504 läst ·
57 svar
504 läst
57 svar
Hur kan den svenska skolan bli bättre?
Jag fick lära mig av en gammal snickare hur man gör. När jag klagade på att det var svårt att komma åt att spika med höger hand visade han mig hur man skulle göra. Spiken i höger hand och hammaren i vänster så löste han det lika snabbt som vanligt. Ja, men jag är högerhänt sade jag. Det är jag oxo fick jag som svar. Men man lär sig sade han. Det stämmer, jag har lärt mig använda båda händer till i princip allt. Det bästa är att om man blir trött i ena armen byter man bara hand och blir snabbare.D djac skrev:
Rimligen bör man jämföra på kommunnivå och inte fokusera på enstaka enskilda skolor. Kommunen har ansvaret för alla elever.D djac skrev:
Vad jag vet finns det ingen forskning som visar att kommuner som lägger mer pengar på skolan lyckas bättre resultatmässigt. Men berätta/länka om någon vet om sådan forskning.
Det senaste jag hörde (hittar inte källan nu
Att effektivisera ser jag som det främsta sättet att få upp resultaten. Då menar jag generellt. Att göra rätt saker rätt och sluta göra fel saker. Till att börja med prioritera elevernas kunskaper istället för betyg. Slutar vi betala för onödiga saker kan det sänka kostnaderna. Men håll fokus på vad som skall göras. Inte på att slösa mer pengar än andra partier vill.
Tre konkreta saker är
- att grundskolan skall främst lära ut fakta, grunder för fortsättningen.
- att utöka/införa lärarnas befogenheter att handgripligen hålla ordning i klassrum/skola. Läraren skall bestämma i klassrummet precis som en vårdnadshavare gör i hemmet.
- att ha ett betygsystem som är inflationsskyddat och relaivt. Dvs typ en rankning. Nationella prov rättade av någon annan än läraren. Där resultaten rangordnas nationellt. Jämför körkortsutbildning läraren utbildar och trafikinspektören sätter betyget.
Tänkte egentligen inte fortsätta frågan men jag har egentligen inget att invända mer än att såklart finansieringen spelar roll, lika klart är det att pengar i sig inte löser någonting, som du säger är det ju vad man gör med pengarna som är det viktiga och det finns säkert de som spenderar lite men smart och de som gör tvärtom.O skrev:
Rimligen bör man jämföra på kommunnivå och inte fokusera på enstaka enskilda skolor. Kommunen har ansvaret för alla elever.
Vad jag vet finns det ingen forskning som visar att kommuner som lägger mer pengar på skolan lyckas bättre resultatmässigt. Men berätta/länka om någon vet om sådan forskning.
Det senaste jag hörde (hittar inte källan nu) var en undersökning som tvärtom visade att det inte finns något samband.
Att effektivisera ser jag som det främsta sättet att få upp resultaten. Då menar jag generellt. Att göra rätt saker rätt och sluta göra fel saker. Till att börja med prioritera elevernas kunskaper istället för betyg. Slutar vi betala för onödiga saker kan det sänka kostnaderna. Men håll fokus på vad som skall göras. Inte på att slösa mer pengar än andra partier vill.
Tre konkreta saker är
- att grundskolan skall främst lära ut fakta, grunder för fortsättningen.
- att utöka/införa lärarnas befogenheter att handgripligen hålla ordning i klassrum/skola. Läraren skall bestämma i klassrummet precis som en vårdnadshavare gör i hemmet.
- att ha ett betygsystem som är inflationsskyddat och relaivt. Dvs typ en rankning. Nationella prov rättade av någon annan än läraren. Där resultaten rangordnas nationellt. Jämför körkortsutbildning läraren utbildar och trafikinspektören sätter betyget.
Annars säger du väl ungefär det jag hör och läser om i facktidningarna, man har tappat fokus på grunderna i de tidiga åren och det gör att många av eleverna stegvis halkar efter, detta bidrar ju också till stök i klassrummet, besvikna och frustrerade barn beter sig sämre än de som känner att de kan vara engagerade.
Det som gör detta så olämpligt för populistiska debatter är att det finns ingen enstak sak man kan göra för att förbättra och därför gör alla de stora svängningarna politiken utsatt skolan för att det bara blir lite sämre varje gång.
Betygssystem kan man diskutera i oändlighet och det finns för och nackdelar, i huvudsak handlar det ju om relativa vs uppnåelse (som vi har nu). Min uppfattning är att de senare är mer orättvisa och sämre på att producera talang. Det blir för mycket påverka från omständigheter, en elev som går i en skola med bra resurser och goda förutsättningar når naturligtvis längre än en som hamnar i en stökig skola och kanske har otur med lärare som slutar, blir sjukskrivna, etc.
