Ännu en expert varnar för höga elpriser i vinter. Efter tisdagens kraftiga prisuppgång i södra Sverige beskriver nationalekonomen Mats Nilsson situationen som en förvarning om en ganska bister vinter.

Du kan läsa artikeln här: Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare

• Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Och värre skall det bli. Vart elen till stålet och datacentren skall komma ifrån är ju en intressant fråga. Vind? Och när det inte blåser? Vattenkraften kommer att behöva hålla igen för att vara tillgänglig när det inte blåser. Priserna kommer att öka kraftigt då det blir svårt att få ihop denna ekvation.

• Gilla
AnneKerstin och 2 till
  • Laddar…
Vår el försvinner utomlands, sista kabeln gick till finland i våras….

Peter Brandt Peter Brandt skrev:
Vår el försvinner utomlands, sista kabeln gick till finland i våras….
När den gröna stålindustrin i Norrbotten drar igång om 2-3 år kommer strömmen allt oftare att gå den andra vägen.

pacman42 pacman42 skrev:
Och värre skall det bli. Vart elen till stålet och datacentren skall komma ifrån är ju en intressant fråga. Vind? Och när det inte blåser? Vattenkraften kommer att behöva hålla igen för att vara tillgänglig när det inte blåser. Priserna kommer att öka kraftigt då det blir svårt att få ihop denna ekvation.
Den kommer ifrån att det stryps till privatkonsumtionen?

MultiMan
Jag valde att binda elpriset i 3 år förra månaden och eftersom jag förbrukar mest vintertid så gjorde jag bedömningen att det var det bästa för mig. 74 öre inkl moms, sedan tillkommer elnät+skatt som vanligt.

• Gilla
Aechlas
  • Laddar…
"De höga priserna förklaras bland annat av svag vind både i Sverige och på kontinenten"

Ursäkta, men vilket jävla skitsnack!

Priserna är höga för vi haft vänsterfolk som lagt ner fullt fungerande kärnkraftverk och reaktorer som hållt sverige världsledande i planerbar baskraft.

Avvecklade det och kopplade ihop med Europa som också tävlade i att lägga ner kraftförsörjning innan alternativ fanns.

Räcker att ett kärnkraftverk stänger för driftstörning så har vi nya prisrekord.
Stänger två reaktorer så har vi brist på riktigt.

Redan i augusti, långt innan vi börjar koppla på värme i hushållen eller ens har kommit in i mörka årstiden så är det över 2kr.

Rösta vänster så framstår elen som billig i förhållande till bränslet sen.

• Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pligg85 skrev:
Räcker att ett kärnkraftverk stänger för driftstörning så har vi nya prisrekord.
Stänger två reaktorer så har vi brist på riktigt.
Märkligt nog så fortsätter vi att exportera el även när två reaktorer stänger.
Det behövs 4 stängda reaktorer innan vi slutar exportera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.