Bild på huset för och efter hade varit bra för få en uppfattning om skillnaden om folk ska kunna bedöma på ett forum :)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Inte bara det aktuella huset utan hela omgivningen, i alla fall så länge husägaren anger som argument/förmildrande omständighet att ingen annan fått bannor över färgbyte.

Nissens
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Bild på huset för och efter hade varit bra för få en uppfattning om skillnaden om folk ska kunna bedöma på ett forum :)
Hittade en bild på huset på nätet. :)

• Brun radhussektion med en person som står på verandan, omslagsartikel om husfärg synlig i webbgränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här vore det bra med mer information.

Såhär säger Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/andring-av-byggnaders-yttre-utseende/

Den enda informationen som nämner lovplikt i berörd kommun är denna:

https://www.kommun.falkenberg.se/bo...ardabyggnader.4.71734e9d16be8e65c045f560.html

Eftersom färgen, med tanke på övrig bebyggelse, (i mitt tycke) inte förändrar områdets karaktär borde det inte vara några problem. Vore intressant att veta varför nämnd byggnadsnämnd har en annan åsikt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
abc12345 och 3 till
  • Laddar…
Alla andra hus har ljusare färger. Jag har viss förståelse för att området ändrar karaktär när man använder så tunga färger.

Men jag är egentligen emot att de skall styra sådant om det inte är K-märkt.

• Gilla
  • Arg
GargamelSE och 5 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
märkligt, det stack ju verkligen inte i ögonen... någon som har adressen så man kan köra lite "street view" på resten av gatan

efter lite google ... går man runt och tittar i kvarteret så finns det flera hus med lite roligare nyanser :)
[länk]
Ja, alla de parhusen var ju betydligt "fulare" och spretigare än auberginevarianten.

• Gilla
mercedes 123 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kane skrev:
Ja, alla de parhusen var ju betydligt "fulare" och spretigare än auberginevarianten.
Tycker inte jag, de ljusa färgerna lyfter området... vore alla mörka o dystra skulle det ta ner intrycket...

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tycker inte jag, de ljusa färgerna lyfter området... vore alla mörka o dystra skulle det ta ner intrycket...
Lyfter?
Radhus i två våningar med garage och grön fasad.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Xaktly och 23 till
  • Laddar…
Nissens
K Kane skrev:
Lyfter?
[bild]
Ja, ersätter man den gröna färgen till en ljusare och även har ljusare portar - kanske vita på bilden du lade in så vore det bättre. Att måla allt mörkt vore trist.

Någon öppnade pandoras låda i området,
Lär bli flera som kommunen måste ta tag i efter anmälan på hennes lila hus. :crysmile:

• Radhus i olika färger med en röd och gul byggnad framför.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Xaktly och 15 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
personligen tycker jag att byggnadsnämnden har alldeles för mycket tid att lägga på skitsaker

• Gilla
GargamelSE och 21 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
personligen tycker jag att byggnadsnämnden har alldeles för mycket tid att lägga på skitsaker
Instämmer - bör finnas andra överträdelser av värre karaktär att sätta tänderna i :sleep:

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ser ut att smälta in bra. 50tkr i vite för det där?! De andra husens färgval stack ju betydligt mer i ögonen :sick::devilish:

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.