Men bara för att klargöra. Du kan få hela tanken till 80° då du eldar, alltså 80° både i toppen och botten?

dof dof skrev:
Men bara för att klargöra. Du kan få hela tanken till 80° då du eldar, alltså 80° både i toppen och botten?
Ja det stämmer

Intet Intet skrev:
Så du skall ta bort en "fungerande" vedanläggning och värma varmvattnet med el hur värmer du då själva huset?
Det här blir mer och mer förvirrande.
Jag har luftvärmepump också. Installerades för att minska behovet av eldning. Vvb blir för att både värma huset och vattnet. Som det är nu så fungerar ju inte den befintliga anläggningen. Just nu är det ok när jag inte behöver nåt värme i elementen men när vintern kommer och det inte fungerar finns det risk att rören fryser. Annars måste jag elda flera ggr per dag vilket inte är hållbart. Varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Bättre då att plocka bort vedpannan och tanken och byta ut mot en vvb. Så tänker jag iaf. Kanske är lite koko men men..😬

MultiMan
Jag tror du får mycket svårt att värma ett helt hus i Pajala med en LLVP på vintern.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag tror du får mycket svårt att värma ett helt hus i Pajala med en LLVP på vintern.
Jag har 3st värmepumpar 😬. Funkade vintern som var.

rejnertj rejnertj skrev:
Ja det stämmer
Då är dom enda alternativen det som jag skrev tidigare.

MultiMan
Ja, ser du över en enda vinter kanske det fungerar men det hjälper inte om du så har 20 st när det blir -30 eller mer. Pajala har väl neråt -40 ibland?

Bergvärme är nog det enda vettiga i Norrbotten om det ska vara hållbart i längden, gällande värmepumpar alltså. Jag hade dock utan vidare valt ved om det redan finns! Du måste ha haft hemma mindre duktiga personer om de inte kan lösa lite rördragningar. Det är knappast särskilt avancerat men man måste som alltid gå systematiskt till väga vid felsökning.

MultiMan MultiMan skrev:
Ja, ser du över en enda vinter kanske det fungerar men det hjälper inte om du så har 20 st när det blir -30 eller mer. Pajala har väl neråt -40 ibland?

Bergvärme är nog det enda vettiga i Norrbotten om det ska vara hållbart i längden, gällande värmepumpar alltså. Jag hade dock utan vidare valt ved om det redan finns! Du måste ha haft hemma mindre duktiga personer om de inte kan lösa lite rördragningar. Det är knappast särskilt avancerat men man måste som alltid gå systematiskt till väga vid felsökning.
Jo det kan bli ordentligt kallt här. Jag får fundera lite över vad jag ska göra.

MultiMan MultiMan skrev:

Jag ska prata med rörmokare imorgon och se om dom har någon lösning.

Ett fot på laddomaten nere till höger är bra, kan vara att det är en s.k återladdning till panna från tanken.
Sen syns det på foto, att du inte har någon autoshunt, inte bra. Tar ut värmen från pannan direkt.
Sen det med att att få VV genom att elda upp pannan, är då VV från pannan kopplat så.
Nu har du panna och tank, absolut det billigaste för att hålla huset varmt och VV. Men då ska VV tillverkas i tanken, samt att värmen ska tas ut från tanken med en shunt.
3000 liters tank ned 80 C, ska klara ett dygn på dina breddgrader.

J jonaserik skrev:
Ett fot på laddomaten nere till höger är bra, kan vara att det är en s.k återladdning till panna från tanken.
Sen syns det på foto, att du inte har någon autoshunt, inte bra. Tar ut värmen från pannan direkt.
Sen det med att att få VV genom att elda upp pannan, är då VV från pannan kopplat så.
Nu har du panna och tank, absolut det billigaste för att hålla huset varmt och VV. Men då ska VV tillverkas i tanken, samt att värmen ska tas ut från tanken med en shunt.
3000 liters tank ned 80 C, ska klara ett dygn på dina breddgrader.
Är det en sån du menar? Det är väl en shunt?

• 20260820_223648.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Menar du den som det står Perfecta på så är det en cirkulationspump.

Om du inte vet vad de olika sakerna gör blir det svårt för dig att felsöka. Det har aldrig varit lättare att hitta information än idag, t ex genom bildsök. Om du vill lösa problemet på egen hand måste du läsa på.

MultiMan MultiMan skrev:
Menar du den som det står Perfecta på så är det en cirkulationspump.

Om du inte vet vad de olika sakerna gör blir det svårt för dig att felsöka. Det har aldrig varit lättare att hitta information än idag, t ex genom bildsök. Om du vill lösa problemet på egen hand måste du läsa på.
Ok. Tack för hjälpen 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.