Man ska alltid köpa så nytt och nyrenoverat som möjligt, renovering är kul i en vecka sedan suger det
(Been there done that…)

• Gilla
Anotaren
  • Laddar…
Fast känslan man får när det man trodde var bra renoverat och fint i själva verket visar sig vara skit är inte så rolig.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Fast känslan man får när det man trodde var bra renoverat och fint i själva verket visar sig vara skit är inte så rolig.
Då får du ta in hjälp vid renovering nästa gång

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag gör definitivt inte helt rätt, men det var inte riktigt så jag menade. I mitt hus visade det sig att en del renoveringar som gjorts innan jag köpte lämnade en hel del övrigt att.önska.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B
H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Är det fler än jag som känner att huset tar mer energi än vad det ger?

Jag köpte ett renoveringsobjekt för snart 5 år sedan. Jag känner nu när jag kommer tillbaka efter semestern att det inte är kul att komma hem. Jag trivs inte i området och känner att jag har tagit mig an ett projekt jag inte klarar av.
♥️ Hej, känner igen känslan. Levde i 20 år i ett hus från 1921, där mannen renoverade fram till midnatt VARJE KVÄLL, alltmedan jag somnade framför dumburken efter barnen lagt sig. Till sist fanns inget ”VI” längre. Huset var ändå inte färdigt, men ”VI” var färdiga med varandra utan återvändo.
Så här tänker jag;
1. Först tycker jag att du/ni ska landa i att semestern är slut. Många saker känns ofta jobbiga då, mycket pga att det känns som om nästa längre ledighet är ett helt år bort. Avvakta någon månad innan ni börjar prata om framtiden.
2. Utgår från att ni är minst två personer som berörs av ev flytt. Stämmer det? Om det är så, sätt er ner och gå igenom vad ni känner inför huset och stället det ligger på.
3. Fundera. Är det verkligen huset och dess läge som gör att det kärvar?
4. Fundera. Se på er relation och var HELT ÄRLIGA i hur ni har det tillsammans. Har ni mitt i allt renoverande tappat bort varandra? Jättevanligt att tid till allt renoverande, gör att tid till samvaro och sex vissnar bort. Då börjar man hata huset. Lättast att skylla på…
5. Fundera mer. Finns det andra saker som skaver, men huset får ta ”smällen”? Vantrivsel på jobbet? Knackig ekonomi? För lite sömn? Hälsa? Egentid? Bråk om arbetsfördelning hemma gällande hem och barn? Släktingar? Andra relationer?
6. Vill ni fortsätta leva tillsammans fast på ett nytt ställe? Har ni råd att flytta? Vad behöver ni?
7. När ni har svarat på ovanstående (utan bråk eller jobbiga barn runt er och avstängda mobiler) Har ni kommit fram till att ni VILL FORTSÄTTA LEVA TILLSAMMANS, då skriver ni en lista med för- och nackdelar. En lista över vad ni vill ha istället. Vad ni har råd med. Hur mycket arbete kan ni tänka er att göra i nästa bostad, så ni INTE GÖR OM SAMMA MISSTAG igen. Kolla upp marknadspriset för ert hus och KÖR.
8. Livet är alldeles för kort och värdefullt för att slösa på ett ställe som blivit ett felköp. Låt det inte bli ett ställe för att låta kärleken och relationer dö. ❤️

• Älska
  • Gilla
Bride of Chucky och 5 till
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Kunde du ta med dig katten till lgh?
Ja det gjorde jag, jag valde en lägenhet som hade närhet till orörd natur och han har funnit sig väldigt väl tillrätta. Hans nya revir är perfekt <3 Köpte en gps till honom vilket har underlättat enormt.

• Gilla
  • Älska
Bride of Chucky och 3 till
  • Laddar…
Försök identifiera vad du inte är nöjd med när det gäller området, går det att göra något åt det eller inte.
- är närmaste grannarna bra eller stökiga?
- är det lugnt där du bor eller är det vid trafikerad väg eller järnväg?
- har du haft sol året om förut men nu är ett berg i söder
- saknar du insynsskydd kanske en tujahäck och högt staket förbättrar situationen

En viktig fråga är om du trivdes första tiden med området men allt renoverings jobb har sugit musten ur dig så det även påverkar allt annat och även känslan för området eller har du aldrig gillat området egentligen...

Mitt första egna hus var från 1896 utan vatten och avlopp, det stora renoverings projektet gör jag inte om, bor i mitt fjärde hus nu från 70-talet och det är ok.
Jag är uppvuxen i villa och har testat lägenhet, aldrig mer lägenhet, att gå ut på egna altanen en solig dag och bara ta det lugnt i solstolen är en frihets känsla.

H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Är det fler än jag som känner att huset tar mer energi än vad det ger?

Jag köpte ett renoveringsobjekt för snart 5 år sedan. Jag känner nu när jag kommer tillbaka efter semestern att det inte är kul att komma hem. Jag trivs inte i området och känner att jag har tagit mig an ett projekt jag inte klarar av.
Stark igenkänning här. Köpte ett gammalt torp. Tagit 10 år att renovera tillsammans med mer än heltidsjobb.
All fritid o alla pengar gått åt till huset.
Haft riktiga depp- perioder när jag bara hatat hela projektet o velat sälja på studs men vem vill köpa ett halvrenoverat hus, det ser ju värre ut när man håller på än när man köpte.

