P
Plaincollar: Förstår din frustration. Kan känna likadant med uppenbara frågor inom mitt område. Jag tror polletten trillade ner. Har inte kopplat DIM förut och tänkte inte på utgångarnas märkning som är olika. Elaren har gjort allt men kan inte ringa honom varje jag vill komplettera alt skifta Plejd-enheter. Tack för dina svar!
8 svar · 150 läst
·
Stickan56
Stickan56: [citat] En gammal tråd men exakt samma problem och drivdon och konfiguration.. Tack för tipset etompau, en byling hjälpte mig att hitta den trasiga spotten. Stickan
11 svar · 3,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det där är en apparatsladd med C7-kontakt, den får ej vara fastansluten utan ska ha en eurostickpropp. Den leddrivern du länkar till ska ha konstant 230V, styrs med trådlös brytare. Den ska INTE gå via någon dimmer utan den har inbyggd dimmerfunktion.
1 svar · 132 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Kanske om den av någon anledning får för sig att det är en annan typ av last ansluten än vad det är? Kvällens killgissning... 😳
9 svar · 322 läst
A
avh67f: Ja. Glödlampor och lysrör har slutat tillverkas. Dimmern är gjord för dessa äldre ljuskällor som inte finns mer. Om du lyckas hitta något ställe som säljer dessa fortfarande så kan du få igång den men det är led som gäller nu sedan ett bra tag. Dimmern behöver alltså bytas eller ersättas med en vanlig strömställare om du inte har behov av dimmer. [citat] Ljuskälla på 50+ W.
11 svar · 459 läst
·
D
Dempa88: [citat] Hej! Jag har samma problem. Men var sitter lilla knappen under lampan? Jag kan ej hitta någon sådan.. Tydligen ska det finnas en sådan grå driver också som man ska kunna synka lampswitchen med men den vet jag inte heller var den befinner sig..
18 svar · 23,7k läst
G
GoGetLost: [citat] Titta på zebra eller hidealight. Dyrare men bättre 👍
7 svar · 285 läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Vilken sorts ljusslinga? Philips Hue har såna som går att dimma, lägsta styrkan är väldigt svagt.
1 svar · 151 läst
HenrikOhl
HenrikOhl: Jag tog nu bort synkkabeln o kopplade allt med 1-10V från CTR-1 o det funkar kanon. Parallell kopplar sladdarna till varje jolly maxi. Vissa drivdon vill jag bara ha på/av så de styrs via utgången på CTR-1. Så har faktiskt fått allting o funka som jag vill 😊😊😊
15 svar · 7,4k läst
·
Ola C
Ola C: Hej, Ska bygga en monter och letar efter vinklingsbara spottar med låg bygghöjd (3.5cm måttet i bilden nedan, bild tagen från nätet, vill ha ner detta mått så mycket som möjligt). De ska även klara att byggas in mellan två MDF-skivor som i bilden. Helst något sorts trepack med tillhörande drivare. Någon som har tips på dylika lampor? [bild] [bild]
0 svar · 119 läst
·
B
bjopel: Jag har köpt samma skit. Omöjligt att få dit, löste det sig för dig @Alexander Hackman
14 svar · 5,7k läst
·
D
datja: [citat] 12V-LED trafo brukar fungera dåligt om effekten den ger ut ligger väldigt mycket lägre än den är tänkt för. Jag har t ex 4 ex av en sorts drivdon till en rad spottar i köket. Den slinga som bara har tre lampor har en tendens att flimra.
16 svar · 1,6k läst
·
tommib
tommib: Testa med en lös lampa. Och kolla polariteten.
6 svar · 177 läst
·
B
BAv11: [citat] Räknade fel, det är 6 armaturer och 12 glödlampor 😁 Jo jag har funderat på det med, ville egentligen mest slippa kostnad för elektriker och enkelt lösa det själv. Tänkte iaf prova glödlampor med inbyggd sensor och utvärdera dessa, blir det inte bra så blir det retur och kanske central styrning.
4 svar · 208 läst
M
Mirkan: Det blev inte Jula armaturen. Den föll på att det inte gick att koppla in mitt på vilket det var förberett för. Men det blev en 545kr armatur istället för 1400 och det är bra ljust där inne!
13 svar · 745 läst
B
BAv11: Bra att veta, tack för snabbt svar 👍
2 svar · 187 läst
·
P
pizzaslizze: [citat] Tack för svar! Kan noll om sånt här, ska kika efter en ny armatur då
4 svar · 282 läst
·
A
Angie99: [citat] Hej! Och nu blir ju då frågan om du köpte dem och är nöjd? :-)
26 svar · 3,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det finns många smarta belysningssystem där man stoppar in en puck bakom befintlig strömbrytare i stället, även om nu Ikea inte har någon sån vad jag vet. Åtminstone till Philips Hue finns det strömbrytare som ser ungefär ut som vanliga strömbrytare också och som man ersätter den vanliga strömbrytaren med. Med ett smart system kan man oftast ställa in att ett tryck på
5 svar · 259 läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] …och det har hänt mycket med LED-ljuskällor sedan dess. 13 år, det är nästan så att de uppfyller sitt påstående att de håller 50.000 timmar. 😄
71 svar · 25,1k läst
·
E
etompau: Det går inte att få ihop det om du borrar nytt hål i u-bygeln? Annars kan du ev. montera ett taklock med skruv över dosan (uttaget borttaget), montera bygeln med en skruv genom taklocket, sedan får du gör nytt hål i locket och där dra fast bygeln med skruv/mutter, kan ev. hålla. Exempel: https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/doslock/tacklock-for-takdosa-inkl-skruv-o110/
6 svar · 228 läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Inga trådar här så vitt jag vet, jag gillar inte att visa upp mig 🙂 Själva kontrollerkorten blev QuinLED Quad med WLED mjukvaran. Har inte testat Nightdriver även om jag gillar Microsoft Dave och följer honom, chipset vi kör med är väldigt nytt och något säger mig att det kanske inte fungerar med hans mjukvara. Jo, jag är supernöjd och det fungerar finfint.
9 svar · 343 läst
D
Dilato: "Det första man blir blind på är ögonen" 😉
5 svar · 290 läst
·
E
etompau: Högre värde ger tändning när det är ljust ute, lägre värde när det är mörkare.
1 svar · 148 läst
Farstatjej90
Farstatjej90: Mindre än halva priset mot Byggahus favoritarmatur från Jula. Följer med spänning!😀
4 svar · 434 läst
J
Josth: När ledningarna är kartlagda behövs även en jordad lamppropp: https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp/p/22-3437
2 svar · 220 läst
·
D
dyhane: Tänker bygga ett nytt altanräcke där jag tänker ha infälld belysning riktad neråt i överliggande. Vad finns som inte bygger så mkt och enkelt att montera? Räcket totala längd ca 20 meter /D
0 svar · 174 läst
N
naikon: https://www.hornbach.se/p/downlight-hide-a-lite-optic-s-quick-iso-vit-tune/10636434/ ? Finns 1kr billigare hos Elgrossisten så då kanske man kan prova deras prisgaranti och få 10%? :D
1 svar · 173 läst
·
Müssli
Müssli: Dra slang mellan gled och plast nu. Om spottarna kräver montagebox ovanför blir det väldigt krånglight att göra det uppifrån senare. Själv mäter jag ut och sparar måtten så det bara är att gipsa igen taket men många vill att snickaren sätter en skruv när de gipsar. Nackdelen med skruv är om snickaren sätter skruven i centrum av montageboxen (fråga mig inte hur jag vet...) blir
4 svar · 386 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.