda ut till grundmuren där då det är ett hål för trappen. Det sitter en I-balk 1.5 meter in som bär upp bjälkarna men det kanske ändå behövdes lite stöd där.
kan vara testa först om hur mycket den sitter fast

men förstår inte varför Golvbjälkarna inte kan gå hela vägen in bara för trappan

M maria01 skrev:
kan vara testa först om hur mycket den sitter fast

men förstår inte varför Golvbjälkarna inte kan gå hela vägen in bara för trappan
Ja det låter bra, kommer riva innertaket härnäst och då klarnar det kanske. :)

Här är en skiss. Grönfärgad stolpe (som jag vill ta bort). Gul I-balk och röda takbjälkar. Då trappan går ner så kan ju inte bjälkarna gå hela vägen ut till grundmuren just vid trappan.
1786536531031.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
lägg en ny balk från högra sidan till den vänstra där trappan viker upp och ställ en ny stålpe där

trappan ska ju hänga sen en då på sista Golvbjälken där sista trapsteget är idag

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Ser fortfarande takhöjden som ett problem. Även om ni inte är så långa i er familj kommer barnen garanterat ha kompisar som slår huvudet i taket. Inte kul för dem att hänga hos er.
Den dag ni säljer huset kommer inte källaren vara värdehöjande med så lågt tak.
Fundera ordentligt på om du inte ska gräva ur för att få mer takhöjd.
Kanske skulle du skicka ett pm till @tommib 😀

U Upp skrev:
Ser fortfarande takhöjden som ett problem. Även om ni inte är så långa i er familj kommer barnen garanterat ha kompisar som slår huvudet i taket. Inte kul för dem att hänga hos er.
Ja, jag håller med men försöker förtränga det litegrann. 😅

Vi har inte riktigt tiden (eller ryggarna) att göra det jobbet själva men jag har fått en offert på ca 100 tusen för att sänka golvet 30-40 cm (riva och frakta bort nuvarande platta, gräva ur, lägga nytt grus, padda och gjuta ny platta).

Dels är det ju mycket pengar och samtidigt är jag också gansk orolig för riskerna det innebär (dränering som ev ligger högre än golv och att huset i värsta fall rasar).

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
U Upp skrev:
för ett bio rum så spelar det inte så stor roll

• Älska
Peter321
  • Laddar…
Jag hade klätt in det där med vanliga lodräta väggar som går utanom pelaren istället för en sådan lösning som du skisserat. Då får man mycket mer nytta av utrymmet som en klassisk trappskrubb, istället för opraktisk yta med halvlågt tak. Alternativt någon annan variant av platsbygd förvaring med hyllor/skåp etc. som är åtkomliga utifrån om du inte vill ha en typisk gå-in-skrubb.

M maria01 skrev:
för ett bio rum så spelar det inte så stor roll
Det är lite det jag hoppas.
R Räknenisse skrev:
Jag hade klätt in det där med vanliga lodräta väggar som går utanom pelaren istället för en sådan lösning som du skisserat. Då får man mycket mer nytta av utrymmet som en klassisk trappskrubb, istället för opraktisk yta med halvlågt tak. Alternativt någon annan variant av platsbygd förvaring med hyllor/skåp etc. som är åtkomliga utifrån om du inte vill ha en typisk gå-in-skrubb.
Ja det var faktiskt lite så jag tänkte först men sen insåg jag att jag kunde sätta en av radiatorerna där under trappan och så kändes det plötsligt som ganska värdefullt utrymme då flytten av radiatorn frigör lite utrymme där det är ståhöjd.

Att det blir lite luftigare i den delen av källaren är nog ingen nackdel heller, det är ungefär 2x2 meter för bord och stolar där.

Har börjat riva innertaket nu. Masonitplattorna borta och en del av det spontade virket (som förövrigt sitter med grov spik). Ökad takhöjd coola 3cm.

Härnäst kommer plankorna mellan golvbjälkarna ryka och med dem den 100 år gamla torv som ligger ovanför. Tror att dammfällan kommer få jobba. 😅

IMG_1588.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också börjat fundera på hur jag ska få till av- och tilluft för Pax Eos-aggregatet som ska installeras för ventilationen och har hittat ett lämpligt ställe. Det innebär dock att ett 110mm stort hål behöver borras genom 30 cm gammal smulig betong (rätt stora stenar i den). Det behöver dessutom vinklas ca 20 grader. Är en kärnborr med stativ det lämpligaste? Klarar man sig utan vatten?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.