Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Men man har nu börjat bygga ett datacenter på platsen. Det kommer att lägga till ytterligare 1 GW energiförbrukning (notera att jag råkade skriva fel enhet ovan, det skall vara GW i inlägget ovan). Ytterligare ett datacenter byggs i Skellefteå också, det ligger dock bara på 150 MW (det är bla SCA som ligger bakom det).
Som sagt, jag sitter tillbakalutad och följer spektaklet. Men ser inget billigare elpris i horisonten. Jag har bott i Tyskland så jag vet vad energi kan kosta...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P pixlas skrev:
Var är Sverigepriser? Vilket parti vågar rädda svensken får katastrofvintern?
Ingen?
Vänsterpartiet får sin röst isåfall
P pixlas skrev:
Om Norge kan ha Norgepriser kan vi med.
Klart vi kan, inget är omöjligt. Staten kan betala mellanskillnaden och så får vi högre skatt, alternativt så får vi dra in på något annat, som i Norge.
P pixlas skrev:
Priserna går upp, likt många säger, för att vi säljer till andra länder. Tysklandskabeln har legat nere ett tag men nu omedelbart tripplades spot priset i SE4 över en dag!

Sjukt och orimligt!
Det svider såklart, men om marknadspris är orimligt eller inte är upp till var och en att bedöma.
P pixlas skrev:
Lägg till att det finns en ny utredning om Energiområdet för landet som snävar åt Stockholm och ger SE4 ett kärnkraftverk. Men det låtsas våra kära politiker inte om för de är så jädrans navelskådande och oroliga för sina Stockholmsväljare.
Jag är tveksam till att man hinner få till något kärnkraftverk till vintern, och jag tror inte att det bara beror på att politikerna är oroliga för Stockholmsväljarna.

Jag skulle inte ha något emot ett kärnkraftverk i SE4, men det skulle inte sänka priset så mycket som jag misstänker att du tror.
P pixlas skrev:
Första parti att garantera Sverigepris får min röst.
Inget parti kan garantera det, såvida de inte får egen majoritet, men Vänsterpartiet ligger nog närmast dig låter det som.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som sagt, jag sitter tillbakalutad och följer spektaklet. Men ser inget billigare elpris i horisonten. Jag har bott i Tyskland så jag vet vad energi kan kosta...
Otillåten elavledning kommer att öka framöver, vet redan flera som gjort detta sedan många år tillbaka😢

Fairlane Fairlane skrev:
Klart vi kan, inget är omöjligt. Staten kan betala mellanskillnaden och så får vi högre skatt, alternativt så får vi dra in på något annat, som i Norge.
Nyfiken fråga, vad drar dom in på i Norge ( jag har ärligt talat ingen aning)?

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Nyfiken fråga, vad drar dom in på i Norge ( jag har ärligt talat ingen aning)?
Man behöver inte dra in på något i sig, man kan höja skatten eller ta från en oljefond eller liknande om man har det.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man behöver inte dra in på något i sig, man kan höja skatten eller ta från en oljefond eller liknande om man har det.
Men du sa ju ordagrant
Fairlane Fairlane skrev:
alternativt så får vi dra in på något annat, som i Norge.
Det var därför jag undrade..vad dom drar in på.

Om man använder redan inbetalad skatt för att gynna medborgarna så är väl det precis det man ska.

• Älska
Frerider
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Om man använder redan inbetalad skatt för att gynna medborgarna så är väl det precis det man ska.
Jodå, då har man ju bara att välja vad det ska gå till, bättre skola, kortare vårdköer, fler poliser, billigare el, betala av statsskulden, det finns alltid många hål att stoppa ev överskott i.

P
pacman42 pacman42 skrev:
När den gröna stålindustrin i Norrbotten drar igång om 2-3 år kommer strömmen allt oftare att gå den andra vägen.
Det kommer dock knappast att sänka priserna i Sverige.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill dock påminna om att det också byggdes en batterifabrik. Men den vaskade man helt i ett sent skede.
Hur mycket el behöver en batterifabrik jämfört med ett "grönt" stålverk?

P
P pixlas skrev:
Första parti att garantera Sverigepris får min röst.
Vilka andra varor och tjänster vill du införa exportförbud på?

P
G gaidin skrev:
Skulle ett kärnkraftverk i SE4 ge lägre elpriser där?
Det skulle åtminstone ge ett stabilare elsystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.