Belysning

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. S

Spottar i trädäck sackar, vad är fel?

har ett tiotal spottar installerade i trädäcket. Hidealit deco https://www.bygghemma.se/inredning-och-belysning/belysning/spotlights/led-spotlight/led-armatur-hide-a-lite-deco-ii/p-397477-397392 Nu har en utav dom slocknat helt, de andra lyser svagt. Vad kan vara fel? Kan man utgå ifrån att det är en av spottarna som lagt av och drar ner de andra med sig? Eller misstänker man att det är
    specter · 4m · 0 svar · 1 läst
  2. E

Plocka ihop egen arbetsbelysning - 2x50W på stativ

[citat] Jag är så klart såväl hobbysnickare som målaramatör och har kort erfarenhet av inomhusmålning. Med det sagt så upplever jag tonen som behaglig. Jag beställlde varmvit. Min led från jula (tror jag) 20W Anslut är kallvit och inte kul att måla med.
    elpaco · 2d · 7 svar · 709 läst
    ·
  3. Bo.Siltberg

Fasadbelysning, vad ska jag tänka på?

Nej tyvärr. Du måste själv välja de lampor du tycker om - det kan inte jag göra åt dig. Och valet av drivdon beror lite på dess placering.
    Bo.Siltberg · 3d · 8 svar · 394 läst
    ·
  4. H

Lila skyddsjord?

Som sagt, lila är inte skyddsjord. Koppla inte fel vad gäller jord. Då blir det väldigt farligt. På inkopplingsbilden visa tydligt, både hur de tre ledningarna på din bild skall kopplas, och hur skyddsjord i inkommande, resp utgående kabel skall kopplas.
    hempularen · 4d · 7 svar · 367 läst
    ·
  5. S

Hur ska man matcha utomhusbelysning till huset?

Tack, fint svar :)
    spaxx · 8d · 2 svar · 248 läst
  6. M

led "lysrörs"armatur

Okej
    martinmp777 · 8d · 8 svar · 454 läst
  7. Ljus

LED-puckar utanpåliggande i taket?

Till de gamla G4 halogenpuckarna fanns det en utvändig ring som tillbehör om man inte skulle fälla in dem utan montera utvändigt. Det är inte så enkelt att motsvarande finns för LED?
    Ljus · 8d · 4 svar · 150 läst
  8. M

Smidigaste sätt att byta ut mina halogen mot LED?

Testade en annan grej, köpte GU10 armatur plus en dimbar gu10 5w LED 345lumen lampa på Biltema för 64,90:- totalt :) funkade faktiskt bra, dimmade inte riktigt så långt ner man viljat kanske. 30-40% ungefär. Men för dom pengarna klart godkänt.
    MostWanted · 8d · 13 svar · 356 läst
    ·
  9. Ljus

GU10 halogenlampor som "flimrar/blinkar"

Troligen ligger lasten för nära dimmern kapacitet som sagts tidigare i tråden. Den kan nog med tidens tand börjat tröttna utifrån att du upplever att det blinkar och flimrar mer frekvent nu än tidigare. Då hjälper det nog inte att skruva ur ett par tre stycken och prova om blinkande upphör. Vilket annars är en utmärkt idé att testa. Prova att skifta tillfälligt till den andra
    Ljus · 8d · 3 svar · 109 läst
  10. Inga-Lill Rosengren

Stjärnhimmel av fiber optik

Hejsan jag är ny här och ser att det finns astronominördar ........ Jag ska göra en Stjärnhimmel av fiber optik i en hörna av det vinterbonade uterummet. Det blir en oval på ca 1.20 x 2,0 meter på det bredaste..... Har tänkt köpa ett kit på EBay RGBW med Twinkel effekt 10 W 200 cablar med färg etc. 1. Tror ni att mängden cablar räcker ? 2. Kan man använda sig av en tapet med
    Inga-Lill Rosengren · 10d · 0 svar · 147 läst
  11. Alfredo

Kapa rör för montering av taklampa

[citat] Och det borde betyda att det finns ett typ av "lock/tak" på "kupolens" ovansida som röret tar emot. Borrar man hål i det så att röret kan gå in i "kupolen" borde det väl fungera. Kan inte inse att det hålet skulle störa då det kommer att sitta kloss mot taket.
    Alfredo · 10d · 19 svar · 405 läst
    ·
  12. H

Enkla & billiga Infällda Led, "fönstersmyg".

Det blev ett besök hos Clas ohlsons. Köpte mini-downlight set. 3 små spottar inkl. Transformator för 399:-. Väldigt behagligt sken! Får se hur dom håller bara.
    Holmspel · 11d · 5 svar · 275 läst
    ·
  13. M

Köptips, LED-downlights från Kina

Att inse att det är en djungel är ett stort steg i rätt riktning. Det positiva är att nu har du möjlighet att inhämta kunskap för att kunna göra ett medvetet val. Det är vanligare att man tar beslut utan att veta vad man inte kan och det kan medföra stora problem. Nu kan du undvika att ha ett hus med 100 hål i taket men ingen belysning som fungerar som du vill. Eftersom du har
    Mikael St · 12d · 777 svar · 222,0k läst
    ·
  14. P

Täthet LED-spotlights under köksskåp

Tackar! Det stämmer nog ganska väl med den lilla brasklappen att det kändes som att ljuskäglorna inte var fullt så centrerade som i bilden ovan (tyckte att de spreds ut lite mer, så ytorna emellan kändes inte lika döda som i exemplet). Med 6 lampor tyckte jag dock att det såg snyggare ut, det kändes lite jämnare. Tror det får bli 6 st, deras transformator klarar dessutom bara att
    Peligroso · 13d · 13 svar · 269 läst
    ·
  15. E

Göra vanlig strömbrytare dimmerkompatibel?

