Har nyligen skaffat en ny gräsklippare, Stiga Combi 753 S.
Två funderingar:
-vart sitter tändstiftet?
-Hur håller man ren den och hur rengör man den på bästa sätt? Den ska inte tippas åt sidan för då läcker olja och bensin och ställer till det och förstör maskinen.
-Vi hittar ingen primer blåsa heller. Saknar modellen en sådan?
Deessutom har den varit svårstartad direkt efter användning. Den är alltså bara några dagar gammal och används vid två tillfällen med några pauser under klippning.
Tacksam för all hjälp, tips och tricks. Eller bara sånt som är bra att tänka på.
Två funderingar:
-Hur håller man ren den och hur rengör man den på bästa sätt? Den ska inte tippas åt sidan för då läcker olja och bensin och ställer till det och förstör maskinen.
Deessutom har den varit svårstartad direkt efter användning. Den är alltså bara några dagar gammal och används vid två tillfällen med några pauser under klippning.
Tacksam för all hjälp, tips och tricks. Eller bara sånt som är bra att tänka på.
Redigerat:
Plåtkåpan son det står OHV på är ventilkåpan. Tändstiftet sitter sannolikt ovanför, innanför den kåpan.J Jo J-son skrev:
Man brukar kunna luta den bakåt, alltså mot handtaget utan att något rinner ut. Det går att ta bort gräset som fastnat med handen eller genom att spola med vattenslang.J Jo J-son skrev:
Det brukar vara lite olika på olika småmotorer om de har primerblåsa eller manuell eller automatisk choke. Fick du inte med någon bruksanvisning?J Jo J-son skrev:
Manualer:J Jo J-son skrev:Har nyligen skaffat en ny gräsklippare, Stiga Combi 753 S.
Två funderingar:
https://www.stiga.com/se/2l0536848-...2uIdDP_syPMVgfq5meIT2-wnFXkuva6QG2TkqG-RQ6rlj
Och sök på youtube, där finns garanterat någon video på din klippare.
Medlem
· Stockholm
· 832 inlägg
Tändstiftet sitter till höger om den blanka lådan märkt OHV. Stiftet sitter under den blanka 90 graders vinkeln. Stiftet behöver du inte mecka med på en ny maskin. Inte där felet ligger om den går dåligt.J Jo J-son skrev:Har nyligen skaffat en ny gräsklippare, Stiga Combi 753 S.
Två funderingar:
Vad tankar du med för bränsle? Bilbensin=går dåligt.
Finns ingen primerblåsa, har autochocke.
För att göra rent under vrider du handtaket 180 grader, dvs framåt över motorn. Ta av uppsamlaren. Då kan du tippa den bakåt, den står då helt lodrätt, med framhjulen uppåt. Ta fram trädgårsslangen och spola av under maskinen. Gärna varje gång du klippt, så sitter det inte gammalt gräs kvar till nästa klippning.
Tändstiften hittar du här, ser ut att vara svart hatt på din.
Att den blir svår att starta direkt efter att den gått kan bero på att de monterat ett billigt skräptändstift som inte gillar värme.
Blev betydligt bättre för mig på en liknande motor efter byte till ett ngk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att den blir svår att starta direkt efter att den gått kan bero på att de monterat ett billigt skräptändstift som inte gillar värme.
Blev betydligt bättre för mig på en liknande motor efter byte till ett ngk.
Att maskinen skulle förstöras är en rejäl överdrift. Jag har alltid bara lagt mina klippare på sidan och visst kan vissa läcka en aning och ibland bli lite tjuriga att starta men värre än så har det aldrig blivit på ett flertal olika klippare under många år.J Jo J-son skrev:
Trist när det strular med en ny maskin. Är den ny eller köpt begagnad ?
Är oljenivån är inom min/max ? För mkt olja kan göra det jobbigt för motorn att starta. Brukar iofs ryka en del om den har för mkt olja, det står inget om det men att kolla oljenivå tar 2min.
Är oljenivån är inom min/max ? För mkt olja kan göra det jobbigt för motorn att starta. Brukar iofs ryka en del om den har för mkt olja, det står inget om det men att kolla oljenivå tar 2min.
Klicka här för att svara