Å andra sidan var inte de gamla relativa betygen heller perfekta men kanske ändå bättre när det gäller att vaska fram talang i grupperna.
Staten behöver ta tillbaka kontrollen över skolan (precis som den också måste ta kontroll över vården). På det sättet kommer inte lokala politiker och tjänstemän undan med att göra dåliga prioriteringar.
Läroplanen är rätt flummig i delar. Fram till och med mellanstadiet bör allt fokus ligga på kunskapsinhämtning och inte på en massa resonemang. Du kan inte resonera om du inte har kunskapen.
Jag såg ny forskning om detta rörande förskolan:
https://gupea.ub.gu.se/items/fef3ab58-c31a-4f94-b2f7-4d1b609890bc
Där drar man slutsatsen att barn inte kan förstå vad de läser om de inte har kunskap att relatera till. Dvs, fantasifulla böcker fungerar inte förrän barnen förstår vad som är verkligt och inte. Innan dess blir de bara förvirrade.
Läroplanen är rätt flummig i delar. Fram till och med mellanstadiet bör allt fokus ligga på kunskapsinhämtning och inte på en massa resonemang. Du kan inte resonera om du inte har kunskapen.
Jag såg ny forskning om detta rörande förskolan:
https://gupea.ub.gu.se/items/fef3ab58-c31a-4f94-b2f7-4d1b609890bc
Där drar man slutsatsen att barn inte kan förstå vad de läser om de inte har kunskap att relatera till. Dvs, fantasifulla böcker fungerar inte förrän barnen förstår vad som är verkligt och inte. Innan dess blir de bara förvirrade.
I dagens GP finns det en artikel (låst) om hur skolan i Andersberg i Halmstad gick från värst i klassen till bäst i klassen. Ramar och kramar är ledorden. Viktigast av allt var dock att de bytte ut halva personalen till enbart behöriga lärare.
Det absolut värsta med hela skiten är att det verkar fortsätta i samma stil. Nya betygssystem, mobilförbud, riktiga böcker istf bara digitala läromedel...
Inget av det verkar lösa grundproblemet.
Inget av det verkar lösa grundproblemet.
Mobilförbud tror jag dock på. Fokusera på skolan på skolan.K karlmb skrev:
Likaså riktiga böcker. Jag märker hur svårt mina barn hade för att tillgodogöra sig informationen framför datorn jämfört med böcker.
Jag tror att djacs lille berättelse om fel hand var en metafor. Det är nog inte lika lätt för lärare som tvingas göra fel att gå runt det och göra rätt.O skrev:
Jag fick lära mig av en gammal snickare hur man gör. När jag klagade på att det var svårt att komma åt att spika med höger hand visade han mig hur man skulle göra. Spiken i höger hand och hammaren i vänster så löste han det lika snabbt som vanligt. Ja, men jag är högerhänt sade jag. Det är jag oxo fick jag som svar. Men man lär sig sade han. Det stämmer, jag har lärt mig använda båda händer till i princip allt. Det bästa är att om man blir trött i ena armen byter man bara hand och blir snabbare.
F.ö. så har jag också lärt mig att använda vänsterhanden ganska bra trots att jag är högerhänt. Jag fick ont i handleden av muskörandet på jobbet så jag bytte till vänster hand. Efter en vecka gick det lika bra som med höger så jag körde med vänster på jobbet och med höger hemma.
När jag gick på högskolan så var det en av lärarstudenternabsom jag kände där som jag inte tyckte var så klurig. Hon berättade glatt att hon fått 0,1 på högskoleprovet. Man hamnade på den tiden på 0,2 om man chansade på alla frågor.
Hon är lärare än idag, men har gått ned på förskolenivå.
Hon är lärare än idag, men har gått ned på förskolenivå.
Det är det här jag menar, vi tycker samma men jag anser inte att det viktiga är att det är ett "mobilförbud", däremot anser inte jag heller att barnen ska ha mobiler, hur man når dit spelar mig ingen roll alls, jag tycker inte det är viktigt att vi har många förbud som en regering bestämmer.pacman42 skrev:
Böcker instämmer jag 100%, kanske lite till.
På högstadiet hade mina barn skåp där de låste in telefonerna. Många barn hämtade inte dem förrän dagen var slut. Inga mobiler på i klassrummet är vad jag menar med mobilförbud.D djac skrev:Det är det här jag menar, vi tycker samma men jag anser inte att det viktiga är att det är ett "mobilförbud", däremot anser inte jag heller att barnen ska ha mobiler, hur man når dit spelar mig ingen roll alls, jag tycker inte det är viktigt att vi har många förbud som en regering bestämmer.
Böcker instämmer jag 100%, kanske lite till.
Klicka här för att svara