D Dilato skrev:
Du menar att mina befintliga kablar till fastigheten kommer att bli odugliga för överföring av spänning och ström på det vis dom alltid tidigare kunnat?
Hej Dilato
Det är snarare svårigheter att klara spänningsregleringen om det nu, inte bara handlar om spänningsfall, utan även om spänningshöjning

Manöverutrymmet blir då mindre när det gäller att klara av att hålla sig inom de fastlagda spänningsnivåerna vid villorna.

K KTMLarsen skrev:
Ja men vi har bra mycket mer produktion än vad ni har men våra elnätsleverantörer prioriterar inte oss som kunder!
Det är samma här. Bara det att vi hade Gudrun på besök.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är snarare svårigheter att klara spänningsregleringen om det nu, inte bara handlar om spänningsfall, utan även om spänningshöjning

Manöverutrymmet blir då mindre när det gäller att klara av att hålla sig inom spänningsnivåerna vid villorna.
Jag skiter fullständigt i hur min nätleverantör gör för att se till att levererar den spänning och ström dom lovat, om dom tillåter någon att ändra den så får dom fixa det utan att blanda in mig och min ekonomi.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Manöverutrymmet blir då mindre när det gäller att klara av att hålla sig inom de fastlagda spänningsnivåerna vid villorna.
Men samtidigt har vi tillgång till modern teknik. Vad blir nettot?

P
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tycker inte det har någon betydelse. Ett modernt land som Sverige bör alltid se framåt och bygga infrastruktur som passar framtiden. Elnät kan aldrig bli en onödig satsning utan är det absoluta fundamentet för ett fungerade samhälle och industri idag. Betydelsen ökar hela tiden istället för tvärtom. Att i det läget stanna upp och bakbinda de satsningar som behövs kommer bara slå tillbaka och minska vår konkurrenskraft och livskvalitet.
Vill du att elnät ska bekostas med skattemedel eller betalas av elnätens avnämare?

P
D djac skrev:
Det vore framsynt om den gjorde det, vad jag kan läsa så publicerades hans formel ca 20år innan konceptet blev känt och ca 30 år innan första installationen av solceller. Vi pratar alltså att folk vill leva med vanor från mitten 1900-talet när de vurmar för detta.
Visserligen fick Albert Einstein 1921 års Nobelpris i fysik (utdelat 1922) för den fotoelektriska effekten, men kommersiell tillämpning (i ganska liten skala) av den dröjde till 1970-talet.

Utan att ha studerat Velanders formel djupare så tror jag ändå att den behöver modifieras för att ta hänsyn till omvänd effektriktning.

P
K karlmb skrev:
2. Varför kan inte elnätsbolagen åläggas att stå för kostnaden med tanke på de övervinster som redan konstaterats?
Hur stora var övervinsterna? Någonstans finns väl en kvantifiering?

P
K karlmb skrev:
Tror gör man i kyrkan.
Eller på sätt och vis i inlägg #2 851, men känsla kanske är sakligare än tro?

P
MultiMan MultiMan skrev:
Du betalar inte ens en bråkdel av de verkliga kostnaderna genom egenavgifter som dessutom har högkostnadsskydd.
Innan man har nått högkostnadsskyddstaket betalar man mer om man använder mer sjukvård. Många har även medicinkostnader. Där finns också ett högskostnadsskydd men det ligger högre.

Vill du ha ett högkostnadsskydd för elförbrukning? Det förekom ett par gånger de senaste åren, så det är väl bara att fortsätt med det om vi vill ha det?

Det är frivilligt att använda elektricitet på slösaktigt olämpliga sätt, men det är inte frivilligt att bli sjuk (om man inte är antroposof, förstås).

P
D djac skrev:
Det jag svarade på var frågan om varför vi visar så stort intresse för den allra största posten på räkningen
Var står den posten på din elräkning? Jag kan inte hitta den på min.

P
D djac skrev:
Tja, jag har gett upp att få dig att förstå ekonomi men ger lite ledtrådar, av den hälft som blir kvar efter vinster och transfereringar så ska mycket betalas
Är det normalt att man börjar med att avsätta vinst, varpå det som blir kvar används för utgifterna?

P
D djac skrev:
Du ställer upp falska förhållanden, så nej.
Vad är det som är falskt? Behöver inte elanvändarna betala för investeringar som görs om vinsterna försvinner?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.