Men nu bor jag i ett paradis. Älskar mitt gamla hus, tycker allt är fint som jag har gjort med gamla byggmetoder MEN som nu visar sig vara för stort o för dyrt för mig som ensamstående och massor av jobb kvar med andra hus på tomten samt 5000 kvm tomt som är helt igenvuxen. Har funderat dagligen på om jag ska sälja men jag älskar mitt hus, älskar läget o kommer aldrig mer att få tag i en sån här tomt, inte till rimligt pris iaf och om jag säljer så kommer jag inte att köpa ett nytt projekt utan det blir isf ett nybygge, nyckelfärdigt 🙂 ( säger jag nu men vet att jag inte kan hålla mig borta från att bygga själv) .

Men hade jag inte trivts med läget så hade jag definitivt sålt. Det är inte värt tiden och pengarna att renovera åt någon annan om man ändå inte vill bo där. Det har jag gjort flera ggr förut o aldrig mer. Det är för jobbigt och för dyrt.

Det är värt att sälja om du inte trivs.
Städa upp. Fixa det man ser om du orkar dvs tak väggar dörrar kök o badrum det ytliga.
Det är det folk ser, dom flesta tittar inte på potentialen i ett hus utan bara på om tapeterna är rätt, typ...
Du kanske förlorar ett par 100 000 men vad kostar det dig att göra färdigt i pengar o tid?
Och är det verkligen så att du inte gillar läget eller bara att du är så skittrött på ditt hus?
Jag var det.
När jag väl flyttade in var jag tom, kunde jag inte känna någon glädje. Det hade kostat mig 10 år av mitt liv o massor med pengar jag kunde ha gjort roliga saker med istället för att stå där i ur o skur.
Men nu känns det annorlunda. Nu vill jag inte flytta o har bestämt att jag bor här tills pengarna tar slut och tvingas jag sälja så får det bli så.
Huset har iaf stigit med 4 milj i värde så pensionen är någorlunda tryggad.
Men att flytta in i bostadrätt eller hyresfängelse aldrig i livet.
Jag måste bo i hus, på landet.

Så vad är sant, gillar du verkligen inte läget o grannarna , sälj.

Tycker du om huset men inte orkar, bestäm dig för att omedelbart ta en paus på 6 mån, huset står inte l faller med det. Och ofta kommer lusten tillbaka att bygga om man inte lägger måsten på sig.
Finns det kompisar som kan hjälpa, alltid roligare om man är flera.
Råd med hantverkare? Kan vara värt det men oftast inte och isf någon man kan jobba ihop med, jag gillar att jobba med pensionärer, kunniga o sällskapssjuka o man kan deala med priset. Ge o ta. Hjälpas åt här o där.

Jag kommer iaf aldrig mer att renovera ett hus. Brände ut mig på det och om det var värt det får framtiden utvisa.

Redigerat:
A Andreas Tibbling skrev:
Jag förstår precis din känsla!
Köpte ett hus från 1947, 1,5plan med källare och har bott här i 2år nu. Har målat hela huset själv och renoverat ytskikt i tre rum.
Nu ska jag till och byta stammar nere i källarplattan i September pga av spricka i betongrör och sen måste jag återställa badrummet efteråt.
Sen fick vi litet vattenläck I kallvattenrör i somras och fick ta ut en rörmokare akut. Kan bifoga bild hur röret ser ut inuti! 🫣
Så de måste också bytas i kåken....

Sen skulle det behövas dräneras I framtiden då vi har lätt fuktgenomträngning på en ytterväg I tvättstugan.
De blir kul när viss del av kåken står med grunden gjuten på berg, billigt o knäcka berg har jag hört 🫣😬

Så jag förstår dig, det kostar sjukt mycket energi och pengar!
Har man inte kontakter så förstår jag inte hur folk har råd att renovera äldre hus där allt lever på lånad tid.

Men när när stamrenoveringen och badrum och vattenrör är fixade så ska jag bara bo några år utan att göra nått 😂

Du ska veta hur många gånger de senaste halvåret jag känt att jag säljer kåkjävlen o flyttar tillbaka till lägenhet.
Men utan hjälp från kontakter nu med allt som måste göras så hade jag garanterat sålt 😆
För det hade för mig inte varit värt att lägga pengarna de kostar att fixa allt som måste göras vitt.
Exakt hur många har råd att göra allting vitt. Det går bara inte.
Och inte nog med det.
Först ska man köpa ett hus för skattade pengar.
Sen ska man betala räntor o bygge med skattade pengar.
Sen ska man lägga massor av sin egna tid som inte räknas med i kostnader för huset.
Och ju finare huset blir desto mer ökar fastighetsskatten som.jag betalar med skattade pengar.
Sen ska man hyra in vit arbetskraft som saltar notan och lägger på roten på fakturan så det blir inga rotavdrag alls egentligen. Och blir det offert måste hantverkarna ta i för att tjäna nåt o går dom på timme måste man vara där själv annars drar det lätt iväg i tid som inte spenderats på jobb.
Sen när man säljer då ska man tamejfan skatta bort 22% av den vinst man kämpat sig till med blod svett o tårar.
Och på den vinsten får jag bara dra av dom 5 årens sista kostnader men jag byggde tak, grund, kök o badrum, drog el o vatten först o det var för kanske 6-8 år sen men det gills inte.
Fattar inte detta konceptet alls.
Jag tycker det är jä-ligt orättvist.
Men vill jag bo i en hönsabur i hyres el bostadsrätt - nej. Så det är bara att sleva i sig o betala o betala o betala.

• Gilla
Andreas Tibbling och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Man ska alltid köpa så nytt och nyrenoverat som möjligt, renovering är kul i en vecka sedan suger det
(Been there done that…)
Nej , skulle inte stå ut med att allt är klart.

Jo

R Rolle85 skrev:
Då får du ta in hjälp vid renovering nästa gång
Eller vid besiktningen före köp 😜

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.