K
Kirre2: Tycker inte det spelar så stor roll om huset säljs med friskrivningsklausul. Inte mycket som går att få ersättning från säljaren från ändå, och jag skulle aldrig bråka om sånt ändå. Kolla om huset verkar någorlunda okej, taket är tätt och det luktar fräscht inne. Sen bor ni in er nåt år innan ni börjar renovera. Det är lätt att börja med för mycket och med onödiga saker
14 svar · 2,8k läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Jag kom att tänka på detdär med att mocka hagarna och kollade upp det. Man gör det främst för att minska smittspridning, främst av någon parasit.
105 svar · 4,4k läst
·
M
MotivatedDolphin: The key thing to understand about the Anticimex report: it was paid for by the seller. "Normal for the age" is standard language that protects them, not you. It doesn't tell you what it would cost you to fix. Get your own inspector and pay them, so they work for you. Tell them specifically to look at the basement moisture source and the attic growth, and ask for a rough cost estimate on both, not
4 svar · 477 läst
S
Sebastian07: [citat] Ja, jag har lärt mig hur enormt viktigt det är att välja rätt mäklare och inte stirra sig blind på värdering och arvode, som det är så lätt att man gör som nybörjare. När han frågade mig om min smärtgräns fattade jag inte att han frågade för att förmedla det till köparen med hopp om ett snabbt arvode för honom själv. Jag kommer att säga upp honom - det fortsätter
8 svar · 614 läst
PersHus
PersHus: Hej, Jag kommer flytta från bostadsrätt till villa inom kort då jag behöver mer yta för företaget. Jag har läst lite på forumet men inte funnit något heltäckande protokoll som man skulle kunna följa när man är intresserad av ett hus, existerar det? /Tack
0 svar · 232 läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Ja, jo...? 🙄 [bild]
4 svar · 721 läst
·
M
MrDizzy: [citat] Då är troligen hur man klassar uterummet om 21kvm biyta är garage och de omklassat biytan till 40kvm så är det ju 19kvm skilland som då är exakt storleken på uterummet Vet dock inte hur de räknat ut 167kvm ... 167-135 = 32kvm som är betydligt större än 19kvm
11 svar · 443 läst
·
Norskenbygger
Norskenbygger: @Harkhatgator har du någon uppdatering [citat] Har du hört något mer? Är det mäklaren eller säljarna som tycker huset skall säljas långt över marknadsvärdet i området?
36 svar · 5,0k läst
·
J
Jofr1987: Hej, Är inte kontrollbesiktning och slutbesiktning med i er leveransdeklaration från husleverantör? I så fall betalar ju du för dem och är uppdragsgivare. Vi bygger med X husleverantör och båda dessa moment är med i vår leveransdeklaration och således betalar vi för dem. Våra besiktningar kommer utföras av GarBo.
9 svar · 3,1k läst
H
Hybro: Huset luktar numer friskt, vilket det inte gjorde när jag köpte det 95. Det var en så där smygande lukt, som vi märkte när vi lämnat huset några dagar.
36 svar · 11,0k läst
·
H
hempularen: [citat] Fast psykolgin rörande hur man skall lägga bra bud är svår. Man kan ju antingen ha en strategi att ALDIG lägga första bud. Om det inte kommer igång någon budgivning på någon vecka eller så efter en visning, så kommer dels några intresserade spekulanter att gå vidare, dels blir säljaren mer nervös, och kanske lättare accepterar ett lågt bud. En annan strategi är att om
24 svar · 4,8k läst
D
Daniel Eriksson1: Inte ens fogden tror på Hemnet längre :( "Kronofogden dumpar Hemnet: ”För kostsamt” Kronofogden upptäckte att annonsering hos Hemnet knappt gav någon trafik. Nu avslutar myndigheten samarbetet – som gav Hemnet 5,8 miljoner kronor i fjol. " https://www.di.se/nyheter/kronofogden-dumpar-hemnet-for-kostsamt/
222 svar · 35,5k läst
·
F
fribygg: [citat] Jag tror att markägaren vill ha bort stugan..
64 svar · 4,2k läst
samovar
samovar: [citat] Det jag hittade ser inte ut att ha någon renoverad trädgård men det är också uppe i 4 miljoner med 9 budgivare så låter inte som det TS pratar om.
