9 704 läst ·
39 svar
10k läst
39 svar
Vad har ni betalat för arvode till mäklare. BRF tätort.
Sida 1 av 3
Håller på att sondera mäklare. Svårt att utvärdera så mycket mer än Arvodet. Så tänkte åtminstonde undersöka vad som är bra eller mindre bra erbjudande. Objektet, en Rellativt ny BRF i Tätort, 8-10 mil från Göteborg. Objketet förvänats säljas för ca 1,5 milj.
Vad kan anses som ett bra pris, respektive alldeles för dyrt.
Själv tänker jag 3% riktigt bra, 4% i överkant, 5% sök ny mäklare.
Vad har ni fått för erbjudanden. Om ni sålt på skaraslätten så extra intressant
Vad har ni fått för erbjudanden. Om ni sålt på skaraslätten så extra intressant
Moderator
· Stockholm
· 57 945 inlägg
Jag tror att det bästa är att inte titta alltför mycket på arvodesnivån. Utan leta fram en BRA mäklare. Titta på vilka mäklare som säljer likartade objekt, jämför vad de får ut (prishistorik på BOOLI och hemnet). Om möjligt gå på en visning som mäklaren håller.
I vårt område finns det en mäklare som regelmässigt får ut 20 - 25% högre pris än mäklaren från en annan lokal mäklarfirma. Jag begriper inte hur hon gör. För några år sedan var det två villor till salu i samma kvarter, visning samma dag. Från bilderna såg de ut att vara i likartat skick. Den sämre mäklarfirman sålde en villa som var 10% större, på ett lite bättre läge i kvarteret för ca 8 milj. Den bättre mäklaren sålde en lite mindre villa med industrilokaler på andra sidan gatan för drygt 12 milj, om jag minns rätt. På samma dag.
En annan metod som kan vara bra vid utvärdering av mäklare, är deras statistik. Det finns en sida på nätet (har tappat bort länken) där man ser vilka mäklare som har sålt för mest totala summa under ett år. Stor löpandeband liknande försäljning behöver inte vara bra, man får vara lite försiktig. Dottern sålde en bostadsrätt där den mäklare som var mest aktiv i det området även råkade ligga på rekordnivåer i statistiken, typ en av de mest säljande mäklarna i landet. Jag var lite skeptisk, risk för "löpande band". Men vi såg också att han i snitt sålde lite dyrare än övriga mäklare som var aktiva i det området. Det blev kanonbra, och inte bara försäljningen, utan sådant som att han själv tog kontakt senare när det var dags att deklarera försäljningen och skötte det.
Jag har också sett resultatet när det är en riktigt billig mäklare. Min son köpte bostadsrätt, mäklaren var usel, och deklarerade mitt i budgivningen att sonens bud var bra, och nu orkar jag inte hålla på med den här budgivingen, "du får köpa". Utan att övriga budgivare fick någon mer chans. Vid tillträdet kunde sonen se på likvidräkningen att arvodet till mäklaren var 25 000 kr (lägenheten kostade 1,3 milj). Vid visningen upptäckte vi att det fanns en diskmaskin inbyggd i ett skåp (sonen ville låta mig bygga in en DM i det skåpet, vi öppnade för att mäta). Fanns ingen information om att det finns en diskmaskin. En sådan sak kan vara en "dealbreaker" när en ung person skall köpa sin första etta, som detta var.
I vårt område finns det en mäklare som regelmässigt får ut 20 - 25% högre pris än mäklaren från en annan lokal mäklarfirma. Jag begriper inte hur hon gör. För några år sedan var det två villor till salu i samma kvarter, visning samma dag. Från bilderna såg de ut att vara i likartat skick. Den sämre mäklarfirman sålde en villa som var 10% större, på ett lite bättre läge i kvarteret för ca 8 milj. Den bättre mäklaren sålde en lite mindre villa med industrilokaler på andra sidan gatan för drygt 12 milj, om jag minns rätt. På samma dag.
En annan metod som kan vara bra vid utvärdering av mäklare, är deras statistik. Det finns en sida på nätet (har tappat bort länken) där man ser vilka mäklare som har sålt för mest totala summa under ett år. Stor löpandeband liknande försäljning behöver inte vara bra, man får vara lite försiktig. Dottern sålde en bostadsrätt där den mäklare som var mest aktiv i det området även råkade ligga på rekordnivåer i statistiken, typ en av de mest säljande mäklarna i landet. Jag var lite skeptisk, risk för "löpande band". Men vi såg också att han i snitt sålde lite dyrare än övriga mäklare som var aktiva i det området. Det blev kanonbra, och inte bara försäljningen, utan sådant som att han själv tog kontakt senare när det var dags att deklarera försäljningen och skötte det.
Jag har också sett resultatet när det är en riktigt billig mäklare. Min son köpte bostadsrätt, mäklaren var usel, och deklarerade mitt i budgivningen att sonens bud var bra, och nu orkar jag inte hålla på med den här budgivingen, "du får köpa". Utan att övriga budgivare fick någon mer chans. Vid tillträdet kunde sonen se på likvidräkningen att arvodet till mäklaren var 25 000 kr (lägenheten kostade 1,3 milj). Vid visningen upptäckte vi att det fanns en diskmaskin inbyggd i ett skåp (sonen ville låta mig bygga in en DM i det skåpet, vi öppnade för att mäta). Fanns ingen information om att det finns en diskmaskin. En sådan sak kan vara en "dealbreaker" när en ung person skall köpa sin första etta, som detta var.
