En ny tvättmaskin levereras nästa vecka, och jag utgår från att den har stickpropp i änden på sladden. I tvättstugan, som är 40+ år, sitter det dock inget uttag utan en kopplingsdosa (eller vad det nu heter).

Ska jag helt enkelt klippa bort stickproppen och koppla in tvättmaskinen, eller ska jag byta sladd till en utan stickpropp? Vad är korrektast?

Jag skulle (låta en elektriker) byta till ett uttag istället och behåll stickproppen.

Det funkar fast ansluta men det är behörighets krävande. Alt. låta elektriker byta anslutningsdosa/kopplingsdosa till vägguttag.

Det är dessutom tre faser framdraget, även om den maskinen som nu ska skrotas bara använde en fas. Alla tre proppar sitter dock i, två helt i onödan.

Det är bra med fler faser framdragna. Då kan man koppla in en torktumlare, fler uttag mm utan att krångla med ny trådning.

C Conqvist skrev:
Det är bra med fler faser framdragna. Då kan man koppla in en torktumlare, fler uttag mm utan att krångla med ny trådning.
Har redan separata uttag för bl.a. torktumlare.

Det är väl en smaksak mest. Om du fixar ett uttag så blir nästa byte lite enklare. Vissa påstår att garantin ryker om du klipper stickproppen men när jag kollade på detta för något år sedan verkade ganska många tillverkare vara ok med detta om det gjordes av elektriker.

Dom två faserna du inte behöver kan man sätta Wago eller något annat kul på (eller sätta på X-plintar) och ta ut dessa proppar ur centralen.

Redigerat:
jarlh jarlh skrev:
En ny tvättmaskin levereras nästa vecka, och jag utgår från att den har stickpropp i änden på sladden. I tvättstugan, som är 40+ år, sitter det dock inget uttag utan en kopplingsdosa (eller vad det nu heter).

Ska jag helt enkelt klippa bort stickproppen och koppla in tvättmaskinen, eller ska jag byta sladd till en utan stickpropp? Vad är korrektast?
Vi var i en liknande sits för några månader sen, även om vi inte hade en aning om det och hade en helt annan fråga i våra huvuden.

Men för oss löste det sig med att beställa installation med tillvalet ”fast installation i kopplingsdosa”.

Länk till min egen tråd i ämnet. Den blev lite pajig, så vem som har rätt och fel lämnar jag åt andra att avgöra. 😉

https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-tvattmaskin-hur-avgora-om-eluttaget-ar-jordat.578052/

Lycka till! 🙂

Nuvarande tvättmaskins inkoppling:
20260820_174717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jarlh jarlh skrev:
Nuvarande tvättmaskins inkoppling:
Jag skulle bara göra likadant.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.