D
P pmd skrev:
Att minska utgifterna är dock i allmänhet lättare. Det borde även offentlig verksamhet tänka mer på.
Det köper jag inte, minskade utgifter märks ju på större klasser i skolorna, sämre situation för äldre, svårare att få vård, sämre vägar, tågtrafik som står stilla, osv, och då reagerar (förhoppningsvis) folk till slut.

Som sagt, pengarna måste in, summan går inte i någon väsentlig grad att påverka, det är fördelningen av denna som kan diskuteras, eller som nu att man lånar till sin vardag istället och det vet nog alla är fel väg.
 
P
D djac skrev:
Det köper jag inte, minskade utgifter märks ju på större klasser i skolorna, sämre situation för äldre, svårare att få vård, sämre vägar, tågtrafik som står stilla, osv, och då reagerar (förhoppningsvis) folk till slut.
Det är väl inte en naturlag? Vår stigande levnadsstandard har vi pga ständig effektivisering.
Jämför tågtrafiken i Sverige med den i Ukraina. Har Sverige verkligen så mycket mindre resurser till tågtrafik som kan förklara skillnaden?
D djac skrev:
Som sagt, pengarna måste in, summan går inte i någon väsentlig grad att påverka, det är fördelningen av denna som kan diskuteras, eller som nu att man lånar till sin vardag istället och det vet nog alla är fel väg.
"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money".

Se på Robert Fico i Slovakien som jobbar hårt på att förverkliga det.
 
  • Älska
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det köper jag inte, minskade utgifter märks ju på större klasser i skolorna, sämre situation för äldre, svårare att få vård, sämre vägar, tågtrafik som står stilla, osv, och då reagerar (förhoppningsvis) folk till slut.
Detta är ett typiskt tankefel som många gör, de vill ju inte ha större klasser, sämre vård eller potthål i vägarna, så självklart kan man inte minska utgifterna, tvärtom.
Märkligt att man alltid ska behöva påminna om företeelsen som kallas effektiviseringar.
Det kan iofs vara ämne för en separat tråd, dont get me started...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är väl inte en naturlag? Vår stigande levnadsstandard har vi pga ständig effektivisering.
Jämför tågtrafiken i Sverige med den i Ukraina. Har Sverige verkligen så mycket mindre resurser till tågtrafik som kan förklara skillnaden?

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money".

Se på Robert Fico i Slovakien som jobbar hårt på att förverkliga det.
Det går tyvärr inte att använda den effektiviseringen du talar om på det mesta av det som ankommer på det allmänna att lösa, tex med skola så skulle jag tvärtom säga att det krävs mer idag för att åstadkomma detsamma som tidigare, nu har skolans resurser hela tiden urholkats men skulle behöva gå andra hållet. Så ja, en del saker effektiviseras, andra går åt andra hållet, det är att lura sig själv att tro att det går att fortsätta urholka de tjänsterna.

Detta gäller oavsett vilken politisk färg som hanterar det, så din kommentar om att det skulle vara socialism faller platt till marken, om du inte menar att hela världen är sådan.
 
D
K karlmb skrev:
Detta är ett typiskt tankefel som många gör, de vill ju inte ha större klasser, sämre vård eller potthål i vägarna, så självklart kan man inte minska utgifterna, tvärtom.
Märkligt att man alltid ska behöva påminna om företeelsen som kallas effektiviseringar.
Det kan iofs vara ämne för en separat tråd, dont get me started...
Haha, så eleverna ska gå från 1+9+3år i skolan till vadå, 2+1 år eller hur effektivt vill du göra det?
 
D djac skrev:
Haha, så eleverna ska gå från 1+9+3år i skolan till vadå, 2+1 år eller hur effektivt vill du göra det?
Det stora kostnader idag i skolan är förutom internhyra resurskrafter för elever som har det svårt.

En elev kan kostar lika mycket eller mer än resten av klassen.

Rätt till likvärdig skola tolkas idag absolut.

Det styrs av skollagen
https://www.skolverket.se/styrning-...anpassningar-sarskilt-stod-och-atgardsprogram

Internhyror är oftas ett resultat av kommunalpolitikens misstag, som det skyller på SCB tillväxt prognoser.

Har mina barn i kommunens billigaste skola (per elev) som är en av länets bästa skolor. Den skall stängas och barnen skall flyttas för att "effektiviserar" kommunens dyraste skola som har kommunens sämsta resultat i nationella prov, hög frånvaror av elever och mycket feltider av lärare.

Men billigare blir det I kalkylen .... 😭
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Arg
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
H he-peter skrev:
Det stora kostnader idag i skolan är förutom internhyra resurskrafter för elever som har det svårt.

En elev kan kostar lika mycket eller mer än resten av klassen.

Rätt till likvärdig skola tolkas idag absolut.

Det styrs av skollagen
[länk]

Internhyror är oftas ett resultat av kommunalpolitikens misstag, som det skyller på SCB tillväxt prognoser.

Har mina barn i kommunens billigaste skola (per elev) som är en av länets bästa skolor. Den skall stängas och barnen skall flyttas för att "effektiviserar" kommunens dyraste skola som har kommunens sämsta resultat i nationella prov.