[citat] Tack för tipset! Vi har tittat på dessa också, och de är fina men finns inte i någon variant med två reglage på samma enhet, vilket vi helst vill ha då det annars blir väldigt många kåpor i vardagsrummet. Samma problem med https://www.byggfabriken.com/el-och-belysning/strom/infalld-vit-bakelit/info/product/708-237-tryckdimmer/ som finns som dimmer men med enbart en knapp per
    emmut · 18d · 10 svar · 290 läst
  16. R

Felplacerat lamputtag

[citat]
    Ran9 · 21d · 30 svar · 2,1k läst
    ·
  17. M

Koppla in en rörelsesensor

Tackar för hjälpen, har ingen jord alls.
    macintosh · 21d · 2 svar · 171 läst
    ·
  18. B

Synpunkter el i nybygge

[citat] Ursäkta, visserligen behövs det nätverksuttag där också men det jag framför allt tänkte på var vägguttag.
    BirgitS · 22d · 3 svar · 307 läst
    ·
  19. KnockOnWood

Vad kostar en 40W lampa per timme

Gurkor är kass för oss som gillar solenergi, det blir bara ljummet vatten av dem. Nej, det finns vassare grejer: Solrosor :)
    KnockOnWood · 23d · 27 svar · 27,8k läst
  20. A

Trädgårdsbelysning 12v

Lightson, bra kvalitet på kablar och kontakter https://www.ljustema.se/161-plug-play-12v-ac
    Andreas La Motte · 23d · 3 svar · 219 läst
  21. T

Dimmertråden - tekniken bakom en lyckad dimring

Jag har fått svar från Designlight att det mindre drivdonet D-MA4D (2-4W) ska fungera fint att driva enbart en 1,2W 350 mA konstantströmled med trots att man inte kommer upp i de 6V eller de 2W som donet är specat på. De har flera kunder som driver enbart en 1,2W led med detta. Ville delge denna information här ifall fler är i samma sits.
    Todde Rask · 24d · 49 svar · 17,9k läst
    ·
  22. J

Driver till 10m LEDslinga/Belysning i badrum

Detta kommer installeras av behörig elektriker. Han har kollat på grejorna men installationen var ny för honom så han ville jag skulle kontakta Ljusttema.se först och se vad de tyckte. Va ju främst V4-mottagare/Fjärr och transformatorer så allt samspelade när allt skall styras från 1 fjärr. Vill ju inte att de olika slingorna ska ge olika sken. Därav ville jag helst ha en
    jochen84 · 24d · 2 svar · 167 läst
  23. L

Dubbeltrapp med korsfunktion? Alternativ?

[citat] Ja fördelen med PLEJD är att dom innehåller allt möjligt, bara koppla in och i efterhand bestämma vad man vill göra med den. Konkurrerande produkter måste man ställa in med en skruvmejsel när man fått igång anläggningen, samt mycket mer planering, beställning av specialfunktioner. Det är en sådan produkt som elinstallatöreren köper i 5 eller10 pak och har med sig i bilen
    Leif i Skåne · 25d · 20 svar · 485 läst
  24. A

Armatur 230V GU10

http://www.sg-as.no/swe/produkt/jupiter-matt-vit-65w-led-gu10-kl-ii-230v/
    Andreas117 · 26d · 1 svar · 114 läst
  25. Ljus

Tre olika spridningsvinklar på spotlights i kök

@Patrik_Hed är inte fel ute med förslaget med 1500mm avstånd. Med 36* spridning menas att 50% av det avgivna ljuset ligger koncentrerat inom området. Resten är spilljus. 36* ger en koncentrerad ljuscirkel på ca 1,5 m i golvhöjd om armaturen sitter i tak 2.5m ovan. Spridningen på 1 m är ca 0,65 m. Bra LED har mindre spilljus. I slutänden handlar placering om syftet med armaturerna.
    Ljus · 26d · 18 svar · 775 läst
    ·
  26. Patrik_Hed

Belysning i torkrum och tvättstuga

Westal Athena kan rekommenderas! En nätt och snygg LED-plafond som passar perfekt i en tvättstuga. Lika bra ljus som lysrörsarmaturer, men mycket snyggare! Finns i 12W, 18W och 25W. Med eller utan sensor. https://www.westal.se/product.html/athena-plafond-12w //Patrik
    Patrik_Hed · 26d · 10 svar · 585 läst
    ·
  27. P

Driva LED 5050 Stripe 30m

[citat] Nu vet jag inte vad du har för budget för att köpa en ny, men Kjell har en som duger för en hundring. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut33a-multimeter-p48114
    Peter2400 · 28d · 26 svar · 536 läst
    ·
  28. M

Köpa kompaktlysrör Philips Master PL-L 36W/827/4P i lokal butik

[citat] Du kan handla med kort på Elektroskandia men räkna med ett högt pris. Vad det gäller konto så räcker det att ha ett företag men det blir troligtvis inga bra priser om det inte är en elfirma eller motsvarande.
    Müssli · 28d · 6 svar · 172 läst
  29. Ljus

LED-paneler för allmänbelysning

När det kommer till LED-paneler tycker jag att man ska förutom dimbarhet om det är ett behov ska titta på luminans dvs hur bländande och stickig den upplevs samt hur färgåtergivningen är. Har sett allt för många skräckexempel som går mellan magenta till grönton.
    Ljus · 28d · 2 svar · 200 läst
Laddar...