Bra input. Påd en ebrörda orten finns i princip abra 2 aktörer länsfast och fastighetsbyrån. Ungefär samma renome, så man komemr snart enr till arvodesfrågan, i kombination med det personliag intrycket. Vad jag försöker sondera är vad är ett bra resp dåligt avtal/arvode, så man är förberedd närd et är dags att förhandla. Gissar att procenten även styrs av totalpris de behöevr en miniminivå..H hempularen skrev:Jag tror att det bästa är att inte titta alltför mycket på arvodesnivån. Utan leta fram en BRA mäklare. Titta på vilka mäklare som säljer likartade objekt, jämför vad de får ut (prishistorik på BOOLI och hemnet). Om möjligt gå på en visning som mäklaren håller.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 734 inlägg
Skit i renommé, det är färskvara. Gå enbart på statistik, det säger betydligt mer.M mojjen skrev:Bra input. Påd en ebrörda orten finns i princip abra 2 aktörer länsfast och fastighetsbyrån. Ungefär samma renome, så man komemr snart enr till arvodesfrågan, i kombination med det personliag intrycket. Vad jag försöker sondera är vad är ett bra resp dåligt avtal/arvode, så man är förberedd närd et är dags att förhandla. Gissar att procenten även styrs av totalpris de behöevr en miniminivå..
Personligen hade jag inte lagt för mycket vikt vid det personliga intrycket. Det är inte en kompis du ska hitta, det är en hungrig säljare. Om det är så att en sliskig psykopat med bra munläder och ADHD får mest betalt så hade jag valt den mäklaren framför mäklaren som var skön och jag klickade med.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 580 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 580 inlägg
Det är riktigt sjukt hur man skapat ett yrke som bidrar med näst intill ingenting och ändå är bland de dyraste tjänsterna man köper under sin livstid.
Det vore riktigt uppfriskande om fler började sälja sina hus utan mäklare faktiskt.
Det vore riktigt uppfriskande om fler började sälja sina hus utan mäklare faktiskt.
Man skall nog se det som att bankerna är en stor del i detta. Genom at ”outsourca” mäklarfunktionens administriva delar så slipper de resurssätta för det. Banken hade antagligen inte kunnat ta lika bra betalt…S SueCia skrev:
Ofta kräver banken av köparna att affären skall gå vis mäklare om köparna skall få lån beviljade… perfekt för banken.
Försök få till en ”hockeyklubba” baserat på slutpris.M mojjen skrev:Håller på att sondera mäklare. Svårt att utvärdera så mycket mer än Arvodet. Så tänkte åtminstonde undersöka vad som är bra eller mindre bra erbjudande. Objektet, en Rellativt ny BRF i Tätort, 8-10 mil från Göteborg. Objketet förvänats säljas för ca 1,5 milj.
Vad har ni fått för erbjudanden. Om ni sålt på skaraslätten så extra intressant![]()
T ex
Om < 1,3 mkr så 2,5%
Om 1,5 mkr så 3%
Om > 1,7 mkr så 4,5%
Då får du en mäklare som jobbar hårt för att du skall få bra betalt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 727 inlägg
Jag skulle utvärdera på såld volym i området, poäng på rejtingsajter och annonskvalitet, i synnerhet bilderna och allmänt intryck av personen.
En procent av 1,5 Mkr är 15.000 kr. Det är alltså ett bud mer eller mindre. Det finns mäklare med olika typer av stafflade prislistor, men fan vet vad det ger. Mäklarens riktiga säljjobb är att sälja in sina tjänster till säljaren. Att sälja bostaden är ”bara” produktion.
En liten lägenhet på en hyfsat bra marknad, i någon mån tror jag att den säljer sig själv. @Marlen Eskilsson hade en intressant artikel härom månaden om att Hemnet är dött för unga människor. Vill du spara pengar är det därför kanske rimligt att avstå snnonsering där om kunderna ändå är någon annanstans.
https://www.byggahus.se/bloggar/inl...-unga-bostadskoparna-hittar-bostaden-pa-booli
En procent av 1,5 Mkr är 15.000 kr. Det är alltså ett bud mer eller mindre. Det finns mäklare med olika typer av stafflade prislistor, men fan vet vad det ger. Mäklarens riktiga säljjobb är att sälja in sina tjänster till säljaren. Att sälja bostaden är ”bara” produktion.
En liten lägenhet på en hyfsat bra marknad, i någon mån tror jag att den säljer sig själv. @Marlen Eskilsson hade en intressant artikel härom månaden om att Hemnet är dött för unga människor. Vill du spara pengar är det därför kanske rimligt att avstå snnonsering där om kunderna ändå är någon annanstans.
https://www.byggahus.se/bloggar/inl...-unga-bostadskoparna-hittar-bostaden-pa-booli
Redigerat: