Hej igen. Nu var det ett tag sen jag uppdaterade om min panna och tyvärr är det fortfarande samma visa. När jag eldat och fått upp värmen i vattnet håller det kanske 2-4 timmar innan det sjunker till 30-40c. Jag har haft 2 olika företag här som inte har kunnat lösa problemet och jag vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst 🙄. Det enda som inte är bytt i systemet nu är expansionskärlet som är på vinden och diverse sensorer/termostater I vedpannan. Nu över sommaren när det har varit riktigt varmt ute har värmen i vattnet hållt längre men nu när det börjar bli kallare ute igen är man tillbaka till problemet och vintern är ju inte långt bort här uppe i Pajala.
Är det någon som har haft liknande problem och hittat en lösning?
Är det bara panna eller finns det ac-tankar med. Den pannan innehåller inte många liter som magasin och vid uttag av värme så sjunker den snabbt. Då blir det att elda oftare, för att hålla upp tempen i pannan.
Vedpanna för ekonomi är alltid att ladda ac-tankar.
Sen så när det eldats färdigt, så uppstår ett korsdrag med luft genom pannan och den kyls av mycket effektivt.
Sen så när det eldats färdigt, så uppstår ett korsdrag med luft genom pannan och den kyls av mycket effektivt.
Glömde skriva att det finns en tank på 2-3000 liter. En på tok för stor tank för huset men den fanns ju här när jag köpte huset så den får vara kvar. Enda sätter att få ut den är att skära ner den i bitar på plats.J jonaserik skrev:Är det bara panna eller finns det ac-tankar med. Den pannan innehåller inte många liter som magasin och vid uttag av värme så sjunker den snabbt. Då blir det att elda oftare, för att hålla upp tempen i pannan.
Om du får upp hela tanken till 80° är det ju inget fel på pannan eller varmvattnet. Om jag nu förstår problemet rätt. Då har du antingen en stor förbrukare av värme någonstans eller något som kyler av tanken. Konstigt att inte firmorna som varit där kan lösa det.
Men hur tänker du nu?rejnertj skrev:
Du vill att värmen ska räcka länge men du vill inte ladda tanken?
Tanken är ju där du lagrar värmen.
Det är ju med stor sannolikhet orsaken till att ingen lyckats lösa problemet, för det finns inget tekniskt problem, det är du som inte värmer upp tanken.
Kan det vara så?
Jo självklart menar jag att jag eldar för att värma vattnet i tanken. Det är det vattnet som sedan sjunker i temp alldeles för snabbt. När jag köpte huset fungera det skitbra. Sen började det först med att varmvattnet i duschen blev kallt efter 5-10min och blev allt värre. Till slut är det som det är nu då.B Bjober skrev:
Jag har inget stor förbrukare av varmvatten förutom elementen men dom är ju inte varma över sommaren. Vad som kyler tanken isf vet jag inte. Den är isolerad och står för sig bredvid pannan i pannrummet. Tycker också det är trist att inte firmorna kunde lösa det. Lagt ut närmar 15k för i stort sett ingenting hittills.dof skrev:
Det oklara här är väl vart ditt varmvatten produceras. Har din stora tank en slinga eller en behållare för varmvattenberedning.rejnertj skrev:
Hej igen. Nu var det ett tag sen jag uppdaterade om min panna och tyvärr är det fortfarande samma visa. När jag eldat och fått upp värmen i vattnet håller det kanske 2-4 timmar innan det sjunker till 30-40c. Jag har haft 2 olika företag här som inte har kunnat lösa problemet och jag vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst 🙄. Det enda som inte är bytt i systemet nu är expansionskärlet som är på vinden och diverse sensorer/termostater I vedpannan. Nu över sommaren när det har varit riktigt varmt ute har värmen i vattnet hållt längre men nu när det börjar bli kallare ute igen är man tillbaka till problemet och vintern är ju inte långt bort här uppe i Pajala.
Tanken har 2 uttag för värme dvs. Radiatorer en för utgående värme och en för retur värmen.
För varmvattenberedning så måste tanken ha 2 uttag till dvs. Kallvatten in och varmvatten ut.
Är då dessa uttag anslutna till intern slinga i tanken eller en egen behållare i tanken. Finns det inga beteckningar på tanken som man kan leda framåt? Är det en slinga kan den vara igensatt etc.
Behövs tanken och panna överhuvudtaget? Du använder detta enbart för varmvatten enligt tidigare tråd. Enklare att installera en elektrisk vvb?
Det finns en elpatron kopplad till tanken som värmer en slinga där. När jag använder den håller värmen längre. Jar funderat på vvb men det blir väl skotdyrt på vintern?H Håbbe01 skrev:Det oklara här är väl vart ditt varmvatten produceras. Har din stora tank en slinga eller en behållare för varmvattenberedning.
Tanken har 2 uttag för värme dvs. Radiatorer en för utgående värme och en för retur värmen.
För varmvattenberedning så måste tanken ha 2 uttag till dvs. Kallvatten in och varmvatten ut.
Är då dessa uttag anslutna till intern slinga i tanken eller en egen behållare i tanken. Finns det inga beteckningar på tanken som man kan leda framåt? Är det en slinga kan den vara igensatt etc.
Behövs tanken och panna överhuvudtaget? Du använder detta enbart för varmvatten enligt tidigare tråd. Enklare att installera en elektrisk vvb?
Kan det vara så att något säger till vattenpumpen att skjuta till kallvatten när det egentligen inte behövs? Vattenpumpen går lite då och då. Även när värmen i tanken är nere på 30-40c.H Håbbe01 skrev:Det oklara här är väl vart ditt varmvatten produceras. Har din stora tank en slinga eller en behållare för varmvattenberedning.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 048 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 048 inlägg
Vilken vattenpump? Vattnet blandas i blandaren vid duschen eller handfatet och det styr du över själv, dvs varmvatten respektive kallvatten. Om du har egen brunn med pump så fyller den en hydrofor eller hydropress, men det går fortfarande till kalla sidan på dina blandare.rejnertj skrev:
Tror inte det om du har en normal vvb på 55 - 200L beroende på antal boende, med hög temp inställning typ nibe. Klart svårt o matcha om man har gratis ved men det funkar.rejnertj skrev:
Blir ingen skillnad på el förbrukning sommar eller vinter då man använder lika mycke varmvatten oavsett årstid. Vintertid ger väl mindre ved förbrukning om inte annat.
Men kör du värmepump på värmen i huset eller måste du köra pannan också?
Elslingan i tanken måste väl dygnet runt med tanke på volymen den värmer för enbart varmvatten.
Körde själv 500L tank inkl vvb med elpatron (3kw) sommartid, men där verkar gränsen gå vad, den orkar med att värma.
Jag ögnade genom den gamla tråden.
Vilka rör runt varmvattenberedningen blir varma resp kalla?
Är det slingan i tanken eller blandningsventilen som slutar fungera?
(Det finns även scenariot att någon tappblandare läcker genom...?)
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/909/909517-08c8231dcb6eac18cd52d4769b92a3ba.jpg
Vilka rör runt varmvattenberedningen blir varma resp kalla?
Är det slingan i tanken eller blandningsventilen som slutar fungera?
(Det finns även scenariot att någon tappblandare läcker genom...?)
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/909/909517-08c8231dcb6eac18cd52d4769b92a3ba.jpg