Har en oisolerad och oinredd källare. Dränerade huset för 10-15 år sedan så torrt och fint men bara 183cm i takhöjd och inga fönster då jag byggt för dem med altan.

Jag tänker att det skulle kunna bli ett hyfsat bra "häng" för barnen när de närmar sig tonåren sen då det även finns en toalett och rinnande vatten i källaren. Är väl ingen höjdare då det inte finns några fönster men man kan ju kanske göra det lite kul med flipperspel, tv, ölkyl och så.

Det känns som att projektet blir så pass mycket större om jag ska gräva ur, isolera och gjuta ny (isolerad) platta. Speciellt om huset behöver dränas om för att få ner dräneringen djupare (jag vet inte hur djupt den ligger).

Hur hade ni gjort, nöjt er med takhöjden och lagt matta eller bitit i det sura äpplet och grävt ur, isolerat etc? Vi är inte så långa så dottern och sonen kan nog klara sig precis utan att slå i huvudet.

Hur brukar det förresten vara med golvbjälklaget på sekelskifteshus i trä. Det är ca. 30cm tjockt, kan det finnas någon möjlighet att köpa några cm där underifrån?

Som en som är 187cm lång så säger jag att 183cm inte skulle funka.

Men genomsnittslängden på män ska vara 180-181cm, så det gäller att man bara har korta människor på besök 😉

• Haha
  • Gilla
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Har en oisolerad och oinredd källare. Dränerade huset för 10-15 år sedan så torrt och fint men bara 183cm i takhöjd och inga fönster då jag byggt för dem med altan.

Jag tänker att det skulle kunna bli ett hyfsat bra "häng" för barnen när de närmar sig tonåren sen då det även finns en toalett och rinnande vatten i källaren. Är väl ingen höjdare då det inte finns några fönster men man kan ju kanske göra det lite kul med flipperspel, tv, ölkyl och så.

Det känns som att projektet blir så pass mycket större om jag ska gräva ur, isolera och gjuta ny (isolerad) platta. Speciellt om huset behöver dränas om för att få ner dräneringen djupare (jag vet inte hur djupt den ligger).

Hur hade ni gjort, nöjt er med takhöjden och lagt matta eller bitit i det sura äpplet och grävt ur, isolerat etc? Vi är inte så långa så dottern och sonen kan nog klara sig precis utan att slå i huvudet.

Hur brukar det förresten vara med golvbjälklaget på sekelskifteshus i trä. Det är ca. 30cm tjockt, kan det finnas någon möjlighet att köpa några cm där underifrån?
Gör ett riktigt jusste biorum med en filmduk som täcker en av väggarna, bra ljud och ett gäng riktigt bra fåtöljer. Du kommer bli kompisarnas mest populära farsa! Då spelar inte takhöjden lika stor roll heller.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Gör ett riktigt jusste biorum med en filmduk som täcker en av väggarna, bra ljud och ett gäng riktigt bra fåtöljer. Du kommer bli kompisarnas mest populära farsa! Då spelar inte takhöjden lika stor roll heller.
Ja det skulle göra det lite mer användbart för hela familjen också. :)

Kanske hålla enkelt med matta på golvet och gardiner längst ytterväggarna (istället för att regla och sätta skivor). Har elcentral och avloppsrör längs med väggarna så det skulle göra det hela ganska mycket enklare, annars behövs nog luckor etc.
Rumsskiss med trappa, fåtölj, soffa och bord på en matta, gardiner längs ytterväggarna och en liten toalett i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viktigt att tänka på är att reducera brandrisken i ett så litet källarutrymme utan fönster. Du har ju bara en utrymningsväg.

• Gilla
Blueztar
  • Laddar…
Vad är det för tak? Ger det med sig lite eller är det helt stumt? Det lär ju vara många som glömmer att huka sig och slår i huvudet i taket. Till exempel när de reser sig upp från fåtölj eller toastol.

Rent spontant skulle jag säga att det behövs minst 10 cm till godo mellan huvud och tak för att jag inte ska huka mig. Jag hade tyvärr inte uppskattat att hänga hos någon där jag behöver gå runt med krökt rygg.

Hur har du tänkt göra med takbelysning? Den bygger ju lite nedåt? Skippa den eller hänga den utmed väggarna?

Brandvarnare som hänger ner? Lär man ju slå i ibland.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Viktigt att tänka på är att reducera brandrisken i ett så litet källarutrymme utan fönster. Du har ju bara en utrymningsväg.
Bra tanke och tack och lov finns det fönster i andra delen av källaren samt faktiskt en källartrapp också. Så det finns flera utrymningsvägar.

B Blueztar skrev:
Vad är det för tak? Ger det med sig lite eller är det helt stumt? Det lär ju vara många som glömmer att huka sig och slår i huvudet i taket. Till exempel när de reser sig upp från fåtölj eller toastol.

Rent spontant skulle jag säga att det behövs minst 10 cm till godo mellan huvud och tak för att jag inte ska huka mig. Jag hade tyvärr inte uppskattat att hänga hos någon där jag behöver gå runt med krökt rygg.

Hur har du tänkt göra med takbelysning? Den bygger ju lite nedåt? Skippa den eller hänga den utmed väggarna?

Brandvarnare som hänger ner? Lär man ju slå i ibland.
Det är några skivor som sitter på plankorna så inte superhårt. Och så länge man är under typ 183 så är det ju lugnt även när man reser sig från tronen, om man inte tar ett litet (glädje)skutt samtidigt. 😀

Jag tror ändå att du har rätt i att man helst vill ha minst typ 10 cm minst över huvudet men samtidigt blir projektet så enormt mycket större och kostsammare om jag ska gräva ur och gjuta nytt golv etc. Kanske är det då enklare att tjäna några cm uppåt - av de 30cm som golvbjälklaget i trä är uppåt kanske man kan få bort 5-10cm? Åtminstone mellan golvreglarna vilket kanske kan ge en bättre känsla åtminstone?

Lampor skulle nog dels bli ett par vägg/golvarmaturer och kanske också lite led-lister längs med väggarna. Rummet är ju inte jätttestort så det skulle nog räcka tänker jag. Brandvarnaren skulle också kunna sitta i taket ut lite närmare någon vägg eller ovanför soffan. Tar man fram reglarna i taket blir det ju gott om plats mellan också för lampor etc.

Så här ser skivorna i källartaket ut, plank under.
Hand lyfter upp en lös vit takskiva i ett källartak och avslöjar mörka plankor och rum ovanför.
Skapa konto

Redigerat:
Såhär ser en gammal ritning ut på huset som är från 1910. Kan denna bild möjligen säga något om hur goda förutsättningarna är för att gräva ur källaren?
Gammal ritning av ett tvåvåningshus med källare från 1910. Sektionssnitt visar väggar och dörrar, troligen för källarutgrävningsanalys.
Skapa konto

• Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.