Men billigare blir det I kalkylen .... 😭
Jaja, det finns mycket som kan göras med skolan för att förbättra resultaten, till att börja med skrota läroplanen, denna politiska och ovetenskapliga pampflett, som dessutom är roten till många av de problem som du beskriver. Men poängen är att skolans finansiering minskar stadigt, genom inflation och diverse trix med tillfälliga och senfärdiga paket och genom att man åläggs att göra flera saker för mindre pengar.

Att prata om effektivisering är trams, att lära barn läsa/skriva/räkna tar tid, för några kortare och för några tar det längre tid.
 
D djac skrev:
Jaja, det finns mycket som kan göras med skolan för att förbättra resultaten, till att börja med skrota läroplanen, denna politiska och ovetenskapliga pampflett, som dessutom är roten till många av de problem som du beskriver. Men poängen är att skolans finansiering minskar stadigt, genom inflation och diverse trix med tillfälliga och senfärdiga paket och genom att man åläggs att göra flera saker för mindre pengar.

Att prata om effektivisering är trams, att lära barn läsa/skriva/räkna tar tid, för några kortare och för några tar det längre tid.
Frågan om särskola / resurskola och extra budget för resurser skulle kanske diskuteras mer öppen. Efter 2015 har det lagts extra budget på skolorna som har löptid ut. Tyvärr har behovet inte försvunnit.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
H he-peter skrev:
Frågan om särskola / resurskola och extra budget för resurser skulle kanske diskuteras mer öppen. Efter 2015 har det lagts extra budget på skolorna som har löptid ut. Tyvärr har behovet inte försvunnit.
Haha, nu är vi rejält OT här men det bästa vore om man kunde få en bättre läroplan på plats, då hade man kunnat fokusera på undervisning istället för politiska mål och då hade, är de som kan detta överens om, många av de problem du pratar om kunnat undvikas helt.

Skolan måste frikopplas från politiken, nu åker väl förhoppningsvis det parti som är ytterst ansvariga för var vi är ur riksdagen och vi kan bara hoppas och be om att ingen annan nu försöker ta deras plats.
 
D djac skrev:
Haha, så eleverna ska gå från 1+9+3år i skolan till vadå, 2+1 år eller hur effektivt vill du göra det?
Alltså, jag är den förste att kritisera skolan. Men lärare saknas det inte. Är väl 2-3 st/klass idag + en massa andra funktioner som inte fanns när skolan fungerade.
Så där ser vi hur lite det hjälper att hälla pengar på ett problem.
 
D djac skrev:
Jaja, det finns mycket som kan göras med skolan för att förbättra resultaten, till att börja med skrota läroplanen, denna politiska och ovetenskapliga pampflett, som dessutom är roten till många av de problem som du beskriver. Men poängen är att skolans finansiering minskar stadigt, genom inflation och diverse trix med tillfälliga och senfärdiga paket och genom att man åläggs att göra flera saker för mindre pengar.

Att prata om effektivisering är trams, att lära barn läsa/skriva/räkna tar tid, för några kortare och för några tar det längre tid.
Ja det är uselt. Men lärarna har ju inte fått lära sig hur man lär ut saker tyvärr.
Så det jobbar helt fel. Läroplanen hjälper ju inte heller direkt.
 
D
K karlmb skrev:
Ja det är uselt. Men lärarna har ju inte fått lära sig hur man lär ut saker tyvärr.
Så det jobbar helt fel. Läroplanen hjälper ju inte heller direkt.
Det stämmer inte, de utbildas av sakkunniga (allt kan såklart förbättras) men sen är läroplanen tvingade, detta är en av de stora anledningarna till att saker inte funkar, de vet hur man utbildar men får inte arbeta så. Tänk dig själv att ha ett arbete där du tvingas använda "fel hand" hela tiden, bara för att, hålla spiken med högern och hammaren i vänster, om du nu är högerhänt. Sen får du skäll varje dag för att du blivit långsammare sen de ändrade.
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
D djac skrev:
Det stämmer inte, de utbildas av sakkunniga (allt kan såklart förbättras) men sen är läroplanen tvingade, detta är en av de stora anledningarna till att saker inte funkar, de vet hur man utbildar men får inte arbeta så. Tänk dig själv att ha ett arbete där du tvingas använda "fel hand" hela tiden, bara för att, hålla spiken med högern och hammaren i vänster, om du nu är högerhänt. Sen får du skäll varje dag för att du blivit långsammare sen de ändrade.
Det är inte så enkelt tyvärr.
En ny läroplan imorgon ger oss inte omedelbart världens bästa skola igen, tyvärr.
Kommunaliseringen har ställt till med mkt.
 
D
K karlmb skrev:
Det är inte så enkelt tyvärr.
En ny läroplan imorgon ger oss inte omedelbart världens bästa skola igen, tyvärr.
Kommunaliseringen har ställt till med mkt.
Nej, sånär det såklart, det finns inga silverkulor men det vore rätt ände att börja med, rätt karta är en bra start.
 
P
D djac skrev:
Det går tyvärr inte att använda den effektiviseringen du talar om på det mesta av det som ankommer på det allmänna att lösa, tex med skola så skulle jag tvärtom säga att det krävs mer idag för att åstadkomma detsamma som tidigare
Vad baserar du den åsikten på?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.