GlennB GlennB skrev:
Tyvärr finns det väl många korkade människor med pengar och då kanske en mäklare kan övertyga dom med sådant snack och att lägga in apelsiner på köksbänkarna osv.

Tänker jag bara i mitt perspektiv är allt det där 100% irrlevant.
Mäklare lägger ofta inte apelsiner på köks
O O skrev:
Du missar poängen här. Som mäklare får man sitt arvode oavsett om man gör något eller inte. T.ex. om säljaren själv hittar en köpare och skriver avtal och genomför hela ägarbytet själva så har mäklarna i sina uppdragsavtal en klausul som säger att de skall ha sitt arvode ändå.

De du räknar upp: advokater, fotbollsspelare, lärare, utredare inom polisen, snickare, arkitekter etc måste göra sitt jobb för att få betalt.

Jag tar upp ett extremt, men inte ovanligt, fall som tydligt sätter fingret på att valet av mäklare inte spelar någon roll.

En bra mäklare är inte en som får köparna att köpa något de inte vill ha.
Seriösa spekulanter som kan tänka sig att lägga bud har betydligt bättre koll på vad de vill ha än en aldrig så bra mäklare.

Det är ett bra råd.

Det är bara onödigt komplicerat och kostsamt.

När det gäller att ta fram avtal är det knappast mycket svårare att man som säljare bara skriver av avtalet från när man köpte och anpassar de få skillnaderna. Som t.ex. namn på köpare och säljare, belopp och datum. Det behöver inte vara svårare än så.
Men du vet nog att även om mäklaren har 100 visningar, betalat fotografer, energideklaration mm och har lagt hur mycket tid som helst, inte får en enda krona om säljaren inte säljer?

Om mäklaren lagt ner tid och resurser men att en kompis till säljaren sen säger att han tar det är det väl rimligt att mäklaren får betalt? Annars hade ju alla kunnat runda mäklaren.
Ska man sälja till en kompis kan man ju skita i att ringa mäklaren.

Sjukt mycket okunskap och klassiskt ”hata mäklaren” jargong. Prova själv att jobba på 100% provision och att du bara får betalt om någon annan än du beslutar att skriva på papperna.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Nu förstår jag ju att du försöker raljera, men även du inser väl skillnaden här ?

I samtliga övriga fall beror resultatet på skickligheten hos utföraren (utom möjligen polisen) , men priset på en försäljning beror ju på vilka och hur många köpare det finns.

Om köparen bara vill och kan betala 3 miljoner spelar det ingenr oll om mäklaren tror sej vara guds son och tar 50% i arvode eller om det är din kusin som tar 0% i arvode.

Det finns säkert en del fullkomliga idioter ute på marknaden ja, men så värst många tror jag inte dom är.

..Vilket bankerna, som AV EN HÄNDELSE ofta äger mäklarfirmor, inte brukar vilja gå med på.. så lustigt det kan bli..
Det är nog du som inte förstår. Du menar att alla mäklare, oavsett vem de är eller hur de jobbar, levererar samma resultat? Att det enda det handlar om är vem som kommer på en visning?
Ingen mäklare kan göra någon som helst skillnad?

Behöver bara ett ja eller nej.

Och skulle en bank inte godkänna ett avtal man skriver privat eller med Hemverket (som är mäklare) så hade jag bytt bank.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens
D D_ReSk skrev:
Och skulle en bank inte godkänna ett avtal man skriver privat eller med Hemverket (som är mäklare) så hade jag bytt bank.
Frågan är ju då vilken bank du skulle byta till. Vilken bank har inte det kravet menar du? Lendo? 😂😂

Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju då vilken bank du skulle byta till. Vilken bank har inte det kravet menar du? Lendo? 😂😂
Jag har sålt min mammas hus utan problem, nu tog jag ju fram handlingarna men inte med en mäklarfirmas namn på. Inga som helst problem med banken. Vet många som sålt inom familj eller till bekanta som gjort samma sak. Många tar in mäklare för att göra ett s.k skrivuppdrag för att det är bekvämare eftersom mäklaren har kunskapen så att inget missas och att man slipper processen, men det är inget krav.

Enligt Hemnets statistik så säljs var 10:e bostad i Sverige utan mäklare, du menar att ingen av de tar lån eller ? https://livvy.se/artiklar/hur-manga-saljer-bostad-utan-maklare
Sen vet säkert du med att Lendo inte är en bank, däremot förmedlar de bolån till exempelvis SBAB.