338 svar · 63,8k läst
·
M
maria01: [citat] sålde inte dom till komunen
12 svar · 3,5k läst
X
xxargs: Sedan att säkra att ni har tillräcklig undertryck så att det inte går upp konvektions-luftfukt på vinden från bodelen. dvs. gläntar ni på vindsluckan en smula så skall det dra en smula luft från vinden in i bostaden - inte tvärt om. Då får man ironiska att för mycket (nyinstallerade) öppnade tilluftsventiler kan göra att det inte längre blir tillräcklig undertryck i huset och
3 svar · 299 läst
·
M
Manoova: Oops, wrong thread
45 svar · 10,7k läst
·
R
ritzzz: Nu har vi varit på visning av det nya huset. Det visar sig att dräneringen inte är gjord runt hela huset, utan man valde att inte dränera där altanen (uppbyggd med tegel) står. Det innebär att en hel kortsida inte är dränerad. Hur stor påverkan kan det ha, tror ni? Rummen i källaren som ligger mot kortsidan är ett påbörjat badrum samt pannrum, så det kommer ju aldrig vara inredda
64 svar · 7,7k läst
·
Bengt-re
Bengt-re: [citat] El går i stort sätt aldrig som dolda fel. Ta dit en elektriker och besiktiga anläggningen.
11 svar · 1,4k läst
A
Alex555: [citat] Hej läst på lite nu, visste inte bindande lånelöfte betyder beviljat lånelöfte i köpeavtal. lärde nig förut att i avtal ska det aldrig stå att köpet av bostad görs beroende av om köparen får lån eller inte - min vän missade det i sitt avtal, pga dålig mäklare tack
2 svar · 427 läst
P
polaris78: jo räntor som vi fått vänja oss med lite högre nivåer än när det var som billigast , osäkrare världsläge ,mycket hårdare krav från bankerna ,där man ogärna lånar ut pengar lika frikostigt i förhållande till inkomst och ständigt ökande kostnader på nästan allt ,men få grupper där löne ökningarna matchar kostnadsökningarna gör väl att färre har lika stora ekonomiska
2 svar · 1,2k läst
O
O: [citat] Besiktningen visar det den som beställt besiktningen vill att den skall visa. Dvs den är att betrakta som en del av marknadsföringen för att ni skall slå till och köpa. [citat] Mitt råd är att göra en egen besiktning. Alltså låta en professionell besiktningsman gå igenom det ni är osäkra på och vill ha mer info om. Till att börja med gå igenom detta protokoll och om det
1 svar · 309 läst
·
B
Bernt Folke: Jag får tacka alla som bidragit med erfarenheter, råd och anvisningar, osv, osv. Hur denna situation kommer att kunna lösas på ett sätt som både jag och säljaren kan leva med är svårt att se just nu, men livet måste gå vidare. Jag bifogar en länk till Monty Pythons "Look at the bright side of life" som kan hjälpa att hålla humöret uppe. [MEDIA=youtube]jHPOzQzk9Qo, list:
65 svar · 16,4k läst
·
L
lbgu: [citat] Man tycker ju det. Nu vet jag inte med denna firma, men jag skulle inte bli direkt förvånad ifall de har något finstilt villkor där de förklarar att de inte tar något ansvar för följder av felmätningar. Så det enda man kan få med konsumenträtt är kanske att de kommer tillbaka och gör en 'korrekt' mätning.
97 svar · 32,2k läst
O
[old rusty]: [citat] Jag tyckte det var bruk på båda sidor. Som i att glipan har varit tät förr. Men du har rätt, man vet ju inte om glipan är 100, 50 eller 5 år gammal från det fotot. Sen flyttar väl stenar sig mindre ofta åt det hållet och mer ut/innåt eller i höjdled. Brukar ju vara stopp i båda riktningarna utmed väggen..
18 svar · 1,2k läst
·
H
Hybro: Vem vet hur gammal TS är?
18 svar · 2,4k läst
O
olomar: Du kan inte uppskatta kostnader, endast faktiska kostnader är avdragsgilla. Du lär väl ha kvitto, fakturor kvar iom att huset inte är äldre. Alla kostnader för att uppföra huset är avdragsgilla. Tomtpris, lagfart och inteckningskostnader samt bygglovs kostnader är under inköpspris. Kostnaden för uppförandet av hus, tomt mm är under punkten förbättringar på din k5 blankett.
3 svar · 384 läst
P
polaris78: Skambud brukar väl vara att likt Adidaskrigarna från förorten som prutar halva priset och tror att det ska bli affär.. Man blir oftast mest förbannad och svarar nåt lika förolämpande tillbaka.. För pruta 50 % från ett begärt ocjh vettigt pris är inte mycket annat än en förolämpning för dom flesta.. Naturligtvis så bör ett satt pris återspegla vad som behöver göras och det
13 svar · 1,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-bank.187933/post-6510927 😂😂😂
4 svar · 2,0k läst
perjar
perjar: [citat] Booli och Hemnet har verkligen helt olika syn på värdeförändringen på min lägenhet på Kungsholmen och Stockholm. Januari 2026: Hemnet säger att värdet gått upp 6,9% på 1 månad och 7% på 12 månader. Dvs all värdeökning har i princip inträffat senaste månaden. Booli säger att värdet gått ner 2% på 3 månader och är oförändrat på 12 månader. Enligt Mäklarstatistik
63 svar · 13,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.