De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

https://www.byggahus.se/regeringen-stoppar-krav-pa-effektavgift

• Gilla
  • Älska
  • Arg
Lundabon och 50 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
Det blir frivilligt, så de kan ha kvar dom om de går att motivera.

• Arg
  • Gilla
EvertL och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet, de flesta har med all säkerhet ökat sina intäkter med införandet.

Vaknade för övrigt ovanligt tidigt idag, vid ca 05.30 och det första jag tänkte på var om jag skulle dammsuga fram till kl 06.00 då effektavgiften startar till 100%.

Kom på att det var mars månad och att utomhustemperaturen borde vara över noll grader, så det var inte kritiskt med dammsugning på tider som Gestapo-Ellevio bestämt.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Exostor och 58 till
  • Laddar…
Klokt resonerat av vår regering för en gångs skull. Det blev som jag hoppades.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Arg
EvertL och 31 till
  • Laddar…
MultiMan
Det ökar förutsägbarheten i månadskostnaderna för de som bor i äldre hus med elvärme+LLVP där värmepumpen slutar fungera under -25 (som denna vinter fler perioder) och enbart elvärme går in i svår kyla med 8-9 kW för att man inte ska frysa ihjäl.

Nej, det finns inga pengar att byta system. I glesbygd är husen ofta extremt billiga och det är en anledning att bo där. Mitt hus har 0kr i taxeringsvärde.

Så TACK till regeringen som stoppar detta (och jobbar stenhårt att bygga kärnkraft, för lite högre snittpriser men förutsägbar baskraft). Kommer dock byta sida i valet ändå eftersom det i stort är ren M-politik som drivits, trots fagra löften från andra partier som ingår som underlag. Så om detta ses som valfläsk är det för lite försent.

• Gilla
Francken och 21 till
  • Laddar…
Var det inte ett EU-beslut?

Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.

Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.

• Gilla
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt obekräftade uppgifter sitter ledningsgruppen på tyska E.ON:s huvudkontor i krismöte.

Om inte de planerade avgifterna går att införa som planerat (och därmed suga ut pengar från världens mest naiva folk) riskerar tiotusentals tyska pensionärer få en mindre guldkantad tillvaro än utlovat.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Steen P och 72 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Man hade ju hoppats på att dom iaf kunde göra det obligatoriskt med en valbar effektavgift. Jag hade sparat 2000-3000kr/år om den infördes enligt de modeller som rullat ut hittills.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Var det inte ett EU-beslut?
Det var (som vanligt) Sveriges överdrivna tolkning av ett EU-beslut. EU har bestämt att de som använder elnätet ska betala för det. Effektavgifterna var det bästa Sverge kunde komma på.

• Gilla
EvertL och 33 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag vet, de flesta har med all säkerhet ökat sina intäkter med införandet.

Vaknade för övrigt ovanligt tidigt idag, vid ca 05.30 och det första jag tänkte på var om jag skulle dammsuga fram till kl 06.00 då effektavgiften startar till 100%.

Kom på att det var mars månad och att utomhustemperaturen borde vara över noll grader, så det var inte kritiskt med dammsugning på tider som Gestapo-Ellevio bestämt.
Och än en gång så är det helt orimligt att effekttarifferna skulle driva dig till att dammsuga före klockan 06:00. Matlagningen runt kl 18.00 är fortfarande det som kommer att vara dimensionerande i de flesta hushåll. Att ens prata om dammsugning är antingen skrämselpropaganda eller grov okunskap.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
Intressant att se hur det blir för oss som haft effektavgift i flera år redan.
Hade varit skönt om den avskaffades även om den inte drabbar oss kostnadsmässigt just nu- de första jag skulle göra är att köpa en 3-fas laddare

• Gilla
Torp_160 och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Ett populistiskt skitbeslut! Effektavgifterna hade varit otroligt bra för att öka effektiviteten i näten och skulle det varit så lukrativt som många tror så hade EON infört det så fort dom kunde.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 30 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och än en gång så är det helt orimligt att effekttarifferna skulle driva dig till att dammsuga före klockan 06:00. Matlagningen runt kl 18.00 är fortfarande det som kommer att vara dimensionerande imde flesta hushåll. Att ens prata om dammsugning är antingen skrämselpropaganda eller grov okunskap.
Jag läser in att det inte är du som dammsuger i familjen….

En halvtimmes dammsugning ger 1 kW effektanvändning för vår Miele-dammsugare.

Om det lägger sig på toppen av övrig livsnödvändig elkonsumtion så talar vi om 81 kr extra för den månaden.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
solofss2 och 17 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ett populistiskt skitbeslut! Effektavgifterna hade varit otroligt bra för att öka effektiviteten i näten och skulle det varit så lukrativt som många tror så hade EON infört det så fort dom kunde.
Jag tror inte ens att det är särskilt många röster att vinna på detta. De flesta bryr sig inte det minsta om detta, det är ett fåtal gnällspikar som har hörts.

• Gilla
  • Wow
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
Det här påverkar mest utvecklingen för övergång från fossil- till elbilar.

Tror kanske att det är en stor anledning till beslutet.

• Gilla
  • Haha
djac och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.