Nissens
D D_ReSk skrev:
Jag har sålt min mammas hus utan problem, nu tog jag ju fram handlingarna men inte med en mäklarfirmas namn på. Inga som helst problem med banken. Vet många som sålt inom familj eller till bekanta som gjort samma sak. Många tar in mäklare för att göra ett s.k skrivuppdrag för att det är bekvämare eftersom mäklaren har kunskapen så att inget missas och att man slipper processen, men det är inget krav.

Enligt Hemnets statistik så säljs var 10:e bostad i Sverige utan mäklare, du menar att ingen av de tar lån eller ? [länk]
Sen vet säkert du med att Lendo inte är en bank, däremot förmedlar de bolån till exempelvis SBAB.
Jag bara frågade dig vilken bank det är som inte har krav på att mäklare är involverad i bostadsaffären.

Nissens Nissens skrev:
Jag bara frågade dig vilken bank det är som inte har krav på att mäklare är involverad i bostadsaffären.
Och jag skulle hävda att de större banker inte skulle neka en kund att ha ett köpekontrakt utan att en mäklare haft uppdraget.

Skulle säga att det beror på belåningsgraden. Är den relativt låg klarar sig bankerna förstås med en automatiserad värdering. Ärcden lite högre kan det krävas en oberoende värdering eller ett marknadspris genom öppen försäljning. I det sista fallet blir en mäklarförsäljning ett kvitto på att det är marknadspris.

Nissens
D D_ReSk skrev:
Och jag skulle hävda att de större banker inte skulle neka en kund att ha ett köpekontrakt utan att en mäklare haft uppdraget.
Kan du skriva det en gång till långsamt?
Det var flera negationer och ett ”utan” som kollrade bort mig helt…

Dechiffrera gärna. 😊

Nissens Nissens skrev:
Kan du skriva det en gång till långsamt?
Det var flera negationer och ett ”utan” som kollrade bort mig helt…

Dechiffrera gärna. 😊
Idiot. Med tanke på att jag jobbar med detta så vet jag troligtvis rätt mycket mer om saken än vad du gör.
Kan du inte berätta igen långsamt hur jag kommer i kontakt med din Lendobank? 😂

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle säga att det beror på belåningsgraden. Är den relativt låg klarar sig bankerna förstås med en automatiserad värdering. Ärcden lite högre kan det krävas en oberoende värdering eller ett marknadspris genom öppen försäljning. I det sista fallet blir en mäklarförsäljning ett kvitto på att det är marknadspris.
Helt rätt. Är ofta att vi får göra en värdering som underlag till bankens beslut. Även faktiskt om en mäklare sålt men bankens verktyg flaggar värdet. Då för att bekräfta att det inte blir fel utlåning av banken.

S saltis99 skrev:
I Stockholm är det tämligen vanligt att objekt säljs underhand utan att annonseras, d v s att de säljs till kontakter som mäklaren redan har eller skaffar innan objekt annonseras.
Stockholms innerstads bostadsmarknad är helt trasig, beroende på attg tillgången är enormt mycket mindre än utbudet.

Det är ju inte direkt så att lägenheter är svårsålda oavsett på vilket sätt du säljer den där.

S saltis99 skrev:
Om jag vänder på det, vad är det som gör att mäklaren behöver öppna dörren tror du? Vad är det som får spekulanterna intresserade - för de dyker ju inte upp av sig själv?
Vanligen en annons.. var vill du komma ?

D D_ReSk skrev:
Det är nog du som inte förstår. Du menar att alla mäklare, oavsett vem de är eller hur de jobbar, levererar samma resultat? Att det enda det handlar om är vem som kommer på en visning?
Ingen mäklare kan göra någon som helst skillnad?

Behöver bara ett ja eller nej.
Jag menar att mäklaren bara är en väldigt liten del av just den ekvationen.

Mäklaren är en överbetald dörröppnare som skriver annonser och prospekt.

..Sen är iofs mäklare ett jobb jag aldrig skulle vilja ha då det har en del andra nackdelar jag aldrig skulle acceptera.

Mäklare är ungefär som bilförsäljare, dom hanterar folk som redan vill köpa, och har dom en välsmord käft (vilket dom ju av naturliga skäl oftast har, annars hade dom haft ett herdeligt arbete ;) ) kan dom kanske övertyga nån enstaka kund om att just den lägenheten eller bilen passar dom bra, inte sällan med hjälp av lögner och överdrifter.

Men i stort så vet ju redan kunden vad dom vill ha och deras ekonomiska förutsättningar.
D D_ReSk skrev:
Till vilken bank då tänkte du ?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Vanligen en annons.. var vill du komma ?
När objekt säljs via underhandsförsäljning så innebär det rent definitionsmässigt att det inte funnits någon annons. D v s en an anledningarna till att anlita mäklare kan vara att utnyttja deras spekulantregister och därmed inte behöva annonsera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.